arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

بایدن: برای مقابله با روسیه ائتلاف جهانی شکل دادیم

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود موسوم به «سخنرانی وضعیت کشور» در کنگره آمریکا، به حمله روسیه به اوکراین اشاره کرد و معتقد است که جنگ روسیه در اوکراین "آزمایش قرن" برای ایالات متحده و کل جهان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: جو بایدن در سخنرانی سالیانه خود در کنگره آمریکا به موضوعات مختلفی از جمله جنگ اوکراین اشاره کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود موسوم به «سخنرانی وضعیت کشور» در کنگره آمریکا، به حمله روسیه به اوکراین اشاره کرد و معتقد است که جنگ روسیه در اوکراین "آزمایش قرن" برای ایالات متحده و کل جهان است.

وی همچنین گفت: «ما با هم کاری را انجام دادیم که آمریکا همیشه در بهترین حالت ممکن انجام می‌دهد، ما رهبری کردیم، ما ناتو را متحد کردیم و یک ائتلاف بین‌المللی ساختیم، ما مقابل تجاوزات پوتین ایستادیم، ما کنار مردم اوکراین ایستادیم.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه ضمن حمایت از سیاست‌های مالیاتی خود، از جمهوری‌خواهان خواست سقف بدهی‌های کشور را بردارند.

وی در این سخنرانی که می‌تواند طرحی کلی برای کمپین انتخاباتی 2024 او باشد، با هجوم به شرکت‌های نفتی برای کسب سود سرشار و در دست گرفتن کشور با برخورداری از مزایای مشتریان، به بیان اولویت‌های پیشِ‌رو برای حزب دموکرات پرداخت، امری که تنفر بسیاری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه را برانگیخت.

بایدن در این سخنرانی که نخستین سخنرانی خود مقابل کنگره پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای و کسب اکثریت کرسی‌های این مجلس بود، برای همکاری با مخالفانش حتی اگر با او نزاع کنند، متعهد شد.

وی افزود؛ "برای دوستان جمهوری‌خواهم، اگر ما بتوانیم در این کنگره با یکدیگر همکاری کنیم، دلیلی وجود ندارد که نتوانیم کنار هم کار کنیم و در مورد موضوعات مهم در کنگره به نتیجه نرسیم."،
این در حالی بود که برخی جمهوری‌خواهان در حین سخنرانی 73دقیقه‌ای بایدن، او را مرتب هو می‌کردند و سروصدا ایجاد می‌کردند.

در همین حال بایدن با طرح این موضوع که جمهوری‌خواهان باید سقف بدهی 31 تریلیون و 400 میلیارد دلاری کشور را افزایش دهند، آنها را به چالش کشید.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود رئیس جمهور درباره این امر مذاکره نخواهد کرد زیرا جمهوری‌خواهان قصد دارند هزینه‌ها را به‌ازای حمایت آنها کاهش دهند.

جو بایدن تصریح کرد: برخی دوستان جمهوری‌خواه من قصد دارند تا زمانی که من با طرح‌های اقتصادی آنها موافقت می‌کنم، اقتصاد را به‌گروگان بگیرند. تمام شما باید بدانید که این طرح‌ها چیست. برخی جمهوری‌خواهان به‌جای پرداخت منصفانه سهم‌شان، می‌خواهند بودجه بهداشت و درمان و امنیت اجتماعی کاهش یابد.

وی سپس از قانون‌گذاران خواست با ایستادن به‌عنوان شهروندان عالی‌رتبه به پیروزی‌اش در انتخابات کمک کنند و افزود: من از هر گونه تغییر و تحول لذت می‌برم اما کاهش بودجه برنامه‌های امنیت اجتماعی، در زمان حاضر از دستور کار خارج شده است.

براساس این گزارش مادر و پدرخوانده تایر نیکولز جوان سیاه‌پوستی که ماه گذشته بر اثر ضرب‌وشتم پلیس ممفیس جان خود را از دست داد، میان مهمانان این سخنرانی بودند و بایدن نیز خواستار اصلاحاتی در امور انتظامی و امنیتی شد.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: اقتصاد کشور از 12 میلیون فرصت شغلی جدید سود می‌برد و کووید19 دیگر زندگی مردم آمریکا را کنترل نمی‌کند و دموکراسی آمریکا به‌رغم مواجهه با بزرگترین تهدید خود از زمان جنگ سرد تاکنون، سالم و بی‌عیب باقی مانده است.

وی با اشاره به حمله 6 ژانویه 2022 به کنگره آمریکا، تأکید کرد؛ "من می‌خواهم از دوستان جمهوری‌خواهم که به یکپارچگی و اتحاد آمریکا رأی دادند، تشکر کنم. من متعهد می‌شوم رئیس‌جمهوری برای تمام کشور باشم."،
این در حالی بود که میزان محبوبیت جو بایدن در آخرین نظرسنجی رویترز و ایپسوس که در روز یک‌شنبه منتشر شد، حدود 41 درصد بوده و این رقم نزدیک به کمترین میزان محبوبیت در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بوده است، همچنین 65 درصد مردم آمریکا معتقدند کشور در مسیر اشتباهی قرار دارد در حالی که این رقم سال گذشته 58 درصد بوده است.

در زمان حاضر رئیس جمهور آمریکا با 80 سال سن پیرترین رئیس جمهور تاریخ این کشور است و در صورتی که بار دیگر به این سمت انتخاب شود، در آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش، 82ساله خواهد بود و این موضوعی است که بسیاری از دموکرات‌ها را نگران کرده است.

بایدن همچنین با لبخندی بر لب، به‌سمت کوین مک‌کارتی رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفت: آقای سخنگو، من نمی‌خواهم شهرت شما را تخریب کنم بلکه می‌خواهم با شما کار کنم.

مک‌کارتی پیشتر در پیامی ویدئویی گفته بود که "من می‌توانم با سیاست‌های بایدن مخالفت کنم اما می‌خواهم مطمئن شوم که آمریکا قوی‌تر است، به‌لحاظ اقتصادی قدرت بیشتری دارد و در تولید انرژی مستقل، امن و پاسخگوست.
در همین حال برخی جمهوری‌خواهان کنگره بار دیگر پیروزی بایدن در انتخابات 2020 را مورد سؤال قرار داده متعهد به انجام تحقیقات از اعضای کابینه و خانواده او شدند.

نظرات بینندگان