این هفته در جهان خودرو: تاسیس یک کارخانه خودروسازی توسط خواننده هیپهاپ آمریکایی، جزییات تازه از مدلهای آینده مینی، روش تازه تولید خودرو توسط تسلا و خداحافظی مدیر ایرانیتبار اینفینیتی با این کارخانه.
سوپرکار الکتریکی خواننده هیپهاپ
ویکلیف ژان، خواننده مشهور سبک هیپهاپ هفته گذشته با نمایش یک ماشین اسپرت از تاسیس کارخانه خودروسازی خود خبر داد. این کارخانه نامش اتکس (Attucks) است و قرار است این ماشین اسپرت را در شهر میامی در آمریکا تولید کند.
ژان ۵۳ ساله است، در هاییتی به دنیا آمد و در دهه نود میلادی با گروه موسیقی فیوجیز به شهرت رسید. او سه بار برنده جایزه موسیقی گرمی شده و به خاطر همکاری با هنرمندان دیگر از جمله شکیرا هم مشهور است. ویکلیف ژان همچنین در امور خیریه فعال است و در سال ۲۰۱۱ قصد داشت رییسجمهور هاییتی شود.
ویکلیف ژان در دهه نود میلادی با گروه موسیقی فیوجیز به شهرت رسید
علاقه به ماشین جنبه دیگری از زندگی ویکلیف ژان است. او نام کارخانهاش را از کریسپوس اتکس گرفته است؛ مرد سیاهپوستی که در سال ۱۷۷۰ میلادی در شهر بوستون آمریکا به دست نیروهای بریتانیایی کشته شد. قتل او در جریان درگیری که به قتلعام بوستون مشهور شد، آغاز انقلابی بود که به استقلال آمریکا منجر شد.
ماشینی که قرار است اتکس بسازد در سال ۲۰۲۰ در بریتانیا توسط شرکتی به نام ایپکس (Apex) طراحی شد و نامش AP0 است. قوای محرکه ماشین الکتریکی است و طراحانش میگویند با ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن سبکترین ماشین اسپرت الکتریکی است. حداکثر سرعت ماشین ۳۰۵ کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۲.۳ ثانیه اعلام شده است. ایپکس میگوید ماشین با هر بار شارژ میتواند حداکثر تا ۵۵۰ کیلومتر حرکت کند.
قیمت AP0 ۳۵۰ هزار دلار است که بسیار ارزانتر از رقیبانش است. اتکس با ماشینهایی مثل ریماک نوارا، پینینفارینا باتیستا و لوتوس اویا رقابت میکند که همه قیمتی میلیونی دارند. تسلا هم ساخت یک ماشین اسپرت را در برنامه دارد که گفته میشود قیمتش ۲۰۰ هزار دلار است.
مینی کوپر الکتریکی در سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد
مدلهای آینده مینی
مینی با عرضه سه مدل جدید در دو سال آینده ترکیب محصولاتش را متحول خواهد کرد. خودروساز انگلیسی که تحت مالکیت بامو فعالیت میکند، قصد دارد همه محصولاتش را تا سال ۲۰۳۰ الکتریکی کند.
مینی هفته گذشته این سه مدل را به صورت استتارشده به خبرنگاران نمایش داد. اولین مدلی که قرار است به بازار عرضه شود، نسل جدید شاسیبلند کانتریمن است که زمستان آینده به بازار خواهد آمد. کانتریمن جدید نسبت به نسل کنونی بزرگتر است تا بتواند با شاسیبلندهای بنز و آئودی رقابت کند. ماشین از نظر فنی با بامو X1 مشترک است و فعلا هم با قوای الکتریکی و هم با موتور بنزینی ساخته میشود.
نسل جدید کانتریمن از مدل کنونی بزرگتر است
پس از کانتریمن، نسل جدید هچبک مشهور مینی با نام کوپر به بازار عرضه میشود. فرم ماشین تغییر چندانی نکرده، اما جادارتر خواهد بود. مدل الکتریکی کوپر جدید باتری بهتری دارد و با هر بار شارژ تا ۳۸۶ کیلومتر حرکت میکند. این ماشین برای مدتی با موتور بنزینی هم ساخته میشود.
پس از کوپر، مینی در سال ۲۰۲۵ یک شاسیبلند کوچک به بازار عرضه خواهد کرد که نامش ایسمن (Aceman) است و تنها با موتور الکتریکی ساخته خواهد شد. ظاهر ماشین با الهام از کانسپتی با همین نام طراحی شده و مینی پیشبینی میکند پرفروشترین مدلش شود. قرار است ایسمن در چین تولید شود و مینی امیدوار است بتواند با آن مشتریان زیادی در چین پیدا کند.
مینی ایسمن براساس کانسپتی با همین نام ساخته میشود
مینی میخواهد تا سال ۲۰۲۵ سهم ماشینهای الکتریکی از کل فروش کارخانه به ۵۰ درصد افزایش یابد. در حال حاضر سهم تنها مدل الکتریکی مینی ۱۵ درصد کل فروش است. کارخانه انگلیسی مدلهای تقویتشدهای از این سه مدل را هم در دست تولید دارد. استفانی ورست،که یک سال است به مدیریت کارخانه منصوب شده، میگوید مینی قصد ندارد سود خود را با افزایش تولید بیشتر کند و تمرکزش بر فروش ماشین با قیمت بالاتر است. خانم ورست میگوید هدف کارخانه رسیدن به حجم تولیدی مشابه با پورشه و لندروور است.
کوچکترین مدل تسلا در حال حاضر مدل ۳ است
ماشین کوچک تسلا
ایلان ماسک، مدیر تسلا میگوید مدل کوچک جدید کارخانه در بیشتر مواقع به راننده نیاز ندارد. او همچنین گفت که با ایدههای تازهای که مهندسان تسلا به کار گرفتهاند، هزینه ساخت این ماشین پنجاه درصد کمتر از هزینه ساخت تسلا مدل ۳ خواهد بود.
آقای ماسک خبر ساخت یک مدل کوچک که قیمتش ۲۵ هزار دلار است را در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود و قرار بود ماشین امسال رونمایی شود، اما او ابتدای سال گفت که پروژه طراحی ماشین فعلا متوقف شده است. با این حال همه منتظر بودند تا ماشین در نشست تسلا با سرمایهگذارانش رونمایی شود.
اما آقای ماسک در این نشست به ارائه جزییاتی از روش تولید ماشین بسنده کرد و ماشین رونمایی نشد. همین هم باعث شد تا ارزش سهام تسلا تا شش درصد کاهش یابد.
تسلا میگوید با شیوه جدید هزینه تولید پنجاه درصد کاهش مییابد
در این نشست، لارس موراوی، مدیر بخش مهندسی تسلا گفت که روش تولید کنونی خودروسازان برگرفته از شیوهای است که هنری فورد صد سال پیش ابداع کرد. به گفته او این روش اشکالاتی دارد که باعث شد تولید مدل ۳ تاخیر زیادی داشته باشد. آقای موراوی روش تازهای ابداع کرده که میگوید با آن مساحت کارخانه ۴۰ درصد و هزینه ساخت پنجاه درصد کمتر میشود.
براساس این روش زمان هر مرحله ساخت تا حد ممکن کاهش مییابد؛ مثلا صندلیها از اول روی کف ماشین قرار دارند و لازم نیست بعدا روی خط تولید نصب شوند. همینطور بخشهای مختلف به طور موازی در کنار یکدیگر سرهم میشود تا سرعت خط تولید بیشتر شود.
تسلا میگوید کاهش هزینه تولید باعث میشود بتواند ماشینهایش را ارزانتر به مشتری بفروشد. فولکسواگن، رنو و خودروسازان چینی قصد دارند به زودی ماشینهای ارزان الکتریکی به بازار عرضه کنند که تسلا را برای رقابت به دردسر خواهد انداخت.
پیمان کارگر از ژوئن ۲۰۲۰ مدیر اینفینیتی بود
خداحافظی پیمان با اینفینیتی
پیمان کارگر، مدیر کارخانه اینفینیتی پس از نزدیک به سه سال این شرکت را ترک میکند.
آقای کارگر در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ به مدیریت اینفینیتی منصوب شد. او پیش از آن نزدیک به دو دهه در رنو کار کرده بود، در سال ۲۰۱۷ به نیسان پیوست و مدتی مدیر بخش خاورمیانه و آفریقا نیسان بود.
اینفینیتی مدتها است که با فروش کم و مشکلات مالی دست به گریبان است. آقای کارگر قصد داشت این کارخانه را با عرضه نسل جدید لوکسترین مدلش متحول کند.
آقای کارگر میخواست با نسل بعدی مدل QX80 کارخانه را متحول کند
برنامه او این بود که ظاهر نمایندگیهای شرکت را عوض کند و با طراحی عطر و موسیقی خاص اینفینتی فضای نمایندگیها را برای مشتریان جذابتر کند.
اینفینیتی در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۸۹ هزار دستگاه ماشین فروخت. اما در سال ۲۰۲۱ فروش شرکت ۵۵ درصد کاهش یافت و به حدود ۸۵ هزار دستگاه رسید. اینفینیتی اکثر ماشینهایش را در آمریکا میفروشد. فروش شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۷ هزار دستگاه بود.
منبع: بی بی سی