arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۵۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۶ بهمن ۱۳۷۸: اعلام امادگی بیل کلینتون برای همکاری با ایران در مسائل خاورمیانه

خاطرات هاشمی رفسنجانی: [بیل کلینتون]، رییس‌جمهور آمریکا، باز هم اعلان آمادگی برای همکاری با ایران در مسایل خاورمیانه کرده و از اصلاح‌طلبان ایران حمایت کرده که به نفع‌شان نخواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آقایان دکتر [عبدالله] جاسبی و دکتر علی لاریجانی آمدند. گفتند، با بررسی همه جوانب فنی و اجرایی کار ماشینی‌کردن قرائت آرا، با آن مخالف‌اند و اعتماد به صحت کار ندارند. آقای لاریجانی، نتیجه آخرین افکارسنجی را آورد؛ همچنان رأی من در صدر است.

جمعی از آزادگان که کارخانه ساعت‌سازی دارند، آمدند و با ارایه نمونه‌کارشان، درخواست توصیه به بانک‌ها و سازمان‌ها، برای قراردادن آن جزو جوایزشان کردند. آقای [احمدرضا] کشوری و همکارانش آمدند. نمونه‌هایی از آثار منتشر شده موسسه طلیعه را آوردند؛ منجمله چند جلد از کتاب‌های خطبه‌های جمعه من را منتشر کرده است.

عصر [آقایان امیر تهرانی و باقری]، معاونان وزارت اطلاعات آمدند. از عدم پیگیری جدی نظرات گروه دوم مسأله قتل‌ها و باقی ماندن پرونده در دست گروه بازجویی‌های اول، اظهار ناراحتی کردند و خواستند که به آقایان [سیدمحمد] خاتمی، [رییس‌جمهور] و [محمود هاشمی] شاهرودی، [رییس قوه قضاییه]، تذکر بدهیم که فعال‌تر عمل کنند. نمایندگان انجمن‌های اسلامی ادارات و کارخانه‌ها آمدند. آقای [کاظم] نجفی‌علمی گزارش داد و من هم درباره خدمات انجمن‌ها و وظایف‌شان صحبت‌کردم.

آقای [محمدحسن] تولایی، [رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران] آمد و راجع به تصمیم نهایی در مورد کامپیوتری‌کردن انتخابات، نظر خواست. گفتم، تردید در مصلحت وجود دارد. سر شب، آقای [محمدرضا] عباسی‌فرد، [عضو شورای نگهبان] آمد و گفت، در جلسه امروز عصر شورای نگهبان، سرانجام با کامپیوتری شدن مخالفت شده و امشب بیانیه شورای نگهبان منتشر می‌شود. ساعت نُه شب، مخالفت شورای نگهبان منتشر شد که باعث خشم وزارت کشور خواهد شد؛ اصرار فوق‌العاده‌ای داشتند. همین اصرار، تردیدها را زیاد کرده بود. گروهی از افراد جناح چپ و ملی‌گراها، اجتماع حزب کارگزاران سازندگی را به هم زده‌اند. از مصاحبه دیروز سران آن ناراحت‌اند.

[بیل کلینتون]، رییس‌جمهور آمریکا، باز هم اعلان آمادگی برای همکاری با ایران در مسایل خاورمیانه کرده و از اصلاح‌طلبان ایران حمایت کرده که به نفع‌شان نخواهد بود.

[ایهود باراک]، نخست‌وزیر اسراییل، اعلان کرده که تا تابستان از جنوب لبنان عقب‌نشینی می‌کند؛ گرچه با لبنان به تفاهم نرسیدند. گویا اکثریت مردم اسراییل هم موافق خروج از لبنان‌اند. در اندونزی، [عبدالرحمن وحید]، رییس‌جمهور، ژنرال ویرانتو را عزل کرده و اعلان شده ارتش هم از این تصمیم حمایت کرده است. اتحادیه اروپا تصمیم گرفته که بدون همکاری آمریکا هم بتوانند نیروی نظامی دخالت سریع به نقاط دیگر بفرستند.

نظرات بینندگان