arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

چرا کاسیوس کلی نام خود را به محمد علی تغییر داد؟

در چنین روزی در ۵۸ سال پیش کاسیوس کلی، بوکسور محبوب آمریکایی، نام خود را به محمد علی تغییر داد. «کاسیوس کلی» در آن زمان مشهورترین بوکسور تاریخ به شمار می‌رفت. این ورزشکار زمانی که تنها ۱۸ سال داشت در مسابقات المپیک تابستانی ۱۹۶۰ به مدال طلا دست یافت. در آن مقطع فعالیت‌های جنبش حقوق مدنی سیاهان در ایالات متحده در حال افزایش بود و سازمان سیاسی و مذهبی «جنبش امت اسلام» و مالکوم ایکس در حال تبدیل شدن به نماد مبارزه برای پایان دادن به تبعیض نژادی بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در چنین روزی در ۵۸ سال پیش کاسیوس کلی، بوکسور محبوب آمریکایی، نام خود را به محمد علی تغییر داد.

این تغییر نام در ۶ مارس ۱۹۶۴ نه تنها برای جامعه آن زمان ایالات متحده، بلکه در جهان خبرساز بود. در دهه شصت میلادی اعتقاد بر این بود که محمد علی سرشناس‌ترین فرد دنیا محسوب می‌شود. اما چرا این تغییر نام برای او مهم بود و از این کار چه قصدی داشت؟

«کاسیوس کلی» در آن زمان مشهورترین بوکسور تاریخ به شمار می‌رفت. این ورزشکار زمانی که تنها ۱۸ سال داشت در مسابقات المپیک تابستانی ۱۹۶۰ به مدال طلا دست یافت. در آن مقطع فعالیت‌های جنبش حقوق مدنی سیاهان در ایالات متحده در حال افزایش بود و سازمان سیاسی و مذهبی «جنبش امت اسلام» و مالکوم ایکس در حال تبدیل شدن به نماد مبارزه برای پایان دادن به تبعیض نژادی بودند.

محمد علی ابتدا در سال ۱۹۶۱ تلاش کرد به گروه جنبش امت اسلام بپیوندد،‌ با این حال سازمان در ابتدا با تردید در اینکه یک بوکسور بتواند خود را با سبک زندگی بسیار سخت و منضبط جنبش امت اسلام تطبیق دهد این درخواست را رد کرد. با این حال وقتی محمد علی به مقام قهرمانی سنگین وزن دست یافت، امت اسلام تغییر موضع داد.

محمد علی در آن زمان هنوز کاسیوس کلی جونیور نام داشت، اما طبق یک سنت درون‌سازمانی گروه امت اسلام از همه اعضای خود می‌خواست نام‌های به ارث‌رسیده اجدادی خود را، که عموما از سوی برده‌‌داران به آن‌ها داده شده بود، تغییر دهند.

پدر محمد علی، کاسیوس کلی نام داشت و پسرش نیز کاسیوس کلی جونیور نامگذاری شده بود. انتخاب این اسم به نام «کاسیوس مارسلیوس کلی» بازمی‌گشت؛ سیاستمدار جمهوری‌خواه قرن نوزدهم که از فعالان لغو برده‌داری به شمار می‌رفت.

با این حال این اسم از نظر محمد علی نامی بود که با تجارت برده مرتبط می‌شد. محمد علی در واقع نام قدیم خود را «اسم بردگی» می‌دانست و گفته بود مردی که به این نام نامیده می‌شده خود برده‌دار بوده و «شاید در نهایت بردگانش را آزاد کرده باشد، اما برتری نژادی سفیدپوستان را حفظ کرده است».

محمد علی همچون بسیاری از اعضای گروه امت اسلام از جمله مالکوم ایکس که از شیوه‌ای مشابه برای تغییر نام پیروی می‌کردند، نام خود را ابتدا به کاسیوس ایکس عوض کرد.

دامنه این تغییر نام‌ها تنها به ایالات متحده و به محمد علی، مالکوم ایکس و اعضای جنبش امت اسلام محدود نماند. در بریتانیا نیز برای مثال مایکل دی‌فریتاس، فعال حقوق مدنی هند غربی، نیز نام خود را به مایکل ایکس تغییر داده بود.

کاسیوس ایکس اما در همین مرحله متوقف نماند و فراتر از آن سرانجام اسم خود را رسما به محمد علی تغییر داد. او تا واپسین سال‌های عمر اعتقاد خود را به اسلام حفظ کرد و به عنوان سفیر صلح در شماری از کشورهای مسلمان جهان از جمله ایران حضور یافت.

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان