arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

تیراندازی مرگبارِ هامبورگ؛ غفلت پلیس یا گره‌کور حمل آزاد سلاح در غرب؟

پلیس هامبورگ می‌گوید تنها چند هفته قبل از این که فیلیپ ف. به نشست شاهدان یهوه در کلیسایی در این شهر برود و به سوی آنها تیراندازی کند با او گفتگو کرده بود چرا که هشداری درباره ثبات روانی وی گرفته بود اما بعد از مراجعه پلیس و همکاری او با ماموران، دلایل کافی برای ضبط اسلحه او «احراز» نشده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایسنا:پلیس هامبورگ می‌گوید تنها چند هفته قبل از این که فیلیپ ف. به نشست شاهدان یهوه در کلیسایی در این شهر برود و به سوی آنها تیراندازی کند با او گفتگو کرده بود چرا که هشداری درباره ثبات روانی وی گرفته بود اما بعد از مراجعه پلیس و همکاری او با ماموران، دلایل کافی برای ضبط اسلحه او «احراز» نشده بود.
 
 به نقل از شبکه خبری بی بی سی، فیلیپ ف. ۳۵ ساله که نام کامل او هنوز رسما فاش نشده، روز گذشته با حمله به نشست مسیحیان شاخه «شاهدان یهوه» هفت نفر را کشت.
 
بنابر گفته پلیس هامبورگ، فیلیپ ف. به طور قانونی مجوز مالکیت اسلحه را برای استفاده در شکار و ورزش تیراندازی، داشته است و به این لحاظ تخلفی وجود نداشته است هر چند روز گذشته (جمعه) مقام‌های دولتی در واکنش به این تیراندازی گفتند که در حال تهیه لوایح جدید برای وضع محدودیت‌های بیشتر بر مالکیت اسلحه‌ هستند.
 
بر اثر این تیراندازی هفت نفر از جمله یک کودک به دنیا نیامده کشته شدند. حمله حدود ساعت ۹ شب به وقت هامبورگ روی داد و طی آن یک مهاجم مسلح به محل نشست اعضای گروه شاهدان یهوه حمله کرد. او ابتدا از پنجره به داخل شلیک کرد و بعد وارد ساختمان شد و ۹ خشاب فشنگ را روی حاضران این نشست خالی کرد و سپس خودش را هدف قرار داد.
 
هشت نفر دیگر هم در جریان این تیراندازی مجروح شده‌اند از جمله زن بارداری که کودک او در درون شکمش تیر خورد و کشته شد.
 
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفته که ممکن است به علت وخامت حال مجروحان، آمار کشته شدگان افزایش یابد.
 
فیلیپ ف. خود از پیروان شاهدان یهوه بوده اما آن طور که گفته شده به طرز بدی از جمع آنها کنار گذاشته شده بود.
 
مقام‌ها می‌گویند تیرانداز نسبت شاهدان یهوه دلگیر و خشمگین بوده است.
 
شاهدان یهوه جنبشی است که در قرن ۱۹ میلادی در آمریکا و بر اساس قرائتی از مسیحیت شکل گرفت.
 
مقر اصلی آنها در شهر نیویورک است. آنها می‌گویند در سراسر جهان حدود هشت میلیون و ۷۰۰ هزار عضو دارند از جمله ۱۷۰ هزار نفر در آلمان که گفته شده ۴ هزار نفر از آنان ساکن هامبورگ هستند.
 
روز جمعه رالف مارتین می‌یر، رئیس پلیس هامبورگ اذعان کرد: پلیس ماه گذشته (فوریه) نامه‌ای از سوی فرد یا افراد ناشناس دریافت کردند که در آن هشدار داده شده بود که فیلیپ ف. خشم و نفرت به ویژه علیه پیروان شاهدان یهوه دارد.
 
در این نامه هشدار داده شده بود که فیلیپ ف. از ناراحتی روانی رنج می‌برد هر چند چنین تشخیصی از سوی متخصصان گزارش نشده است.
 
پلیس می‌گوید بعد از این نامه، افسران به فیلیپ ف. مراجعه کردند و او با آنها همکاری کرده و به پرسش‌های آنها با روی باز پاسخ داده است. نتیجه این گفتگوی پلیس با او این بوده که معیارهای کافی برای لغو مجوز اسلحه فیلیپ ف. «احراز» نشده است.
 
بنابر ادعای رئیس پلیس هامبورگ، خلاصه ماجرا این است که یک هشدار از سوی یک ناشناس درباره این که نگرانی درباره ناراحتی روانی یک فرد وجود دارد، به تنهایی دلیل کافی محسوب نمی‌شود.
 
این حادثه در حالی رخ داده که آلمان مدعیست یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین مالکیت اسلحه را در میان اعضای اتحادیه اروپا دارد از جمله ماده‌ای که به افراد زیر ۲۵ سال اجازه مالکیت سلاح را نمی‌دهد و متقاضیان باید ارزیابی روانشناختی را بگذارنند.
 
با این حال بنابر برآورد سال ۲۰۲۱ مرکز ملی مجوز مالکیت سلاح آلمان، یک میلیون نفر در این کشور مجوز خصوصی مالکیت سلاح دارند. این یک میلیون نفر در مجموع ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار اسلحه و تجهیزات مربوط به آن را در اختیار دارند و اکثر هم تحت عنوان شکارچی ثبت شده‌اند.
نظرات بینندگان