arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۸۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

دوازدهمین سالگرد زلزله ۹ ریشتری و سونامی مرگبار در شرق ژاپن

یاد قربانیان زلزله ۹ ریشتری و سونامی در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ در ناحیه «توهوکو»ی ژاپن در دوازدهمین سالگرد این حادثه گرامی داشته شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا:یاد قربانیان زلزله ۹ ریشتری و سونامی در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ در ناحیه «توهوکو»ی ژاپن در دوازدهمین سالگرد این حادثه گرامی داشته شد.
 
 به نقل از شبکه «ان اچ کی»، روز گذشته (شنبه) مصادف با گذشت ۱۲ سال از وقوع زمین لرزه و سونامی عظیم در شمال شرق ژاپن بود، فاجعه‌ای که یکی از بدترین حوادث هسته‌ای جهان را رقم زد.
 
در ساعت ۲:۴۶ بعد از ظهر در ۱۱ مارس ۲۰۱۱، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۹ ریشتر در دریا رخ داد و امواجی به ارتفاع ۱۰ متر را به سواحل منطقه توهوکو سرازیر کرد.
 
آمار سازمان پلیس کشوری ژاپن نشان می دهد که ۱۵ هزار ۹۰۰ نفر بر اثر این زمین لرزه بزرگ در شرق ژاپن جان خود را از دست داده اند و ۲۵۲۳ نفر همچنان مفقود هستند.
 
در نیروگاه هسته ای فوکوشیما دای ایچی نیز سه مرحله ذوب هسته ای روی داد و مقادیر زیادی مواد رادیواکتیو آزاد شد.
 
در این فاجعه، هیچ مرگ مستقیمی ناشی از تشعشعات هسته‌ای گزارش نشد اما بیش از ۱۶۵هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.
 
از میان کسانی که خانه های خود را ترک کرده بودند، تعداد کسانی که مرگ آنها مرتبط با فاجعه تشخیص داده و تأیید شد، طی سال گذشته با شش نفر افزایش به ۳۷۹۲ نفر رسید. همچنین تا ماه گذشته، هنوز ۳۰ هزار و ۸۴۴ نفر به دور از خانه خود به سر می بردند.
 
سال گذشته، نهاد ساماندهی هسته ای ژاپن اعلام کرد که آب تصفیه شده و رقیق شده از نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده فوکوشیما به اقیانوس رها خواهد شد.
 
دولت ژاپن می گوید بیشتر مواد رادیواکتیو از آب گرفته شده اند. یکی از ایزوتوپ های هیدروژن به نام «تریتیوم» باقی می‌ماند اما غلظت آن نیز به یک هفتم استانداردهای سازمان جهانی بهداشت برای آب آشامیدنی کاسته خواهد شد.
 
این رهاسازی قرار است بهار یا تابستان امسال آغاز شود. اما صنایع شیلات محلی با این طرح مخالف هستند و مردم کشورهای دیگر نیز ابراز نگرانی کرده اند.
نظرات بینندگان