arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

سیدجواد طباطبایی درگذشت

سیدجواد طباطبایی، فیلسوف و نویسنده ایرانی، در ۷۷ سالگی در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت. طباطبایی، استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه، تاریخ و سیاست بود. او عضو پیشین هیات علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. شرح و گزارش اندیشۀ ایرانشهری‌ که فرهنگ را بزرگترین عامل اثرگذار در نظام سیاسی ایران معرفی می‌کند یکی از کارهای شاخص طباطبایی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیدجواد طباطبایی، پژوهشگر فلسفه، تاریخ و سیاست درگذشت

سیدجواد طباطبایی، فیلسوف و نویسنده ایرانی، دیشب در سن ۷۷ سالگی در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت.

به گزارش «انتخاب»، تورج دریایی، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه با انتشار تصویری از طباطبایی، درگذشت او را تایید کرده است.

سیدجواد طباطبایی درگذشت

سید جواد طباطبایی، استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه، تاریخ و سیاست بود. او عضو پیشین هیات علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.

وی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ مشغول تدریس در مؤسسهٔ مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» بوده‌. طباطبایی مدیر گروه فلسفهٔ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی نیز بوده‌.

شرح و گزارش اندیشۀ ایرانشهری‌ که فرهنگ را بزرگترین عامل اثرگذار در نظام سیاسی ایران معرفی می‌کند یکی از کارهای شاخص طباطبایی است.

ابن‌خَلدون و علوم اجتماعی؛ گفتار در شرایط امتناع، تاریخ اندیشهٔ سیاسی در ایران؛ ملاحظاتی در مبانی نظری، زوال اندیشهٔ سیاسی در ایران؛ گفتار در مبانی نظری انحطاط ایران، خواجه نظام‌الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران، ترجمهٔ تاریخ فلسفهٔ اسلامی، هانری کُربَن، ترجمهٔ فلسفهٔ ایرانی و فلسفهٔ تطبیقی، هانری کربن، تأملی دربارهٔ ایران (سه جلد) ، ملت، دولت و حکومت قانون؛ جُستار در بیان نص و سنت،  سقوط اصفهان به روایت کروسینسکی، تاریخ اندیشهٔ سیاسی جدید در اروپا، تأملی در ترجمهٔ متن‌های اندیشهٔ سیاسی جدید؛ موردِ شهریارِ ماکیاوللی، فلسفه و سیاست؛ مجموعه مقالات جواد طباطبایی، ترجمهٔ لنین و فلسفه و سه مقالهٔ دیگر در ف‍ل‍س‍ف‍هٔ م‍ارک‍س‍ی‍س‍ت‍ی، لوئی آلتوسر، ترجمهٔ یادداشت‌هایی دربارهٔ دیالکتیک، ولادیمیر لنین و ترجمهٔ مسائل حاد کارگری و کمونیستی؛ پاسخ به جان لوئیس، لوئی آلتوسر از آثار اوست.

نظرات بینندگان