arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۲

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی: اگر برجام حل نشود، تورم ادامه دارد

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر ایران نتواند مشکلات تحریم و مشکلات اقتصادی و به دنبال آن مشکلات و شرایط سیاسی را حل کند، تنش‌های داخلی شدت می‌گیرد و به همین دلیل رفتار عاقلانه این است که مشکل تحریم و برجام را به هر نحوی حل کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر ایران نتواند مشکلات تحریم و مشکلات اقتصادی و به دنبال آن مشکلات و شرایط سیاسی را حل کند، تنش‌های داخلی شدت می‌گیرد و به همین دلیل رفتار عاقلانه این است که مشکل تحریم و برجام را به هر نحوی حل کند.

مرتضی افقه درباره اثرگذاری افزایش نرخ دلار تا سقف ۶٠ هزار تومان در سال گذشته و امکان کاهش نرخ تورم با جهش نرخ ارز اظهار داشت: باید توجه داشت که هنوز افزایش نرخ دلار تا ۶٠ هزار تومان اثر خود را برقیمت‌ها نشان نداده است و شاهد اثرگذاری دلار ۵٠ هزار تومانی که به طور طولانی‌تر در بازار خرید و فروش شد، هستیم.

وی ادامه داد:ضمن اینکه دولت عادت کرده بولف‌هایی بزند و هنوز هم باور نشده که سرمایه‌های اجتماعی کاهش پیدا کرد و وعده‌هایی که داده نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد و هنوز به این وعده‌ها دلبسته و گمان می‌کند با این وعده‌ها می‌تواند اثرگذار باشد. معتقدم تا مسأله برجام حل نشود روند قیمت دلار و طلا افزایش خواهد بود و شاخص تورمی رو به بالا خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی درباره اثرگذاری توافقات ایران و عربستان و سایر کشورهای عربی در اقتصاد کشور گفت: متغیرهای اقتصادی معمولا تحت تاثیر دو گروه از عوامل هستند، یکسری از عوامل واقعی اقتصاد و گروه دیگر عوامل غیر اقتصادی محسوب می‌شوند. عوامل غیر اقتصادی را هم برخی از اقتصاددان‌های طرفدار بازار آزاد نادیده می‌گیرند و به تبع آن هم سیاستگذاران. در این یک سال گذشته به ویژه پس از حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی متغیر سیاسی فعال‌تر بوده که همان متغیر غیر اقتصادی است.

افقه افزود: هم ناکامی و ناامیدی از حل موضوع برجام یک محرک اصلی است که هنوز هم این موضوع پابرجاست و اکیدا این توافق با عربستان و سایر کشورهای عربی جای توافق برجام را نمی‌گیرد اما دلیل تشدید این افزایش نرخ دلار در سه ماه گذشته که به ۶٠ هزار تومان هم رسید، علاوه بر موضوع برجام به دلیل تنش‌های منطقه‌ای بود و پس از اینکه اسرائیل با کشورهای عربی نزدیک شد و همزمان رابطه کشور آذربایجان با ایران تیره شد، مجموعه این عوامل التهاب بازار ارز را تشدید کرد و این افزایش قیمت دلار ناشی از نگرانی مردم از آینده دارایی‌هایشان در این شرایط بودند. از این‌رو، بسیاری را به این سمت سوق داد که دارایی خود را به ارز تبدیل کنند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بنابراین متغیر سیاسی خود به بخش برجام و تنش منطقه‌ای تقسیم شد فعلا بحث تنش منطقه‌ای در حد حرف حل شده است. اگر این توافقات ادامه پیدا کند می‌تواند زمینه‌ای ایجاد کند تنها متغیر سیاسی ایران بحث برجام باشد و و البته همین موضوع برجام است که در متغیرهای واقعی اثرگذار است و اگر برجام حل نشود درآمدهای ارزی کشور همچنان دچار مشکل خواهد بود و همچنان فنر زیر قیمت ارز باقی می‌ماند.

وی درباره روند مذاکرات برجام افزود: اخبار نشان دهنده این بود که اواخر دولت روحانی و شروع کار دولت رییسی برجام تقریبا تثبیت شده بود و البته اینکه آمریکا و اروپا هنوز یه به برجام دلبسته‌اند به این دلیل است که آنها هم به برجام نیاز دارند و ایران هم از همین موضع استفاده می‌کند تا قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد. توافق تقریبا نهایی شده بود اما جنگ بین روسیه و اوکراین باعث شد ایران احساس کند، قدرت چانه زنی بالاتری دارد و متاسفانه این چند ماه را از دست دادیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر ایران نتواند مشکلات تحریم و مشکلات اقتصادی و به دنبال آن مشکلات و شرایط سیاسی را حل کند، تنش‌های داخلی شدت می‌گیرد و به همین دلیل رفتار عاقلانه این است که مشکل تحریم و برجام را به هر نحوی حل کند.

نظرات بینندگان