arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

رئیس‌جمهور اوکراین در سفری از پیش اعلام نشده وارد لندن شد / دومین سفر خارجی زلنسکی از زمان آغاز جنگ

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بامداد چهارشنبه ۸ فوریه در سفری از پیش اعلام نشده وارد بریتانیا شد. این دومین سفر خارجی زلنسکی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بامداد چهارشنبه ۸ فوریه در سفری از پیش اعلام نشده وارد بریتانیا شد. این دومین سفر خارجی آقای زلنسکی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین است.

بر اساس تصاویر منتشر شده در تلویزیون بریتانیا، هواپیمای او حدود ساعت ۱۰:۲۰ صبح به وقت محلی در فرودگاه استانستد واقع در شمال‌شرق لندن به زمین نشست.

رئیس جمهور اوکراین قرار است بعد از ظهر چهارشنبه با چالز سوم، پادشاه بریتانیا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور گفتگو کند. وی همچنین در پارلمان بریتانیا سخنرانی خواهد کرد.

آقای زلنسکی پیش از این در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی و درست ۳۰۰ روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، رهسپار ایالات متحده شده و با جو بایدن دیدار کرده بود.

آموزش خلبانان

ریشی سوناک در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر ولودیمیر زلنسکی به بریتانیا، گواهی بر «دوستی ناگسستنی بین دو کشور» و «عزم و شجاعت» کشور اوکراین برای ادامه نبرد علیه روسیه است.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا نیز هدف آقای زلنسکی از سفر به این کشور را گفتگو برای دریافت تسلیحات بیشتر و آموزش خلبان «برای مقابله با حملات روسیه در بهار آینده» اعلام کرد.

بر اساس این بیانیه، نخست‌وزیر بریتانیا «آموزش نیروهای اوکراین بویژه خلبان‌ها» را در دستور کار قرار داده است. به کمک این آموزش‌ها، خلبانان اوکراینی می‌توانند در آینده با هواپیماهای جنگندۀ پیشرفته ناتو پرواز کنند.

کشورهای غربی اگرچه از آغاز سال جدید میلادی تعهدات خود را برای حمایت نظامی از اوکراین افزایش داده‌اند، اما تاکنون از تحویل جت‌های جنگی درخواستی کی‌یف خودداری کرده‌اند.

بریتانیا تا کنون ۲ و نیم میلیارد یورو کمک نظامی در اختیار اوکراین قرار داده و پس از آمریکا دومین کشور کمک‌کننده به کی‌یف است.

زلنسکی قرار است پس از لندن به بروکسل سفر کند تا همزمان با گردهمایی رهبران اتحادیه اروپا در این شهر، با مقامات اروپایی با هدف جلب حمایت بیشتر این اتحادیه دیدار داشته باشد.

نظرات بینندگان