arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۵۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۹ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۱

صالحی: ایران نمی‌خواهد خلیج فارس را مسدود کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی، در گفت‌وگویی با یک روزنامه اتریشی، خلیج فارس را مسیری مهم و حیاتی برای ایران و جهان خواند و گفت ایران عقلانی عمل می‌کند و نمی‌خواهد این مسیر را مسدود کند.

 صالحی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی "استاندارد" تصریح کرده است: «ایران از هر طریق ممکن و از هر راهی، اقتدار، حاکمیت و منافع بین‌المللی خود را حفظ و از آنها به هر شکل دفاع خواهد کرد».

وزیر خارجه تاکید کرده که ایران در پی تنش نیست. وی به اروپایی‌ها توصیه کرده است که در مقابل ایران قرار نگیرند. صالحی ایران را "شریک خوب و قابل اطمینان" خوانده و گفته است که این کشور با منابع عظیم نفت و گاز می‌تواند بخش بزرگی از انرژی دنیا را تامین کند.

صالحی در برابر این پرسش روزنامه‌ی اتریشی که ایران چقدر تهدید نظامی را جدی می‌گیرد گفته است: «ایران همیشه آماده است که از خود دفاع کند و در مقابل تهدیدها به خواب فرو نمی‌رود».

وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی همچنین در این گفت‌وگو خاطر نشان ساخته است: «مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ راکد نشده و پویاست». وی همزمان تصریح کرده که برای ادامه‌ی این مذاکرات به "قدم‌های کوچکی" نیاز است و شکاف چیز جالبی نیست.

به نظر صالحی کلید این قضیه در دست دو طرف است و باید حق یکدیگر را به رسمیت بشناسند؛ یعنی گروه ۱+۵ حق غنی‌سازی ایران را طبق معاهده‌ی ان.پی.تی. به رسمیت بشناسد و ایران نیز نگرانی‌های احتمالی در خصوص برنامه‌ی هسته‌ایش را.

نظرات بینندگان