arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۱

الغنوشي، نامزد رياست جمهوري تونس می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
میدل ایست آنلاین نوشت: منابع سیاسی و رسانه ای اعلام کردند راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه از کشورهای تاثیر گذار منطقه ای و جهانی برای نامزدی ریاست جمهوری تونس، چراغ سبز دریافت کرده است.

به گزارش انتخاب،این منابع افزودند:‌«در انتخاباتی که قرار است مارس سال 2013 برگزار شود ممکن است راشد الغنوشی یکی از نامزدها باشد و به نظر می رسد ریاست مجددش بر جنبش النهضه با این هدف است که بتواند برای ایجاد اتئلاف های راهبردی میان این جنبش با قدرت های منطقه ای و بین المللی اقدام کند زیرا در شرایطی ریاست مجدد جنبش النهضه را پذیرفت که بارها اعلام کرده بود نامزد ریاست النهضه نخواهد شد».

در همین زمینه یکی از کارشنان عرب که نخواست نامش فاش شود روابط راشد الغنوشی با امیر قطر را بسیار خوب خواند و گفت:‌ «او در این مدت نشان داد که می تواند نقش خوبی در مغرب عربی ایفا نماید».

راشد الغنوشی سعی دارد خود را شخصیت اسلامی میانه رو و توانا در ایجاد توازن داخلی در جنبش النهضه معرفی کند زیرا اعضای این جنبش در دو بخش سلفیان تندرو و گروه های فن سالار جای می گیرند.

در همین حال برخی از محافل سیاسی معتقدند جنبش النهضه در تلاش است تمامی ارکان قدرت را در تونس به دست بگیرد.

محمد طالبی از اندیشمندان مسلمان تسلط النهضه بر ارکان قدرت در تونس را فاجعه بار می داند و می گوید :‌«‌اگر الغنوشی رئیس جمهوری تونس شود باید فاتحه دموکراسی را در کشور خواند زیرا او یک شخصیت سلفی است که از نظر فکری با سلفیان دیگر هیچ تفاوتی ندارد اما دم از دموکراسی می زند تا خود را برای رسیدن به قدرت آماده کند».
انتظار می رود جنبش النهضه در انتخابات آینده با سلفیان تونس ائتلاف کند.
نظرات بینندگان