arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱

بشار اسد: افزایش شمار پایگاه های نظامی روسیه در سوریه، شاید در آینده ضروری باشد

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: معتقدیم گسترش حضور روسیه در سوریه، امری خوب است که به این ایده خدمت می کند، ممکن است حضور روسیه در سوریه در آینده ضروری باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: بشار اسد در گفتگو با یک رسانه روس به شرط خود برای دیدار با همتای ترکیه ای اشاره کرد و به بحث پایگاههای روسیه در سوریه هم پرداخت.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره احتمال دیدارش با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اظهار نظر کرد.

وی در گفتگویی با رسانه روسی اسپوتنیک، دیدار با همتای ترکیه ای خود را منوط به خروج نظامیان ترکیه از اراضی سوریه و دست برداشتن آنکارا از حمایت تروریستها دانست.

بشار اسد گفت: درباره دیدار با اردوغان این منوط به رسیدن به مرحله ای است که ترکیه به شکل آشکار، آماده خروج کامل از اراضی سوریه باشد و از حمایت تروریستها دست بکشد و اوضاع را مطابق شرایط قبل از جنگ سوریه برگرداند.

رئیس جمهور سوریه افزود: تنها در این صورت است که امکان دیدار من و اردوغان وجود خواهد داشت و غیر از آن این دیدار ارزشی ندارد و چرا باید دیدار کنیم اگر نتایج نهایی درباره جنگ سوریه نداشته باشد؟ ارزش این نشست اگر به نتایج نهایی درباره جنگ سوریه نرسد برای چیست و چرا باید آنرا انجام دهیم؟

بشار اسد همچنین گفت: سوریه به طرف روسی اعتماد دارد که نقش میانجی برای تسهیل ارتباطات را انجام می دهد اما طبق اصول سیاست روسیه که احترام به قانون بین المللی و احترام به حاکمیت کشورها و ریشه کنی تروریسم و تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت سوریه و خروج نیروهای خارجی غیرقانونی از اراضی سوریه است.

وی ادامه داد: هر تحولی ممکن است که روند جنگ را به سمت پایان این جنگ با بازپسگیری کامل حقوق سوریه و پس گرفتن اراضی اشغالی و نیز بسط حاکمیت کامل سوریه، سوق دهد. این کاری است که روسیه با همکاری سوریه انجام می دهد.

همچنین رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که افزایش شمار پایگاه های نظامی روسیه در اراضی سوریه، شاید در آینده ضروری باشد زیرا حضور روسیه در سوریه با توازن قوی در جهان مرتبط است.

وی افزود: نگاه به پایگاه های نظامی نباید با موضوع مبارزه با تروریسم مرتبط باشد، مبارزه با تروریسم اکنون وجود دارد اما موقتی خواهد بود و حضور نظامی روسیه در هیچ کشوری موقتی نخواهد بود، ما از توازن بین المللی سخن می گوییم، حضور روسیه در سوریه، اهمیتی با توازن قوی در جهان دارد.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: معتقدیم گسترش حضور روسیه در سوریه، امری خوب است که به این ایده خدمت می کند، ممکن است حضور روسیه در سوریه در آینده ضروری باشد.

بشار اسد در ادامه اعلام کرد که کشورهای بزرگ امروز نمی توانند از خود در مرزهایشان دفاع کنند بلکه باید از خارج از مرزها از طریق متحدانی که دارند یا از طریق پایگاه های نظامی از خود دفاع و ایفای نقش کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توانید تأیید کنید که آمریکا به آموزش تروریست ها در پایگاه های خود مانند پایگاه التنف که به طور غیرقانونی در خاک سوریه قرار دارند، ادامه می دهد؟ گفت: ما با گروه های تروریستی نزدیک منطقه التنف در رویارویی مستقیم هستیم و البته از طریق این درگیری ها و افرادی که دستگیر می شوند، می دانیم که از کجا آمده اند.

بشار اسد افزود: التنف پایگاهی کامل از تروریستها است و هدف دیگری ندارد. آمریکا از حضورش در قلب این منطقه صحرایی چه سودی می برد؟ شکی نیست که آمریکا پادگان هایی برای تروریست ها دارد که ده ها هزار نفر با خانواده هایشان در آن حضور دارند و هر از چند گاهی این افراد را برای انجام حملات علیه ارتش سوریه به منظور ایجاد تشتت در ساختار تشکیلات (نظامی) سوریه به مناطق مختلف می فرستد. ما از این موضوع مطمئن هستیم و شواهد عملی وجود دارد.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال خبرنگار اسپوتنیک که آیا اطلاعاتی در مورد انتقال شبه نظامیان از آنجا (التنف) به اوکراین وجود دارد؟ گفت: در این مورد ما مدرک نداریم اما این چیزی است که انتظار می رود زیرا آمریکا تروریست ها را از جایی به جای دیگر منتقل می کند؛ علاوه بر این که خود تروریست ها به طور عادی حرکت می کنند.

نظرات بینندگان