arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱

دولت آیین نامه «حمایت از نخبگان غیرایرانی» را ابلاغ کرد / ارائه امتیازات شهروندی به جز تابعیت / امتیاز صدور گواهینامه، صدور سیم‌کارت و خدمات بیمه برای نخبگان خارجی

معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیئت وزیران در خصوص «آیین نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی»که را بنا بر پیشنهاد معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان به تصویب رسیده است، ابلاغ کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت آیین نامه «حمایت از نخبگان غیرایرانی» را ابلاغ کرد / ارائه امتیازات شهروندی به جز تابعیت / امتیاز صدور گواهینامه، صدور سیم‌کارت و خدمات بیمه برای نخبگان خارجی

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیئت وزیران در خصوص «آیین نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی»که را بنا بر پیشنهاد معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان به تصویب رسیده است، ابلاغ کرد.

به گزارش «انتخاب»، بر اساس ایین آیین نامه «به منظور بهره مندی از دانش و تخصص نخبگان غیر ایرانی که در راستای آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا میدهند، در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی به استثنای تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده (۹۸۲) قانون مدنی برخوردار می‌شوند.»

شاخص‌های نخبگان غیرایرانی موضوع این آیین نامه و نحوه امتیازدهی به آن شاخص‌ها در چهارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان - مصوب -۱۳۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی فعالیتهای پژوهشی با تأکید بر فعالیتهای مساله محور، برگزیدگی در رویدادهای رقابتی معتبر فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه فعالیت‌های برجسته، فرهنگی، ادبی، هنری مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش‌های ملی ،ایرانی اسلامی و انقلابی و برخوردار از توصیه یا معرفی از نخبگان،علم، فناوری، ادب، فرهنگ، هنر و غیره توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط، تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

بنابراین آیین نامه معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با همکاری بنیاد ملی نخبگان موظف است درخواست‌های متقاضیان برخورداری از حمایتهای این آیین نامه را بر اساس شاخصهای ماده (۲) این آیین نامه با کسب نظر از دستگاههای تخصصی مربوط بررسی نموده و افراد واجد صلاحیت را ظرف دو هفته پس از تکمیل مدارک به کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور معرفی نماید.

به موجب آیین‌نامه مذکور، کمیسیون مربوطه در وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف دو ماه نسبت به بررسی و تصمیم‌گیری درخصوص پرونده‌های ارسالی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور اقدام کند. همچنین فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) نیز موظف است نسبت به صدور دفترچه اقامت ویژه برای متقاضیان مورد‌تأیید کمیسیون مربوطه اقدام نماید.

وزارتخانه‌های کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌ها و مراجع ذی‌ربط مکلفند درخصوص درخواست‌های صدور پروانه اشتغال یا جواز کسب برای دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین‌نامه، مشابه اتباع ایرانی اقدام کنند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم باید سازوکار لازم برای بهره‌مندی دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین‌نامه از همه خدمات بانکی همانند اتباع ایرانی را حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه ایجاد نماید.

بر اساس این آیین نامه، ادامه تحصیل دارندگان دفترچه اقامت ویژه در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور با رعایت ضوابط، مشابه اتباع ایرانی خواهد بود.

همچنین باید کلیه دستگاه‌های اجرایی در حیطه وظایف و مأموریت‌های محوله نسبت به ارائه خدمات به دارندگان دفترچه اقامت ویژه اعم از صدور گواهینامه، صدور سیم‌کارت، خدمات بیمه، تأسیس شرکت و خروج و مراجعت مشابه اتباع ایرانی اقدام کنند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مکلف است سازوکار لازم برای ارائه خدمات از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند به دارندگان دفترچه اقامت ویژه را براساس شناسه اقامت ویژه مشابه شناسه ملی اتباع ایرانی، حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه ایجاد کند.

گفتنی است معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور چندی پیش اعلام کرد در هر کجای دنیا نخبه نابغه‌ای که علاقه‌مند به کار در ایران باشد، مورد احترام، توجه و حمایت آن‌ها خواهد بود. این درحالی است که براساس آمارها، نخبگان ایرانی مهاجرت را به ماندن در ایران ترجیح می‌دهند.

نظرات بینندگان