arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۱ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱

پوتین یک‌روز پس از صدور حکم جلب او از سوی دیوان کیفری بین‌المللی وارد شبه جزیره کریمه شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز شنبه ۱۸ مارس، به مناسبت نهمین سالگرد اشغال کریمه اوکراین، به این شبه جزیره در دریای سیاه سفر کرد. این سفر یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دیوان کیفری بین‌المللی با متهم کردن پوتین به جنایت جنگی، حکم جلب او را صادر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز شنبه ۱۸ مارس، به مناسبت نهمین سالگرد اشغال کریمه اوکراین، به این شبه جزیره در دریای سیاه سفر کرد.

این سفر یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دیوان کیفری بین‌المللی با متهم کردن پوتین به جنایت جنگی، حکم جلب او را صادر کرد.

رهبر روسیه در این سفر از یک مدرسه هنری و همچنین یک مرکز کودکان بازدید کرد، مکانهایی که به نظر می‌رسد هدفدار و در واکنش به حکم روز گذشته دیوان کیفری بین‌المللی انتخاب شده باشند.

این نهاد بین‌المللی شخص پوتین را متهم کرده که در جریان جنگ اوکراین، مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم ربودن کودکان اوکراینی و انتقال آنها به روسیه را برعهده داشته است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ با اعزام نیروی نظامی و سپس برگزاری رفراندوم کریمه اوکراین را اشغال و به خاک خود ملحق کرد. اقدامی که از طرف دیگر کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده است. رئيس جمهوری روسیه در کریمه تاکید کرد که کشورش قصدی برای چشم‌پوشی از دست‌آوردهایش در این منطقه ندارد و بر اهمیت حفظ کریمه تاکید کرد.

او در ادامه سخنان خود گفت: «بدیهی است که مسائل امنیتی در حال حاضر اولویت اصلی کریمه و سواستوپول است. ما هر کاری را که لازم باشد برای دفع هرگونه تهدید انجام خواهیم داد.»

حملات اوکراین به کریمه و سواستوپول
سواستوپول از زمان آغاز تهاجم روسیه در یک سال پیش، هدف حملات منظم اوکراین بوده است. در ماه ژانویه، مقامات روسیه گفتند که پدافند هوایی این کشور، ۱۰ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را که به سمت سواستوپول در حال حرکت بودند، سرنگون کرده‌است. در اکتبر سال گذشته نیز نیروهای اوکراینی با یک انفجار، پل جاده‌ای و ریلی را که روسیه و شبه جزیره کریمه را به هم متصل می‌کند، به صورت موقت از دسترس خارج کردند. در ژوئیه سال گذشته نیز حمله هواپیماهای بدون سرنشین قبل از جشن «روز نیروی دریایی روسیه» ۵ مجروح در سواستوپول برجا گذاشت و مقام‌های روسی را مجبور کرد که مراسم مذکور را لغو کنند.

مجموعه این حملات نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی تلاش ویژه‌ای بر ضربه زدن به روسیه در شبه جزیره کریمه انجام می‌دهند و سعی دارند با برنامه‌ریزی حملاتی در این منطقه، ضربات بیشتری به ارتش روسیه وارد نمایند.

در همین حال کشورهای اروپایی، روز شنبه، سالگرد اشغال کریمه را مورد توجه قرار دادند و در این روز بار دیگر بر حمایت خود از مردم اوکراین در جنگ با اوکراین تاکید کردند. در همین رابطه وزارت امور خارجه فنلاند در بیانیه‌ای نوشت که «تجاو مستمر روسیه به اوکراین ناقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است.»

فنلاند همچنین تاکید کرد که الحاق کریمه اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد و از تمامیت ارضی اوکراین و تلاش برای بازگرداندن این شبه‌جزیره به خاک این کشور حمایت می‌کند. وزارت امور خارجه سوئد هم در بیانیه‌ای مشابه ضمن ابراز همراهی با مردم اوکراین بر «به رسمیت‌ نشاختن الحاق کریمه به روسیه» تاکید کرد.

نظرات بینندگان