arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱

آمریکا: بالون چینی را احتمالا بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون خواهیم کرد

یک مقام ارشد آمریکایی روز شنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه خبری‌ای بی سی گفت واشنگتن احتمالا بالون چینی را که بر فراز جنوب آمریکا پرواز می‌کند را پس از رسیدن به اقیانوس اطلس سرنگون خواهد کرد. به گفته این مقام، برای هدف قرار دادن این بالون بخش بزرگی از حریم هوایی آمریکا جهت حافظت از هواپیما‌های غیرنظامی بسته خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: یک مقام ارشد امریکایی اعلام کرد ایالات متحده احتمالا بالون چینی را بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون خواهد کرد

یک مقام ارشد آمریکایی روز شنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی گفت واشنگتن احتمالا بالون چینی را که بر فراز جنوب آمریکا پرواز می کند را پس از رسیدن به اقیانوس اطلس سرنگون خواهد کرد.

وی افزود: ارتش آمریکا احتمالا این بالون را زمانی که به طور ایمن از خشکی دور شده است اما هنوز در آبهای آمریکا قرار دارد، منهدم و سپس آن را برای بررسی بازیابی خواهد کرد.

به گفته این مقام، برای هدف قرار دادن این بالون بخش بزرگی از حریم هوایی آمریکا جهت حافظت از هواپیماهای غیرنظامی بسته خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه به وقت محلی گفت که آمریکا به مساله بالون چینی که در حال پرواز بر فراز آمریکا است، "رسیدگی خواهد کرد".

بایدن این اظهارات را در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا این بالون را ساقط خواهد کرد بیان کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است. پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون روز جمعه به وقت محلی گفت: ما می دانیم که این بالون چینی (نظارتی) توانایی مانور دارد. پنتاگون انتظار دارد که این بالون چند روز دیگر بر فراز حریم هوایی آمریکا به حرکت خود ادامه دهد.

به گفته سخنگوی پنتاگون، این بالون اکنون مسیر خود را تغییر داده و در ارتفاع ۱۸۳۰۰ متری در مرکز آمریکا به سمت شرق درحال حرکت است.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با "وانگ ایی" رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی مرکزی حزب کمونیست چین گفتگو و اعلام کرد که در پی مشاهده بالون چین بر فراز آمریکا، سفر برنامه ریزی شده هفته آینده خود را به پکن لغو کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا، بلینکن به مقام کشور چین اعلام کرده است که حضور این بالون بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت این کشور است.

وزیر خارجه آمریکا در این گفتگو تاکید کرده است که ایالات متحده به تعامل دیپلماتیک و حفظ خطوط ارتباطی با چین متعهد بوده و با فراهم شدن شرایط، آماده سفر به پکن خواهد بود.

در همین حال برخی رسانه های بین المللی به نقل از بلینکن گزارش دادند که او هدف چین از بالن شناسایی شده بر فراز حریم هوایی شمال ایالات متحده را "جاسوسی" بیان کرد و گفت: مطمئن هستیم که هدف چین از ارسال این بالون جاسوسی است و با متحدان و شرکای خود در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

چین روز جمعه اعلام کرد: بالونی که بر فراز آمریکا پرواز می‌کند غیر نظامی است و برای اهداف هواشناسی و علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرات بینندگان