arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

شناسایی یک قلاده پلنگ نر در لارستان فارس

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لارستان از شناسایی یک "پلنگ نر غالب" جدید در یک قلمرو به وسعت ۶۰ هزارهکتاری این شهرستان خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس اداره حفاظت محیط زیست لارستان از شناسایی یک "پلنگ نر غالب" جدید در یک قلمرو به وسعت ۶۰ هزارهکتاری این شهرستان خبر داد.

انصاری یکشنبه ۲۸ اسفند با اشاره به اینکه دوربین‌ها تصاویری از یک قلاده پلنگ نر در لارستان ثبت کرده‌ است، گفت: این پلنگ، یک قلمرو به وسعت ۶۰ هکتار را از یک قلاده پلنگ نر دیگر، گرفته است.

او با بیان اینکه سال‌های ۹۷ و ۹۸ تصاویری از این محدوده ثبت شده که نشان‌دهنده حضور یک پلنگ نر دیگر بود، گفت: با توجه به تصاویر جدید ثبت شده طی یک سال اخیر، یک پلنگ نر بالغ، موفق به تصاحب محدوده مذکور شده است.

انصاری با یادآوری اینکه تصاویر مورد نظر توسط یکی از همیاران محیط‌زیست به نام "خلیل هژبری" با همکاری اداره محیط زیست لارستان ثبت شده است، گفت: از سال ۹۷ تاکنون این چهارمین قلاده پلنگی‌ست که در این شهرستان ثبت شده است.

پلنگ ایرانی بزرگ جثه‌ترین پلنگ دنیاست که تنوع غذایی و زیستگاهی گسترده‌ای دارد. این گونه از پلنگ را باید آمیزه‌ای منحصربفرد از غرور، زیبایی، ابهت، قدرت و وقار دانست، گربه‌سانی قوی و درعین حال چابک و سریع با حمله‌های کشنده.

هیچ پلنگی را در دنیا نمی‌توان یافت که خال‌های روی بدن و یا صورتشان با هم یکسان باشد و در واقع یکی از راه‌های تشخیص پلنگ‌های مختلف در طبیعت از یکدیگر، استفاده از همین خال‌ها است که هر کدام برای هر حیوان اختصاصی است.

پلنگ عمدتا از غروب تا طلوع به فعالیت می‌پردازد و به صورت تکی در قلمرو خود زیست کرده و شدیدا از قلمرو خود دفاع می‌کند.

زیست در ارتفاعات مرتفع و دور از دسترس بودن باعث شده تا انسان آنرا شکارگری مغرور بداند. مهمترین طعمه پلنگ؛ "کل و بز و قوچ و میش" به شمار می‌رود و در کنار آن از گراز، تشی، انواع گوزن‌ها، آهو و پستانداران ریز جثه نیز تغذیه می‌کند.

براساس اعلام حفاظت محیط زیست؛ شکار غیرمجاز پلنگ و همچنین قرار دادن لاشه‌های مسموم مهمترین عوامل از بین رفتن این گربه‌سان در ایران به شمار می‌رود.

پلنگ‌ معمولا در اواخر پاییز جفتگیری کرده و پس از ۹۶ روز(بطور متوسط) دوره بارداری، یک تا چهار توله به دنیا می آورد، ولی به ندرت موفق به بزرگ کردن بیش از ۲ توله می‌شود.

نظرات بینندگان