arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱

ذخیره خون در استان تهران پاسخگوی نیاز یک هفته است

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: هرساله در یک ماهه پایانی سال با کاهش میزان اهدای خون و کاهش سطح ذخایر خون مواجه هستیم و درحال حاضر در استان تهران سطح ذخیره خون به یک هفته رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایرنا :مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: هرساله در یک ماهه پایانی سال با کاهش میزان اهدای خون و کاهش سطح ذخایر خون مواجه هستیم و درحال حاضر در استان تهران سطح ذخیره خون به یک هفته رسیده است.

سید منتظر شُبّر روز یکشنبه در نشست خبری تاکید کرد: اگر این شرایط ادامه یابد چند صد واحد در زمینه اهدای خون عقب هستیم و دور نیست که در تهران دچار مشکل شویم .

به گفته او، هرساله در روزهای سرد سال و همینطور فصل سرد با میزان کاهش اهدای خون مواجه می‌شویم بخصوص در تهران که به دلیل آلودگی هوا و تعطیلاتی که در این زمینه پیش می‌آید مردم کمتر از خانه ها خارج می شوند و در نتیجه با کاهش آمار اهدای خون روبرو می شویم .

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در فصل سرد سال به دلیل بیماری های تنفسی و همینطور شیوع کرونا برای اهدای خون با محدودیت مواجه بودیم ، گفت: در این زمینه آمار اهدا نیز کاهش می یابد اما میزان تقاضا برای دریافت خون کاهش نمی یابد زیرا در ماه های منتهی به پایان سال میزان عمل های جراحی افزایش می یابد و بسیاری از هموطنان به دلیل امکانات پزشکی بیشتر در پایتخت برای انجام اعمال جراحی به تهران مراجعه می‌کنند و اینکه درخواست دریافت خون توسط بیماران خاص هم در یک ماهه پایانی سال افزایش می یابد .

شُبّر تصریح کرد: در اسفند ماه عرضه و تقاضای خون متعادل نیست و از سویی هم شرایط نگهداری گلبول قرمز متراکم تا یک ماه است اما زمان نگهداری پلاکت که از محصولات بسیار مورد نیاز برای بیماران سرطانی عمری در حدود سه روز تا ۳۵ روز دارد بنابراین در بحث پلاکت به صورت خاص نیازمند بیشتر برای اهدای خون هستیم‌.

نظرات بینندگان