اعتماد نوشت: یک منبع آگاه گفت بالگرد وزیر ورزش و همراهانش نهایتا برای ۳ الی ۴ نفر ظرفیت دارد اما در هنگان سقوط ۱۸ نفر سوار آن بودند!
بالگرد یک بار مینشیند و دوباره بلند میشود... پنجشنبه چهارم اسفند ماه سال جاری حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان کشور با بالگردی که حامل او و هیات همراهش بود در ورزشگاهی در شهر «بافت» کرمان درست هنگام نشستن و درحالی که ارتفاعش را کاهش داده بود، دچار سانحه شد و عملا سقوط کرد.
پس از آن وزیر ورزش دچار «خونریزی مغزی» و در بخش ICO بیمارستان «باهنر» بستری شد. اسماعیل احمدی، مدیرکل حوزه ریاست وزارت ورزش نیز جانش را در این حادثه از دست داد. گزارشهای اولیه حاکی از آن بود که اکثر مدیرانی که در این بالگرد حضور داشتند دچار شکستگی دست و پا شده بودند. محمد حسینی، معاون پارلمانی رییسجمهور روز حادثه برای عیادت از حال وزیر ورزش و مصدومان حادثه به کرمان سفر کرد و درباره حال مصدومان اعلام کرد: «همه کسانی که در بالگرد بودند به نوعی آسیب دیدند اما حال مصدومان نسبتا مساعد است و در شرایط بهتری هستند.»
این درحالی است که بامداد دیروز وزیر ورزش از بیمارستان باهنر کرمان به یکی از بیمارستانهای تهران منتقل شد. همچنین محسن معتمدکیا، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و ایمان روحانیمنش، مدیر تشریفات وزارت ورزش و جوانان پس از انتقال به تهران، برای ادامه روند درمان در بیمارستان بستری شدند. گفتنی است که براساس اخبار منتشر شده این بالگرد یک بار مینشیند و سپس دوباره بلند میشود که موقع نشستن دچار چنین حادثهای میشود. این هلیکوپتر (بالگرد) متعلق به جمعیت هلالاحمر بود و به گفته رییس سازمان هوایی این بالگرد در سامانه سازمان ثبت نشده بود. پیش از این حادثه پیرحسین کولیوند، رییس جمعیت هلال احمر عنوان کرده بود: «10 بالگرد هلالاحمر به دلیل کمبود اعتبار تعمیرات اساسی زمینگیر شده است.»
یکی از افرادی که در لحظه سقوط بالگرد آنجا بوده به میگوید: «بالگرد در لحظه سقوط دچار «نقص فنی» و واژگون شد. در آن لحظه همهمهای برپا بود.»
یک منبع مطلع نیز با ارایه جزییات بیشتری در مورد این حادثه، به میگوید: «گردهمایی در کرمان برگزار بود که مدیران کل ادارات ورزش استانها، معاونان و مدیران در این گردهمایی شرکت داشتند. این گردهمایی به میزبانی کرمان از 2 اسفندماه الی 5 اسفند ماه برگزار شده بود. اختتامیه برابر شده بود با روز پنجشنبه یعنی همان روزی که حادثه اتفاق افتاد. روز حادثه اینگونه بود که وزیر ورزش از سیرجان به کرمان آمد تا در گردهمایی شرکت کند. مراسم اختتامیه حول و حوش ساعت 12 ظهر روز پنجشنبه (4 اسفند ماه) تمام شد. همان موقع نماینده حوزه انتخابی به آقای وزیر اصرار کرد که از منطقه ما (بافت) هم بازدید کنید. بعد هم با «بالگرد امدادی» که کارش امدادرسانی است او و هیات همراهش را به بافت میبرند. هیات همراهش هم حدودا «18 نفر» بودند. چهار نفر از مدیران کل سوار این بالگرد بودند.»
این منبع آگاه به سوالات دیگری درخصوص حادثه پاسخ میدهد:
بالگرد امدادی هلالاحمر معمولا برای چند نفر ظرفیت دارد؟
بالگرد امدادی برای انتقال پزشک و کادر اورژانس استفاده میشود و نهایتا برای 3 الی 4 نفر ظرفیت دارد.
اعلام شده که بالگرد امدادی هلالاحمر فرسوده بوده. در این باره چه میدانید؟
طبق اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشور اصلا این بالگرد ثبت سامانه هوایی نشده بود و خود سازمان هلالاحمر هم چندی پیش عنوان کرده بود که تعدادی از بالگردهایشان زمینگیر شده.
از لحظه سقوط بالگرد بگویید
بالگرد از کرمان به سمت شهر «رابر» میرود و آنجا به خاطر مشکلی که پیش آمده بود، فرود میآید. آنها حدود نیم الی یک ساعت در رابر به سر میبرند. مجدد سوار میشوند تا به شهرستان بافت بروند که این حادثه رخ میدهد. از رابر تا بافت حدود 20 الی 25 کیلومتر فاصله است. دقیقا وقتی بالگرد میخواست در ورزشگاه «شهید چاهایی» کرمان فرود بیاید، دچار سانحه شد. معاونان و برخی افراد دیگر برای استقبال در کنار چمن این ورزشگاه حضور داشتند که متوجه ماجرا میشوند و سریع از یک خلبان که در آن نزدیکی بوده، کمک میگیرند. این خلبان هم سریع ارتباط «باتری بالگرد» با موتور را قطع کرده و از آتشسوزی بعد از سقوط جلوگیری میکند.
گفتوگو با خلبانی که بالگرد را از آتشسوزی نجات داد
عرفان رضایی، خلبانی است که توانست بالگرد را از آتشسوزی نجات دهد. 28 سال دارد و مهندس اویونیک و خلبانی است. او درخصوص اقدامی که انجام داده به «اعتماد» میگوید: «محل استقرار من آن روز در همان ورزشگاه بود،چون سرباز پلیس راهور هستم به خاطر حضور آقای وزیر آن روز ما آنجا مستقر بودیم. بعد هم وقتی آن حادثه رخ داد سریع به صحنه رفتیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده. همان موقع سرهنگ جانشین با توجه به اطلاعاتی که از من داشت به من گفت که آیا میتوانی ارتباط باتری و موتور بالگرد را قطع کنی! خب آشنایی من با هواپیما است و با هلیکوپتر آشنایی چندانی ندارم. برای همین سردار با یک خلبان تماس گرفت و او هم مرا راهنمایی کرد که چه کارهایی باید انجام دهم. بعد هم من باید در یک بازه زمانی مشخص اول برق کابین را قطع میکردم و سپس مراحل دیگر را انجام میدادم. بالگرد وقتی سقوط کرد مرتب «نشت بنزین» داشت و اگر بهموقع باتریاش کشیده نمیشد، منجر به آتشسوزی میشد. خطر دیگری که وجود داشت این بود که برق بالگرد در همان لحظهای که سقوط کرده بود، وصل بود و اول باید برق هلیکوپتر را قطع میکردم و بعد باتری آن را جدا میکردم. خود این عمل هم خطرناک بود چون اگر یک دکمه را اشتباه میزدم، میتوانست باز منجر به انفجار یا آتشسوزی شود.»
واکنش هلال احمر
هلال احمر در جوابیهای به این گزارش درباره شمار سرنشینان بالگرد حامل وزیر ورزش و جوانان واکنش نشان داد.
احتراما با توجه به درج گزارشی غیرکارشناسی و نادرست با عنوان «حضور ۱۸ نفر در بالگرد حامل وزیر ورزش که برای ۴ نفر ظرفیت داشت!» به تاریخ هفتم اسفندماه 1401 که به موضوع سقوط هلیکوپتر حامل جناب آقای حمید سجادی؛ وزیر محترم ورزش و جوانان کشور میپردازد، خواهشمند است دستور فرمایید به منظور تنویر افکار عمومی نسبت به چاپ توضیحات جمعیت هلالاحمردر این زمینه اقدام مقتضی انجام شود.
1- ظرفیت اعلام شده برای بالگرد بر اساس ادعای اعتماد انلاین بهیچ وجه صحیح نمی باشد . نویسنده سعی کرده ظرفیت این نوع بالگرد را که با یک جستجوی ساده اینترنتی قابل دستیابی است به عنوان یافته های مهم!!از منبع مطلع ناشناس معرفی کند ، اما واقعیت این است همانگونه که کاپیتان امیر جلالیان؛ مدیرعامل شرکت هلیکوپتری نوید جمعیت هلالاحمر درباره ظرفیت این نوع بالگرد اعلام کرده «بالگرد میل-17 در مقایسه با سایر بالگردها ،ازظرفیت نسبتا بالایی برای جابهجایی مسافر برخوردار است. این بالگرد با چیدمان صندلی مسافری و با لحاظ نمودن کادر پروازی قابلیت جابجا نمودن ۲۴ نفر را داراست .
2- در بخشی از گزارش مجددا با استناد به گفتههای همان منبع مطلع ؟!آمده است: «بالگرد امدادی برای انتقال پزشک و کادر اورژانس استفاده میشود و نهایتا برای 3 الی 4 نفر ظرفیت دارد». بر خلاف ادعای مطرح شده در این گزارش تاکید میشود که کاربرد بالگردهای هلالاحمرصرفابرای انتقال اورژانسی نبوده بطوریکه امکانات اورژانسی مانند ست احیا و یا کادر اورژانس داخل این نوع بالگردهای هلالاحمر وجود ندارد. تاکید میگردد این نوع از بالگردهای هلال احمر امدادی است و اصولا با بالگردهای اورژانس و حمل بیمار فرق دارد و عمدتا برای انتقال اقلام تدارکاتی و جابجایی افراد مورد استفاده قرار میگیرد.
3- قسمتی از گزارش به این موضوع می پردازد که بالگرد از کرمان به سمت شهر «رابر» میرود و آنجا به خاطر مشکلی فنی که پیش آمده بود، فرود میآید. این اطلاعات مطرح شده نیز واقعیت ندارد. این بالگرد بر اساس برنامه پروازی یک بار از کرمان به شهر رابر پرواز کرده و سپس به سمت بافت ادامه مسیر داشته که متاسفانه در هنگام فرود در بافت دچار حادثه میشود و به هیچ وجه در هنگام نشست و برخاست در شهرهای کرمان و رابر ،هیچگونه موردی از مشکل فنی در آن مشاهد ه ویا گزارش نشده است.