arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۴۰۶۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱

۱۳.۵ میلیون شهروند ترکیه تحت تأثیر زلزله قرار گرفتند

وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیم ترکیه اعلام کرد که ۱۳.۵ میلیون نفر از شهروندان این کشور در ۱۰ استان به طور مستقیم تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیم ترکیه اعلام کرد که ۱۳.۵ میلیون نفر از شهروندان این کشور در ۱۰ استان به طور مستقیم تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند.

به گزارش تارنمای خبری استار ترکیه، مورات کوروم همچنین از تخریب واحدهای مسکونی زیادی در مناطق زلزله زده جنوب ترکیه خبر داد و گفت: در زلزله نخست و پس لرزه‌های شدید روز گذشته، خرابی گسترده‌ای اتفاق افتاده و بسیاری از ساختمان‌هایی که در زلزله اول آسیب دیده بود، در پس لرزه‌ها تخریب شد.

وی با اشاره به تعیین ۳۰ استاندار معین و کمکی در ۱۰ استان زلزله زده ترکیه و ادامه روند عملیات امداد و نجات افزود: بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی نیز تحت تأثیر زلزله قرار گرفته ولی خدمات درمانی به مجروحان ادامه دارد و برای ارائه بهتر خدمات، بیمارستان صحرایی نیز برپا شده است.

وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغیبرات اقلیم ترکیه همچنین خسارت به راههای مواصلاتی و مسدود شدن برخی مسیرهای جاده ای در جنوب ترکیه را از جمله آثار این رخداد طبیعی ذکر کرد و ادامه داد: بزرگراه عثمانیه ـ غازی آنتپ غیرقابل استفاده شده است.

وی با هشدار به شهروندان مناطق زلزله زده مبنی بر دور ماندن از ساختمان‎های آسیب دیده گفت: پس لرزه‌ها همچنان ادامه دارد و تاکنون ده‌ها پس لرزه با بزرگی بیش از ۶ ریشتر رخ داده و شهروندان باید از خانه‌های آسیب دیده دوری کنند.

کوروم از ادامه تلاش برای تامین نیازهای اسکان و تغذیه شهروندان آسیب دیده از زلزله خبر داد.

کریم کینیک رئیس هلال احمر ترکیه نیز با دعوت از شهروندان این کشور برای اهدای خون اعلام کرد که روند اهدای خون در سراسر این کشور برای استفاده در مناطق زلزله زده ادامه دارد.

خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه نیز از اعزام سه هزار و ۵۰۰ نیروی ارتش به مناطق زلزله زده این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) در آخرین گزارش خود، شمار جانباختگان زلزله سحرگاه دیروز در مناطق جنوبی ترکیه را سه هزار و ۳۸۱ نفر اعلام کرد.

این مرکز همچنین شمار مجروحان این حادثه را ۲۰ هزار و ۴۲۶ نفر اعلام کرد و از بسیج ۱۳ هزار و ۷۴۰ نیروی امدادی برای کمک به زلزله زدگان ترکیه خبر داد.

به گزارش رسانه های ترکیه، بیش از ۶ هزار ساختمان در مناطق زلزله زده آسیب دیده و تا کنون ۷ هزار و ۸۴۰ نفر از شهروندان در ۱۰ استان زلزله زده ترکیه از زیر آوار نجات یافته‌اند.

زمین لرزه بزرگی به شدت ۷.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ مناطق وسیعی در جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که در جریان آن خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد.

هم اکنون تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

در پی این زلزله، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

نظرات بینندگان