arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۱

مراکز هسته ای دوره جنگ جهانی دوم آمريکا به پارک ملي تبديل مي شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت آمریکا در صدد تبدیل مراکز هسته ای دوره جنگ جهانی دوم به پارک ملی است.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه واشنگتن پست، دولت اوباما از یک قانون دو حزبی در کنگره حمایت می کند که طبق آن آزمایشگاههای هسته ای فرسوده سابق که تاریخ را تغییر دادند و به گفته برخی، تاریخ را سیاه کردند، به پارک ملی تبدیل می شوند.

طبق این قانون آزمایشگاه ها و مراکز هسته ای قدیمی در اوک ریج، هنفورد و لاس آلاموس برای ایجاد پارک ملی در نظر گرفته شده اند.

در مرکز هسته ای هنفورد پلوتونیوم تولید می شد. اوک ریج مرکز غنی سازی اورانیم بود و کارگران در لاس آلاموس از آن مواد برای مونتاژ دو بمب هسته ای موسوم به «پسر کوچک» و «مرد چاق» استفاده کردند که در جنگ جهانی دوم بر روی ژاپن انداخته شد و ژاپنی ها را وادار به تسلیم کرد. حدود دویست هزار غیرنظامی در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی نابود شدند.

امروز هزاران دانشمند در آن آزمایشگاها بر روی تحقیقات غیرمرتبط کار می کنند.

به گفته مسئولان گردشگری شهری، اوک ریج در صورت تبدیل شدن به پارک ملی به آسانی پذیرای سالانه بیش از تقریبا هزار و پانصد بازدید کننده ای خواهد بود که هم اکنون در ایام مشخصی از آن مرکز دیدن می کنند.

هم اکنون هیچ برنامه بازدید برای آزمایشگاه ملی لاس آلاموس برقرار نیست اما مسئولان شهری امیدوراند با تبدیل شدن آن به پارک ملی زمینه بازدید از آن مرکز از جمله ساختمانهایی که کار سوار کردن بمب های اتمی در آنجا صورت گرفت، فراهم شود.
نظرات بینندگان