arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱

انتشار تصویری از یک ستاره در مرحله پیش از انفجار / عکس شگفت‌انگیزی که تلسکوپ جیمز وب ثبت کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر شگفت‌انگیزی از یک ستاره ولف–رایه (Wolf-Rayet) را به اشتراک گذاشته که می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا به پرسش‌های قدیمی خود درباره جهان پاسخ دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیجیاتو: تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر شگفت‌انگیزی از یک ستاره ولف–رایه (Wolf-Rayet) را به اشتراک گذاشته که می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا به پرسش‌های قدیمی خود درباره جهان پاسخ دهند.

تصویری که می‌توانید آن را مشاهده کنید، ستاره‌ای با نام WR 124 واقع در صورت فلکی کمان (Sagittarius) را نشان می‌دهد که تقریباً 15 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. زمانی که جیمز وب در ژوئن 2022 برای اولین بار WR 124 را مشاهده کرد، ستاره در حال وارد شدن به مرحله ولف–رایه بود. به گفته ناسا، فقط برخی از ستارگان پرجرم قبل از انفجار خود چنین تغییری را تجربه می‌کنند.

به گفته مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین، این دسته از ستارگان، بزرگ‌ترین (بسیار بزرگتر از خورشید) و درخشان‌ترین اجرام آسمانی آسمان شب محسوب می‌شوند که با افزایش سن، به سرعت جرم خود را از دست می‌دهند. در مورد WR 124، ناسا تخمین می‌زند که این ستاره 30 برابر جرم خورشید را دارد. با گذشت زمان، گازی که ستارگان Wolf-Rayet منتشر می‌کنند سرد شده و غبار کیهانی را تشکیل می‌دهد. در تصویر، گاز درخشان بنفش و زرد با سرعت بیشتر از 150 هزار کیلومتر در ساعت از ستاره مرکزی دور می‌شوند.

اخترشناسان به دلایل مختلفی غبار کیهانی را مطالعه می‌کنند. اول اینکه این ماده یکی از اجزای سازنده اصلی جهان است. همانطور که ناسا اشاره می‌کند، ستاره‌های در حال ادغام در آن پناه می‌گیرند و حتی می‌تواند برای تشکیل سیارات با یکدیگر ترکیب شوند. با این حال، در حال حاضر هیچ نظریه‌ای وجود ندارد که بتواند میزان غبار کیهانی موجود در جهان را توضیح دهد و جیمز وب می‌تواند در این زمینه به اخترشناسان کمک کند.

ناسا در بیانیه خود نوشت: «قبل از وب، اخترشناسان اطلاعات دقیق کافی برای بررسی سوالات مربوط به تولید غبار در محیط‌هایی مانند WR 124 و اینکه آیا ذرات غبار به اندازه کافی بزرگ و غنی بودند تا از ابرنواختر جان سالم به در ببرند را نداشتند. اکنون می‌توان این سوالات را با داده‌های واقعی بررسی کرد.»

نظرات بینندگان