arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۹ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱

پدر معنوی تویوتا، بزرگترین کارخانه خودروسازی جهان درگذشت

شویچیرو تویودا مدیرعامل سابق تویوتا در سن ۹۷ سالگی درگذشت. او فردی بود که تویوتا را از یک خودروساز محلی به برندی جهانی تبدیل کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پدر معنوی تویوتا، بزرگترین کارخانه خودروسازی جهان درگذشت

دیجیاتو: شویچیرو تویودا مدیرعامل سابق تویوتا در سن ۹۷ سالگی درگذشت. او فردی بود که تویوتا را از یک خودروساز محلی به برندی جهانی تبدیل کرد.

شویچیرو تویودا مدیرعامل سابق تویوتا در سن ۹۷ سالگی درگذشت. او فردی بود که تویوتا را از یک خودروساز محلی به برندی جهانی تبدیل کرد. سلطه تویوتا بر بازار خودرو آمریکای شمالی نیز در زمان مدیریت او آغاز شد و لکسوس نیز تحت مدیریت او بنیان نهاده شد، همچنین تویوتا در سال‌های اخیر بزرگترین خودروساز جهان بوده است و شویچیرو تویودا نیز در تمامی این مدت مدیریت این شرکت پیشرو را بر عهده داشت است. تویوتا در یک بیانیه مطبوعاتی، علت درگذشت او را نارسایی قلبی عنوان کرد.

شویچیرو تویودا دومین نسل از خانواده تویودا بود که ریاست شرکت خانوادگی را برعهده گرفت. او در سال ۱۹۸۲ میلادی هدایت شرکتی که توسط پدرش تاسیس شده بود را برعهده گرفت. خودرو‌های ژاپنی در آن زمان بازار آمریکا را مورد تهدید قرار داده بودند و آغازگر جنگ اقتصادی آمریکا و ژاپن به حساب می‌آمدند.

پدر معنوی تویوتا، بزرگترین کارخانه خودروسازی جهان درگذشت

آقای تویودا، سمت راست، در مراسم افتتاحیه کارخانه جدید تویوتا در نزدیکی جورج تاون، کیو، در سال ۱۹۸۶، با فرماندار مارتا لین کالینز، مرکز، و ایجی تویودا، رئیس شرکت، سمت چپ.

نخستین خودرویی که با برند تویوتا به ایالات متحده رسید، تویوتا کراون بود. با این حال مشتریان آمریکایی به دلیل موتور ضعیف کراون در مقایسه با سایر محصولات غول‌های دیترویت، دست رد به سینه آن زدند. در نتیجه شویچیرو تویودا مصمم شد طوری خودرو سواری باکیفیت بالا تولید کند که در هر نقطه از جهان عملکرد خوبی داشته باشد.

شویچیرو تویودا و اتحاد با جنرال موتورز

شویچیرو تویودا تصمیم گرفت تا برای کاستن از دید منفی مشتریان و تنش‌های اقتصادی، با جنرال موتورز متحد شود. دولت آمریکا برند‌های ژاپنی را برای تولید خودرو درون خاک آمریکا تحت فشار قرار داده بود؛ بنابراین برند‌های ژاپنی ناچار بودند محصولات خود را در این کشور مونتاژ کنند. قرارداد مشترک تویوتا و جنرال موتورز در سال ۱۹۸۴ عقد شد که حاصل آن تاسیس نخستین کارخانه آمریکایی تویوتا واقع در ایالت کنتاکی در سال ۱۹۸۸ بود؛ بنابراین در حالی که هوندا و نیسان در حال تاسیس کارخانه‌های مستقل خود در آمریکا بودند، تویوتا توانست از طریق همکاری با جنرال موتورز پیشتاز این بازار شود. همکاری جنرال موتورز و تویوتا تا سال ۲۰۰۹ یعنی زمان ورشکستگی جنرال موتورز ادامه یافت.

شویچیرو تویودا بنیان‌گذار تفکر کار سخت ژاپنی در تویوتا بود. طی دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی آمریکا نخستین و ژاپن دومین اقتصاد بزرگ دنیا بودند؛ بنابراین تویودا استدلال می‌کرد که باید ژاپنی‌ها سخت‌تر کار کنند تا به نخستین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شوند و سایر مراکز اقتصادی را تحت کنترل خود بگیرند.

پدر معنوی تویوتا، بزرگترین کارخانه خودروسازی جهان درگذشت

آقای تویودا، سمت چپ، در کارخانه مشترک تویوتا در تایوان، در سال ۱۹۸۸

شویچیرو تویودا تا سال ۱۹۹۴ مدیرعامل تویوتا بود و پس از آن این سمت را کنار گذاشت. با این حال وی تا سال ۱۹۹۹ همچنان رییس هلدینگ خودروسازی تویوتا باقی ماند. او سپس به مدیریت بزرگترین لابی اقتصادی ژاپن منصوب شد و تلاش‌های مفیدی برای مقابله با رکود اقتصادی دهه ۱۹۹۰ ژاپن انجام داد. نام شویچیرو تویودا در سال ۲۰۰۷ میلادی به تالار مشاهیر صنعت خودروسازی آمریکا راه یافت. تا چند روز قبل، مدیریت تویوتا برعهده پسر او یعنی آکیو تویودا قرار داشت که ایشان نیز به تازگی با مدیرعامل سابق لکسوس جایگزین شد.

نظرات بینندگان