arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

پرویز مشرف، رئیس جمهور اسبق پاکستان درگذشت

پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق پاکستان امروز یکشنبه در بیمارستان دوبی درگذشت. مشرف ۷۹ ساله به دلیل بیماری در بیمارستان آمریکایی دوبی بستری بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق پاکستان امروز یکشنبه در بیمارستان دوبی درگذشت.

شبکه خبری ژئو اعلام کرد پرویز مشرف ۷۹ ساله به دلیل بیماری در بیمارستان آمریکایی دوبی بستری بود.

پرویز مشرف در ۱۱ اوت ۱۹۴۳ در دهلی‌نو هند به دنیا آمد. او که در سال ۱۹۹۹ با یک کودتا قدرت را در پاکستان به دست گرفت، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ به عنوان رئیس‌جمهور پاکستان فعالیت کرد.

مشرف در سال ۱۹۴۷، زمانی که پاکستان از هند جدا شد، با خانواده‌اش از دهلی‌نو به کراچی نقل مکان کرد. او پسر یک دیپلمات حرفه‌ای بود و طی سال‌های ۱۹۴۹–۱۹۵۶ در ترکیه زندگی می‌کرد.

او در سال ۱۹۶۴ به ارتش پیوست، از دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش در کویته فارغ التحصیل شد و در کالج سلطنتی مطالعات دفاعی لندن شرکت کرد. او تعدادی انتصاب در واحدهای توپخانه، پیاده نظام و کماندویی داشت و همچنین در دانشکده ستاد در کویته و در جناح جنگ دانشکده دفاع ملی تدریس کرد.

ارتشبد مشرف در جنگ‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱ پاکستان با هند شرکت کرد. نخست‌ وزیر نواز شریف در اکتبر ۱۹۹۸ او را به ریاست نیروهای مسلح منصوب کرد. اعتقاد بر این است که مشرف نقشی کلیدی در تهاجم به بخش تحت کنترل هند در منطقه مورد مناقشه کشمیر در تابستان ۱۹۹۹ ایفا کرده است. تحت فشار بین‌المللی، شریف بعدا به سربازان دستور داد تا به قلمرو تحت کنترل پاکستان عقب نشینی کنند که این اقدام ارتش را عصبانی کرد. در ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹، زمانی که مشرف خارج از کشور بود، شریف او را برکنار کرد و سعی کرد از فرود هواپیمای حامل مشرف در فرودگاه کراچی جلوگیری کند. با این حال، نیروهای مسلح کنترل فرودگاه و دیگر تأسیسات دولتی را به دست گرفتند و شریف را خلع کردند و راه را برای ریاست یک دولت نظامی برای مشرف هموار کردند.

اگرچه مشرف عموماً دارای نظرات معتدلی بود و وعده بازگشت نهایی به حکومت غیرنظامی را داد اما قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و پارلمان را منحل کرد. او شورای امنیت ملی را تشکیل داد که متشکل از افراد غیرنظامی و نظامی بود تا پاکستان را در دوره موقت اداره کند. او در اوایل سال ۲۰۰۱ ریاست جمهوری را بر عهده گرفت و بعداً تلاش کرد تا با هند بر سر منطقه کشمیر توافق کند. پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده و متعاقب آن حمله ایالات متحده به افغانستان در اواخر همان سال، دولت ایالات متحده روابط نزدیکی با مشرف در تلاش برای ریشه کن کردن افراط‌گرایان در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان ایجاد کرد.

نظرات بینندگان