سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
۱۶ ذی القعده ۱۴۴۴
- Tuesday 06 June 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / گسترش پس‌زمینه نقاشی مونالیزا توسط هوش مصنوعی

ویدیو / گسترش پس‌زمینه نقاشی مونالیزا توسط هوش مصنوعی

ویدیو / ادعای نیکبخت: در یک نظرسنجی بین المللی به عنوان هشتمین بازیکن محبوب دنیا انتخاب شدم

ویدیو / ادعای نیکبخت: در یک نظرسنجی بین المللی به عنوان هشتمین بازیکن محبوب دنیا انتخاب شدم

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

ویدیو / اشرف مروان؛ ابرجاسوسی که داماد جمال عبدالناصر بود / قسمت پایانی

ویدیو / اشرف مروان؛ ابرجاسوسی که داماد جمال عبدالناصر بود / قسمت پایانی

ویدیو / میرسلیم در مورد تفاوت پژو ۲۰۶ و لندکروز: یکی به درد شهر می‌خورد، یکی بیرون شهر

ویدیو / میرسلیم در مورد تفاوت پژو ۲۰۶ و لندکروز: یکی به درد شهر می‌خورد، یکی بیرون شهر

ویدیو / اشک‌های «زلاتان» در مراسم خداحافظی از فوتبال

ویدیو / اشک‌های «زلاتان» در مراسم خداحافظی از فوتبال

کد خبر: ۷۱۹۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
فرهنگ و هنر >> سینما، تئاتر و تلویزیون
پ

علیرضا داوودنژاد: با سانسور، بین سینما و زندگی فاصله می‌اندازند / باید از کسانی چون اصغر فرهادی قدردانی کرد نه آنکه با ممنوع الکاری و ممنوع‌الخروجی آنها را فراری داد

علیرضا داوودنژاد معتقد است: جریاناتی در برابر سینمای ایران قرار گرفته‌اند که سعی دارند آن را از چشم مردم بیندازند و از این طریق تولید را متوقف و راه را برای ورود تولیدات بیگانه باز کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: علیرضا داوودنژاد معتقد است: جریاناتی در برابر سینمای ایران قرار گرفته‌اند که سعی دارند آن را از چشم مردم بیندازند و از این طریق تولید را متوقف و راه را برای ورود تولیدات بیگانه باز کنند.

علیرضا داوودنژاد (نویسنده و کارگردان سینما) در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سینمای ایران و آنچه در سال ۱۴۰۱ ایران گذشت، گفت: آنچه که در سال گذشته در سینمای ایران اتفاق افتاد ادامه تلاش دشمنان سینمای موفق ایران برای زمین زدن این سینما و آماده کردن بازارهای رسمی برای عرضه و غلبه سینمای خارجی و فیلم‌های امریکایی بود. چنانکه حتما به خاطر دارید سازمان سینمایی وزارت ارشاد با آب و تاب ۱۴۰۲ را سال ورود رسمی فیلم خارجی برای نمایش در بازار رسمی سالن‌های سینمای ایران اعلام کرد که در اصل اعلام رسمی آزادی ورود سینمای امریکا به بازار سینمای ایران محسوب می‌شود.

سازنده فیلم «نیاز» تصریح کرد: سینمای ایران در چند سال گذشته و در ادامه کسادی ناشی از کرونا و بعضی همراهی‌ها با جنبش‌های اعتراضی؛ بیش از گذشته گرفتار سانسور و سرکوب و ناامنی شغلی شد و به دشمنان سینمای ایران این فرصت را داد تا چرخه تولید و توزیع و نمایش حرفه‌ای آن را به گل بنشانند و فضا را برای ورود و خودنمایی هرچه بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های خارجی فراهم کنند. در واقع جریان نفوذی در مدیریت سینما از یک طرف با سانسور بین سینما و زندگی فاصله می‌اندازند تا فیلم‌ها نتوانند به مطالبات مردم پاسخ بدهند و از طرف دیگر با دامن زدن به ناامنی بازار، زمینه ورشکستگی جریان تولید حرفه‌ای و مستقل فیلم‌های سینمایی را در ایران فراهم می‌کنند. سینمایی که در تولید با سانسور مواجه باشد و در توزیع از پتانسیل ده‌ها میلیون مخاطب در شبکه نمایش خانگی محروم شود و بازارسازی مناسب و فراهم کردن زیرساخت‌ها نیز با تعمد در آن نادیده گرفته شود ‌پیداست که به سوی کسادی و ورشکستگی رانده خواهد شد.

داوودنژاد خاطرنشان کرد: بعد از کرونا حدود دویست فیلم ایرانی در صف اکران بود و همچنان بخش زیادی از آنها در صف اکران هستند درحالیکه با مشارکت اصناف و سروسامان دادن به شبکه نمایش خانگی و بازارسازی، تبلیغات، ایجاد امنیت و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب می‌شد تحول و جهشی بزرگ در سینمای موفق و حرفه‌ای ایران بوجود آورد تا در ادامه دامنه تاثیرات ذوقی و تخصصی و خلاقه آن بتواند از سقوط هر روزه منظومه هنری رسانه‌ای مملکت جلوگیری کند و در مقابله با منظومه‌های رقیب و حریف منطقه‌ای و بین‌المللی به یاری آن بشتابد؛ اما این چیزی نبود که خواسته دشمنان سینمای ایران باشد و آنها توانستند با نفوذ؛ چرخه تولید و توزیع و نمایش سینمای موفق و حرفه‌ای ایران را که هم بازارهای داخلی را پوشش می‌داد و هم در عرصه های جهانی پیروز بود، به گل بنشانند.

کارگردان فیلم سینمایی «فِراری» تصریح کرد: سانسور و ایجاد نا‌امنی در بازار توزیع و نمایش فیلم دو حربه قدیمی هستند که در شصت یا هفتاد سال گذشته در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا توسط حکومت‌های مستبد و وابسته به کار گرفته شدند تا بین سینماهای ملی و موضوعات مبتلابه و جاری ملت‌ها فاصله بیندازند و با واردات بی‌ در و پیکر فیلم‌ خارجی جریان تولیدات داخلی را به انفعال و تقلید و کپی‌برداری بکشانند و با انداختن آن‌ها از چشم مردم، سرمایه‌ها و پخش‌ها و سالن‌ها و ظرفیت‌های نمایشی را به سوی واردات فیلم‌های خارجی و هالیوودی و بالیوودی برانند و سینماهای ملی را یکی پس از دیگری به کسادی و رکود و ورشکستگی مبتلا کنند. در ایران هم طی سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ این سیاست به اوج رسید و آمار سینمای تضعیف شده ایران را از تولید ۱۰۰ فیلم در سال به ۱۵ فیلم رساند و آثار ورشکستگی را در جریان حرفه‌ای تولیدِ متکی به گیشه آشکار کرد؛ اما ملت با انقلاب به میدان آمد و سینمای ملی را با کنترل واردات و تقویت زیر ساخت‌ها و میدان دادن به نیروهای مستعد و جوان بازسازی کرد و تحولاتی به وجود آورد که سینما توانست روی پای خود بایستد و با سرعت به سوی موفقیت‌های داخلی و خارجی حرکت کند؛ اما چه باید کرد که جریانات ارتجاعی و دشمنان پیشرفت مملکت منفعت خود را در وابستگی و دلالی و خام فروشی و واردات می‌بینند و هرگز دست از کارشکنی نمی‌کشند و بار دیگر با همان حربه‌های قدیمی یعنی سانسور و نا امنی بازار وارد شدند و به جدا کردن سینما از مردم پرداختند و با ترویج گسترده سرقت و قاچاق فیلم و ایجاد نا امنی در بازار رسمی به تقویت و توسعه بازار سیاه مشغول شدند و نهایتا بار دیگر جریان حرفه‌ای تولید داخلی را به انفعال و تقلید و کپی‌برداری و گرفتاری در چرخه تکرار و ملال و رکود و ورشکستگی مبتلا کردند.

کارگردان فیلم سینمایی «مصائب شیرین» در توضیح این دو معضل و منشأ شکل‌گیری آن‌ها در سینمای بعد از انقلاب ایران گفت: با ممنوعیت نمایش فیلم‌های ایرانی در بعد از انقلاب، ایران ماند و سالن‌های سینمای سراسر کشور و فیلم های انباری و ته انباری خارجی که به بالاترین قیمت‌ها خرید و فروش می‌شد و در واقع اگر حمایت قوی امام از تولید فیلم ایرانی نبود و تاکید نمی‌کردند که حتی بدترین فیلم ایرانی از بهترین فیلم خارجی بهتر است سینمای ایران مخصوصاً با بروز جنگ از بین می رفت؛ کما اینکه بعد از آن حرکت‌های ارتجاعی آغاز شد و سانسور جان تازه‌ای گرفت و واردات با ویدیو و بعدها ماهواره روش‌های تازه پیدا کرد؛ ولی اینبار تشکل‌های صنفی سینما که در بعد از انقلاب بازسازی شده و پا گرفته بودند به دفاع از سینما پرداختند و با ورود سیف الله داد به مدیریت سینما که از دل سینمای حرفه‌ای و تشکیلات صنفی آمده بود تا حدودی ورق برگشت و تسهیل تولید و نزدیکی سینما به مردم و قانونمندی بازار نمایش خانگی و مشارکت اصناف در اداره امور سینما رفت تا سروسامانی بگیرد اما متاسفانه شیوع همزمان انحصارطلبی و دارودسته بازی در سینما مانع شد و همکاری‌های آشکار و پنهان آن‌ها با ارتجاع سد راه سینمای محبوب اجتماعی و مردمی ایران شد و سیف‌الله داد را یکسال پیش از پایان دوره او سرنگون کرد و ضربه‌ای کاری به سینمای ملی وارد آمد.

داوودنژاد در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: پس بار دیگر سانسور تقویت شد و واردات اینبار در قالب بازار سیاه نمایش خانگی سازماندهی شد و کار اصناف سینمایی و جریان تازه پا گرفته تولید داخلی فیلم سخت و سخت‌تر شد. با گذشت سالیان که انحصارطلب‌ها و دار و دسته‌بازها امور سینما را قبضه کرده بودند و بودجه‌ها و گیشه‌ها را به نفع خود مدیریت می کردند و دست آخر با بستن خانه سینما قصد تعطیلی اصناف را هم داشتند؛ با آمدن حجت‌الله ایوبی تحولاتی تازه اتفاق افتاد و برای زنده نگاه داشتن سینمای ملی تلاش‌های موثری صورت گرفت. گام اول او روزآمد کردن عرضه و توزیع و نمایش فیلم بود؛ با سرمایه گذاری قابل توجهی نمایش فیلم‌ در سالن‌های سراسر کشور دیجیتال شد و‌ دامنه تاثیرات این اقدام لابراتوارها و سازمان‌های پخش فیلم و ابزار تولید و تجهیزات استودیوها را به کلی دگرگون و روزامد کرد. اکران گسترده و همزمان سراسری مورد توجه قرار گرفت، فروش بالا رفت؛ برای نسل جوان و سینمای تجربی ایران گروه هنر و تجربه تاسیس شد. او سعی داشت با موسسه رسانه‌های تصویری نیز برای جریان تولید فیلم‌های ایرانی شبکه نمایش خانگی مطمئنی ایجاد کند و به همین دلیل سخت‌گیری در ممیزی‌ها کمتر شد. تولید جان تازه پیدا کرد و مبارزه با سرقت و قاچاق فیلم هم جدی‌تر از گذشته ادامه پیدا کرد و خواه ناخواه و به رسم معهود به جای قدر دانی و تشویق زمینه‌های سرنگونی ایوبی نیز همچون سیف‌الله داد فراهم آمد و او هم پیش از آنکه دوره چهار ساله مدیریتش به پایان برسد بر کنار شد. واقعیت این است که انحصارطلبی و دارودسته بازی و ارتجاع در کشور ما گوش بزنگ است تا هر مدیری که برای سازندگی و بهبودی هنر هفتم تلاش کند را کنار برنند و دوباره به جریان سانسور و ناامنی در بازار قوت ببخشند و از این آب گل‌آلود ماهی‌های خود را بگیرند و با احاطه بر بودجه‌ها و غلبه بر گیشه‌ها مسیر و مقصد خود را در سینما و ارتباط آن با مردم دنبال کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «مرهم» افزود: این جریان‌ها اساسا ترجیح می‌دهند تفکر انتقادی و تخیل خلاق در کشور وجود نداشته باشد که یک راه‌ آن جلوگیری از حیات سینمای ملی است و به همین دلیل همواره سینما در ایران و کشورهای منطقه با چالشی در مقابله با این جریانات روبرو بوده است. جریانی ارتجاعی که اساسا میانه‌ای با هنرمند و متفکر داخلی ندارد و از قضا ترجیح می‌دهد راه را برای ورود فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و امریکایی باز ‌کند و اتفاقاً مورد علاقه و حمایت نه چندان آشکار انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها نیز هستند؛ جنانکه می‌بینیم امروز به واسطه همین جریانات سینمای ما تا چه اندازه خنثی و تکراری شده و خانواده‌های ایرانی بیشتر ترجیح می دهند فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی را ببینند و یا مخاطب سریال‌های ترکیه‌ای هستند که آن‌ها هم کپی درجه چندم همین فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی و هالیوودی هستند.

وی افزود: وقتی آمریکایی‌ها می‌توانند با سینما و تلویزیون در هر خانه ایرانی نفوذ داشته باشند چرا باید به هزینه‌های جانی و مالی نظامی تن بدهند؟ در واقع آنها چشم‌ها،‌ گوش‌ها، مغزها و قلب‌ها را در اختیار می‌گیرند و ما هر چقدر هم نیروهای نظامی و دفاعی قوی داشته باشیم در مقابل این هجوم بی‌فایده است؛ ما با قوای نظامی و مراقبت از مرزها و تامین امنیت کشور و به موازات آن با نادیده گرفتن الزامات در عرصه مدیریت فرهنگی در واقع از مملکتی منفعل، مقلد و مصرف‌کننده دفاع می‌کنیم که نیروهای خوش قریحه و متخصص و خلاق حرفه‌ای خود را به امان خود رها کرده و نسل‌های کودک و پیر جوان مملکت را به بازارهای سیاه ماهواره‌ای و اینترنتی هالیوودی و بالیوودی سپرده است.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون داشتن یک منظومه هنری رسانه‌ای قدرتمند برای ملت خود یا در منطقه و جهان تأثیرگذار باشد و امروزه به رسانه دیداری شنیداری فراگیر و اثرگذار نمی‌توان دست پیدا کرد مگر با داشتن سینمایی محبوب و به رونق به منزله نرم‌افزار برای منظومه دیداری شنیداری است؛ یعنی فوت و فن‌ها و شگردهای صوتی تصویری اثر گذار از دانایی سینمایی و هنر فیلمسازی استحصال و استخراج می‌شود؛ یعنی از نور و دکور و آکساسوار و چیدمان و لباس و چهره‌پردازی و رفتار و گفتار و لحن و نحوه حضور مجری در یک برنامه ساده تلویزیونی گرفته تا انتخاب موضوع و ترکیب عوامل سازنده و میزانسن و بازیگری و کارگردانی و قاب‌بندی و تدوین و ریتم و ساختار و صداگذاری یک سریال تلویزیونی و میزان باورپذیری آن تحت تأثیر سطح دانایی سینمایی آن سرزمین و هنر سینما و کم و کیف تولید فیلم در آن مرز و بوم است و بهتر است اضافه کنم که حتی زمان‌بندی و توالی و نحوه اتصال برنامه‌های یک کانال تلویزیونی بدون بهره بردن از دانایی سینمایی نمی‌تواند به فراگیری و اثرگذاری دست پیدا کند. واقعیت این است که دوران متن گوتنبرگی یعنی دوران غلبه متن مسکوت و مکتوب سپری شده و جای آن را متن مصور و مصوت دیجیتالی گرفته است؛ ما باید بپذیریم که دوران گوتنبرگی با بسیاری ملاحظات مخصوص به آن پایان گرفته و دوران دیجیتالی با همه پیامدهای آن آغاز شده است. در این دوران جدید تولید محصول صوتی و تصویری و روایت کردن با صدا و تصویر جز با هنر فیلمسازی و تولید انواع و اشکال متفاوت آن امکان‌پذیر نیست و روایت‌های باورپذیر و اثرگذار روایت‌هایی هستند که با دانایی سینمایی تولید می‌شوند و ما بدون این پشتوانه نمی‌توانیم در دنیای جدید چه برای خودمان چه برای گفتن به دیگران حرف چندان قابل توجهی داشته باشیم.

وی افزود: در دوران گوتنبرگ مردم در جهان حواس پنج‌گانه زندگی می‌کردند و در دنیای دیجیتال عمده وقت‌ها در جهانی دو حسی می‌گذرد، یعنی ما سایر حواس خود را در پرانتز قرار می‌دهیم و بیش از هر چیز از حواس شنوایی و دیداری‌مان استفاده می‌کنیم؛ یعنی در جهانی که از نور و صدا ساخته شده و همه در معرض هجوم سیلی افزاینده از انواع بسته‌بندی‌های صوتی تصویری هستیم که اصرار دارند اوقات ما را اشغال کنند و نهایتا بر افکار عمومی تاثیر بگذارند و تصمیم ساز شوند؛ در چنین جهانی که عرصه جنگ روایت‌های رویت پذیر است پیروزی متعلق به منظومه‌های دیداری شنیداری متکی به دانایی سینمایی است، تضعیف پژوهش و آموزش و تولید سینمای حرفه‌ای آسیب بزرگی به ملک و ملت است چرا که تنها نرم‌افزاری که روایت‌های صوتی و تصویری هنرها و رسانه‌ها را باورپذیر و اثرگذار می‌کند چیزی جز دانایی سینمایی نیست. دیگر نمی‌توان بدون سینما منظومه هنری رسانه‌ای قدرتمند، فراگیر و اثرگذار داشت. اینکه در دوران رویت‌پذیری دیجیتالی ما کاری کنیم که سینمای ملی‌مان منفعل، تکراری، خنثی و کم‌رمق شود خیانتی بزرگ و بخشش ناپذیر در حق کشورمان مرتکب شده‌ایم.

کارگردان فیلم سینمایی «کلاس هنرپیشگی» در پایان تأکید کرد: کشوری که توانست با انقلاب سینمای منقرض‌شده و سیاه و سفید خود را که در تولید انبوه ناچار از اتکا به خشونت و جاذبه‌های جنسی بود، نجات بدهد و بدون بهره گرفتن از این کلیشه‌ها در بازارهای داخلی موفق شود و به عرصه‌های جهانی راه پیدا کند و بالاترین جوایز جشنواره‌های دنیا را به دست بیاورد نباید به هیچ عنوان چنین دارایی و دانایی ارزشمندی را که کم از دانایی غنی‌سازی اورانیوم نیست از دست بدهد. در دنیایی که با خشونت و جاذبه‌های جنسی بازارهای تجاری و حتی جشنواره‌ای را در اختیار خود گرفته باید از کسانی چون اصغر فرهادی و دیگر سینماگرانی که توانسته‌اند بدون این کلیشه‌ها نام سینمای ایران را به عنوان یک سینمای اخلاقی، انسانی و به دور از درنده خویی و بهره‌برداری کالایی از وجود زن چه در داخل و چه در خارج پرطرفدار و پر آوازه کنند قدردانی کرد و پیرامون آنها حلقه‌های پژوهشی و آموزشی راه انداخت و آموزه‌های آن‌ها را در حفظ و رونق و اعتلا سینمای ملی به کار گرفت؛ نه آنکه به عکس با توهین و تحقیر و نفی و انکار آنها را زیر فشار قرار داد و با تهدید و طرد و انزوا از دل و دماغ انداخت و با ممنوع الکاری و ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌المعامله‌ای به تنگنا انداخت و عاصی و خسته و ناتوان یا منزوی کرد و یا فراری داد! این نحوه برخورد با یک سینمای موفق ملی و هنرمندان خلاق آن را جز با گرایشات ارتجاعی یعنی گرایش به استبداد سیاسی و ترجیح وابستگی و جابه‌جایی تولید با واردات با چه انگیزه و مقصد و مقصود دیگری می توان توجیه کرد و فهمید؟

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

نظرات بینندگان
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: آتش سوزی انبار لوازم خانگی در مشهد

تصاویر: آتش سوزی انبار لوازم خانگی در مشهد

۲/۴
تصاویر: مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

تصاویر: مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

۳/۴
تصاویر: دریاچه کویر

تصاویر: دریاچه کویر

۴/۴
تصاویر: دشت گلهای بنفش در شهرستان خرم اباد

تصاویر: دشت گلهای بنفش در شهرستان خرم اباد

ببینید!

ویدیو / استارلینک به قطب رسید

ویدیو / مراقبت محیط‌بانان از یک ماده آهو پس از زایمانش کنار جاده

ویدو / لحظه تصادف وحشتناک در مسابقات فرمول یک

رهبر انقلاب: انتخابات آینده بسیار مهم است / دشمن از همین حالا توپخانه خود را روشن کرده؛ مشغول بمباران انتخاباتی است که هنوز ۹ ماه تا زمان آن فاصله داریم

رهبر انقلاب: آخرین تلاش دشمن، اغتشاشات پاییز سال گذشته بود؛ طراحی آن در کشورهای غربی انجام شد؛ پشتیبانی هم کردند / پادویی آن را به وسیله عناصر خائنی که پشت به وطن کرده بودند، انجام دادند / خیال می کردند کار تمام شده است؛ احمق ها باز هم اشتباه کردند و ملت را نشناختند

ویدیو / فرار دیوانه وار تراکتور از دست پلیس در مشهد

ویدیویی از مراسم تحلیف اردوغان

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

مهدی طائب: برخی می‌گویند چرا می‌خواهید حجاب را اجباری کنید؟ پاسخ من این است که ما در دنیا حجاب اجباری نداریم بلکه بی‌حجابی اجباری داریم / در ایران بی‌حجابی هرگز نبوده، حتی زمان ساسانیان

صبحانه خبری ۱۵ خرداد ۱۴۰۲؛ از فحاشی به روحانی در مراسم سالگرد ارتحال امام تا عزل یک مسئول به دلیل عدم رعایت حجاب توسط گردشگران

رئیس اورژانس همدان به قتل رسید

ویدیو / میرسلیم در مورد تفاوت پژو ۲۰۶ و لندکروز: یکی به درد شهر می‌خورد، یکی بیرون شهر

ویدیو / علی جنتی درمورد کناره گیری اش از وزارت ارشاد: حرکتی که خودم و رئیس جمهور به آن اعتقاد داشتیم، مورد رضایت رهبری نبود؛ گفتم وقتی ولی فقیه از حرکت من رضایت ندارند، برای چه ادامه دهم؟

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

ویدیو / اشک‌های «زلاتان» در مراسم خداحافظی از فوتبال

طالبان: ایران باید روی نیروهای خود تمرکز کند، مرزبانان ما آموزش‌دیده هستند

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

تصاویر / روحانی، احمدی‌نژاد، لاریجانی در مراسم سالگرد امام

پرویز پرستویی: آقای جبلی! قطع ارتباط هنرمندان با صداوسیما، بدین خاطر است که نمی‌خواهند قیافه‌ی شما را ببینند

مهدی طائب: برخی می‌گویند چرا می‌خواهید حجاب را اجباری کنید؟ پاسخ من این است که ما در دنیا حجاب اجباری نداریم بلکه بی‌حجابی اجباری داریم / در ایران بی‌حجابی هرگز نبوده، حتی زمان ساسانیان

پهپاد نظامی آمریکا که با هوش مصنوعی کنترل می‌شود، در آزمایش مجازی، اپراتور خود را کشت

هجوم صدها تن در آمریکا برای تماشای جسد راهبه‌ای که پس از ۴ سال سالم باقی مانده است

ویدیو / پاسخ سردار حاجی‌زاده به سوالی درباره انتقام خون سردار سلیمانی: قانونی تن بدهند دادگاهی می کنیم بعد می کشیم / با قاتلان نمی شود که جنگ راه انداخت

طرح فروش چانگان، ۲۶۰ میلیون بالاتر از نرخ شورای رقابت

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

نگاهی به سوابق دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی / علی اکبر احمدیان، از دندانپزشکی تا ریاست مرکز راهبردی سپاه

انتشار فیش حقوقی ۱۰۶ میلیونی کارمند شهرداری تهران

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۹: تلفنی از خاتمی احوال‌پرسی کردم؛ گفت، دچار ناراحتی عصبی شده؛ قرار است امروز آزمایش قلبی هم بشود

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

بازگشت ملوانان ایرانی از جهنم یک کشور آفریقایی بعد از ۱۰ سال: غذا‎ فقط روزی یک وعده ذرت کوبیده بود و یک تُشک برای خوابیدن۶ مرد

ویدیوی کامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۸+)

خواندنی ها
«گامی حیاتی در جهت تقلید از پوست انسان»؛ اختراع پوست خود ترمیم شونده برای ربات‌ها

«گامی حیاتی در جهت تقلید از پوست انسان»؛ اختراع پوست خود ترمیم شونده برای ربات‌ها

کنجکاوی رفتگر بازنشسته منجر به کشف مجسمه‌های باستانی در ایتالیا شد

کنجکاوی رفتگر بازنشسته منجر به کشف مجسمه‌های باستانی در ایتالیا شد

یک قرص با تاثیری «شگفت‌انگیز» خطر مرگ ناشی از یک نوع سرطان ریه را به نصف کاهش می‌دهد

یک قرص با تاثیری «شگفت‌انگیز» خطر مرگ ناشی از یک نوع سرطان ریه را به نصف کاهش می‌دهد

محققان فرانسوی و سوئدی موفق به ابداع روشی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی مغز شدند

محققان فرانسوی و سوئدی موفق به ابداع روشی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی مغز شدند

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: آتش سوزی انبار لوازم خانگی در مشهد

تصاویر: مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

تصاویر: دریاچه کویر

تصاویر: دشت گلهای بنفش در شهرستان خرم اباد

تاریخ روابط ایران و آمریکا، شماره ۱۲۲: از طرح امریکا که مصدق پذیرفت و انگلیس زیرش زد تا پاسخ غیرمنتظره کاخ سفید به لندن

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۵ خرداد ۱۳۷۹: فشار بر بیل کلینتون برای فشار بیشتر علیه ایران

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۴۷: اگر روس ها در چک مداخله نظامی کنند، ممکن است اسرائیل هم به اعراب حمله کند

«گامی حیاتی در جهت تقلید از پوست انسان»؛ اختراع پوست خود ترمیم شونده برای ربات‌ها

ابراهیم کالین رئیس سازمان اطلاعات ترکیه شد

سفر مادورو به عربستان؛ ریاض به «یک دشمن دیگر آمریکا» نزدیک شد

ترافیک فوق سنگین شبانه در مازندران / کندوان و هراز قفل شد

معاون سازمان تبلیغات: از سلام فرمانده تا جشن فرشته‌ها؛ پایه همه کارها سازمان تبلیغات است، بدون اینکه اسمی از این سازمان برده شود

برای احیای کارکردهای مسجد، سپاه طرح «محله اسلامی»، سازمان تبلیغات، طرح «امام محله» و حوزه علمیه طرح «مسجد تراز» را در دستور کار دارند

رئیس واگنر: روسیه کنترل منطقه‌ای در شمال باخموت را از دست داد؛ یک "رسوایی" ست

پارلمان اوکراین طرح «تروریستی اعلام شدن سپاه» را ارائه داد

بلینکن: ایران هرگز اجازه نخواهد یافت به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد / همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری تهران از دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای است

اولین واکنش سپاه به ادعای ایجاد «مزاحمت» برای یک کشتی تجاری در تنگه هرمز: این کشتی درخواست کمک کرد / پس از بررسی وضعیت منطقه، از حضور  شناور‌های سبک غیرنظامی در نزدیکی این شناور رفع نگرانی شد / در زمان درخواست کمک هیچ شناور فرامنطقه‌ای حضور نداشت

فرماندار خرم‌آباد: مرحوم «منصوره سگوند» از کارکنان نیروی انتظامی نبود / او به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داده

وزیر کشور: برای ترویج بی‌حجابی در ایران به افراد پول می‌دهند تا با وضع نامناسب در خیابان تردد کنند / حجاب برای زن ایرانی مصونیت ایجاد کرده / در فضای مجازی و حقیقی به دنبال ترویج بی بندوباری و هرزگی در جامعه اسلامی هستند

ویدیو / میرسلیم در مورد تفاوت پژو ۲۰۶ و لندکروز: یکی به درد شهر می‌خورد، یکی بیرون شهر

پناهیان: هیچ عاملی مانند ولایت فقیه سعادت مادی ما را تضمین نمی‌کند / حوزه نباید آموزش و پرورش را به حال خودش واگذار کند / مسئولان هر چه دقیق‌تر امر ولایت فقیه را تعقیب کنند از نصرت الهی بیشتر بهره‌مند خواهند شد

انسیه خزعلی: از دولت تقاضا کردیم ساعت آغاز به کار مادرانی که فرزند زیر ۷ سال دارند، تا ۸ و ۳۰ دقیقه شناور باشد

واکنش گروسی به سخنان نتانیاهو در مورد تسلیم شدن آژانس در برابر ایران: کار آژانس بی‌طرفانه و فنی است / برداشت آن‌ها از این موضوعات به ما ارتباطی ندارد / استانداردهای خود را به دلایل سیاسی پایین نمی‌آوریم

فرانس۲۴: سفارت ایران در ریاض سه‌شنبه بازگشایی خواهد شد

گروسی درمورد اجرای توافق ایران و آژانس: پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما نه به اندازه‌ای که امیدوار بودم / برای اولین بار دستگاه نظارت بر غنی‌سازی را در فردو و نطنز نصب کردیم

۸۰ دختر دانش آموز در افغانستان مسموم شدند

سایت انگلیسی فوتی‌رنکینگ : حذف قطعی استقلال از لیگ قهرمانان آسیا؛ تراکتور جایگزین شد

قالیباف: مولدسازی از دارایی‌های غیرمنقول و غیرنیاز، مشکلات کشور را برطرف می‌کند

رئیس اورژانس همدان به قتل رسید

رئیسی: تبیین خدمات و اقدامات صورت گرفته به نام نظام و انقلاب اسلامی، از تریبون‌های مختلف ضروری است/ یکی از کارکرد‌های کنگره ۱۵ خرداد یادآوری جنایات رژیم پهلوی است

ارمنستان: احتمالا تا پایان ۲۰۲۳ با باکو معاهده صلح امضا می‌کنیم

نماینده مجلس: امیدی به سفره‌های آب زیرزمینی کرمان نیست/ آبخوان‌ها تلخ و اسیدی شده‌اند

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ / وزش باد شدید و گرد و خاک در بیشتر مناطق کشور

صدای غرش شدید در واشنگتن / دیوار صوتی شکسته شد / یک هواپیمای کوچک پیش از سقوط در ویرجینیا وارد منطقه پرواز ممنوع در محدوده کاخ سفید و ساختمان کنگره شد

تردد از کرج و آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

احمد خاتمی: امام در طول مدت شکل گیری انقلاب، یک بار هم از مبارزه مسلحانه سخن نگفت

مهدی طائب: برخی می‌گویند چرا می‌خواهید حجاب را اجباری کنید؟ پاسخ من این است که ما در دنیا حجاب اجباری نداریم بلکه بی‌حجابی اجباری داریم / در ایران بی‌حجابی هرگز نبوده، حتی زمان ساسانیان

هواشناسی: تابستان امسال از حد معمول گرم‌تر خواهد بود

تکذیب لغو پروازهای باکو به تهران

آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۷۱۹۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
فرهنگ و هنر >> سینما، تئاتر و تلویزیون
پ

علیرضا داوودنژاد: با سانسور، بین سینما و زندگی فاصله می‌اندازند / باید از کسانی چون اصغر فرهادی قدردانی کرد نه آنکه با ممنوع الکاری و ممنوع‌الخروجی آنها را فراری داد

علیرضا داوودنژاد معتقد است: جریاناتی در برابر سینمای ایران قرار گرفته‌اند که سعی دارند آن را از چشم مردم بیندازند و از این طریق تولید را متوقف و راه را برای ورود تولیدات بیگانه باز کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: علیرضا داوودنژاد معتقد است: جریاناتی در برابر سینمای ایران قرار گرفته‌اند که سعی دارند آن را از چشم مردم بیندازند و از این طریق تولید را متوقف و راه را برای ورود تولیدات بیگانه باز کنند.

علیرضا داوودنژاد (نویسنده و کارگردان سینما) در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سینمای ایران و آنچه در سال ۱۴۰۱ ایران گذشت، گفت: آنچه که در سال گذشته در سینمای ایران اتفاق افتاد ادامه تلاش دشمنان سینمای موفق ایران برای زمین زدن این سینما و آماده کردن بازارهای رسمی برای عرضه و غلبه سینمای خارجی و فیلم‌های امریکایی بود. چنانکه حتما به خاطر دارید سازمان سینمایی وزارت ارشاد با آب و تاب ۱۴۰۲ را سال ورود رسمی فیلم خارجی برای نمایش در بازار رسمی سالن‌های سینمای ایران اعلام کرد که در اصل اعلام رسمی آزادی ورود سینمای امریکا به بازار سینمای ایران محسوب می‌شود.

سازنده فیلم «نیاز» تصریح کرد: سینمای ایران در چند سال گذشته و در ادامه کسادی ناشی از کرونا و بعضی همراهی‌ها با جنبش‌های اعتراضی؛ بیش از گذشته گرفتار سانسور و سرکوب و ناامنی شغلی شد و به دشمنان سینمای ایران این فرصت را داد تا چرخه تولید و توزیع و نمایش حرفه‌ای آن را به گل بنشانند و فضا را برای ورود و خودنمایی هرچه بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های خارجی فراهم کنند. در واقع جریان نفوذی در مدیریت سینما از یک طرف با سانسور بین سینما و زندگی فاصله می‌اندازند تا فیلم‌ها نتوانند به مطالبات مردم پاسخ بدهند و از طرف دیگر با دامن زدن به ناامنی بازار، زمینه ورشکستگی جریان تولید حرفه‌ای و مستقل فیلم‌های سینمایی را در ایران فراهم می‌کنند. سینمایی که در تولید با سانسور مواجه باشد و در توزیع از پتانسیل ده‌ها میلیون مخاطب در شبکه نمایش خانگی محروم شود و بازارسازی مناسب و فراهم کردن زیرساخت‌ها نیز با تعمد در آن نادیده گرفته شود ‌پیداست که به سوی کسادی و ورشکستگی رانده خواهد شد.

داوودنژاد خاطرنشان کرد: بعد از کرونا حدود دویست فیلم ایرانی در صف اکران بود و همچنان بخش زیادی از آنها در صف اکران هستند درحالیکه با مشارکت اصناف و سروسامان دادن به شبکه نمایش خانگی و بازارسازی، تبلیغات، ایجاد امنیت و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب می‌شد تحول و جهشی بزرگ در سینمای موفق و حرفه‌ای ایران بوجود آورد تا در ادامه دامنه تاثیرات ذوقی و تخصصی و خلاقه آن بتواند از سقوط هر روزه منظومه هنری رسانه‌ای مملکت جلوگیری کند و در مقابله با منظومه‌های رقیب و حریف منطقه‌ای و بین‌المللی به یاری آن بشتابد؛ اما این چیزی نبود که خواسته دشمنان سینمای ایران باشد و آنها توانستند با نفوذ؛ چرخه تولید و توزیع و نمایش سینمای موفق و حرفه‌ای ایران را که هم بازارهای داخلی را پوشش می‌داد و هم در عرصه های جهانی پیروز بود، به گل بنشانند.

کارگردان فیلم سینمایی «فِراری» تصریح کرد: سانسور و ایجاد نا‌امنی در بازار توزیع و نمایش فیلم دو حربه قدیمی هستند که در شصت یا هفتاد سال گذشته در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا توسط حکومت‌های مستبد و وابسته به کار گرفته شدند تا بین سینماهای ملی و موضوعات مبتلابه و جاری ملت‌ها فاصله بیندازند و با واردات بی‌ در و پیکر فیلم‌ خارجی جریان تولیدات داخلی را به انفعال و تقلید و کپی‌برداری بکشانند و با انداختن آن‌ها از چشم مردم، سرمایه‌ها و پخش‌ها و سالن‌ها و ظرفیت‌های نمایشی را به سوی واردات فیلم‌های خارجی و هالیوودی و بالیوودی برانند و سینماهای ملی را یکی پس از دیگری به کسادی و رکود و ورشکستگی مبتلا کنند. در ایران هم طی سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ این سیاست به اوج رسید و آمار سینمای تضعیف شده ایران را از تولید ۱۰۰ فیلم در سال به ۱۵ فیلم رساند و آثار ورشکستگی را در جریان حرفه‌ای تولیدِ متکی به گیشه آشکار کرد؛ اما ملت با انقلاب به میدان آمد و سینمای ملی را با کنترل واردات و تقویت زیر ساخت‌ها و میدان دادن به نیروهای مستعد و جوان بازسازی کرد و تحولاتی به وجود آورد که سینما توانست روی پای خود بایستد و با سرعت به سوی موفقیت‌های داخلی و خارجی حرکت کند؛ اما چه باید کرد که جریانات ارتجاعی و دشمنان پیشرفت مملکت منفعت خود را در وابستگی و دلالی و خام فروشی و واردات می‌بینند و هرگز دست از کارشکنی نمی‌کشند و بار دیگر با همان حربه‌های قدیمی یعنی سانسور و نا امنی بازار وارد شدند و به جدا کردن سینما از مردم پرداختند و با ترویج گسترده سرقت و قاچاق فیلم و ایجاد نا امنی در بازار رسمی به تقویت و توسعه بازار سیاه مشغول شدند و نهایتا بار دیگر جریان حرفه‌ای تولید داخلی را به انفعال و تقلید و کپی‌برداری و گرفتاری در چرخه تکرار و ملال و رکود و ورشکستگی مبتلا کردند.

کارگردان فیلم سینمایی «مصائب شیرین» در توضیح این دو معضل و منشأ شکل‌گیری آن‌ها در سینمای بعد از انقلاب ایران گفت: با ممنوعیت نمایش فیلم‌های ایرانی در بعد از انقلاب، ایران ماند و سالن‌های سینمای سراسر کشور و فیلم های انباری و ته انباری خارجی که به بالاترین قیمت‌ها خرید و فروش می‌شد و در واقع اگر حمایت قوی امام از تولید فیلم ایرانی نبود و تاکید نمی‌کردند که حتی بدترین فیلم ایرانی از بهترین فیلم خارجی بهتر است سینمای ایران مخصوصاً با بروز جنگ از بین می رفت؛ کما اینکه بعد از آن حرکت‌های ارتجاعی آغاز شد و سانسور جان تازه‌ای گرفت و واردات با ویدیو و بعدها ماهواره روش‌های تازه پیدا کرد؛ ولی اینبار تشکل‌های صنفی سینما که در بعد از انقلاب بازسازی شده و پا گرفته بودند به دفاع از سینما پرداختند و با ورود سیف الله داد به مدیریت سینما که از دل سینمای حرفه‌ای و تشکیلات صنفی آمده بود تا حدودی ورق برگشت و تسهیل تولید و نزدیکی سینما به مردم و قانونمندی بازار نمایش خانگی و مشارکت اصناف در اداره امور سینما رفت تا سروسامانی بگیرد اما متاسفانه شیوع همزمان انحصارطلبی و دارودسته بازی در سینما مانع شد و همکاری‌های آشکار و پنهان آن‌ها با ارتجاع سد راه سینمای محبوب اجتماعی و مردمی ایران شد و سیف‌الله داد را یکسال پیش از پایان دوره او سرنگون کرد و ضربه‌ای کاری به سینمای ملی وارد آمد.

داوودنژاد در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: پس بار دیگر سانسور تقویت شد و واردات اینبار در قالب بازار سیاه نمایش خانگی سازماندهی شد و کار اصناف سینمایی و جریان تازه پا گرفته تولید داخلی فیلم سخت و سخت‌تر شد. با گذشت سالیان که انحصارطلب‌ها و دار و دسته‌بازها امور سینما را قبضه کرده بودند و بودجه‌ها و گیشه‌ها را به نفع خود مدیریت می کردند و دست آخر با بستن خانه سینما قصد تعطیلی اصناف را هم داشتند؛ با آمدن حجت‌الله ایوبی تحولاتی تازه اتفاق افتاد و برای زنده نگاه داشتن سینمای ملی تلاش‌های موثری صورت گرفت. گام اول او روزآمد کردن عرضه و توزیع و نمایش فیلم بود؛ با سرمایه گذاری قابل توجهی نمایش فیلم‌ در سالن‌های سراسر کشور دیجیتال شد و‌ دامنه تاثیرات این اقدام لابراتوارها و سازمان‌های پخش فیلم و ابزار تولید و تجهیزات استودیوها را به کلی دگرگون و روزامد کرد. اکران گسترده و همزمان سراسری مورد توجه قرار گرفت، فروش بالا رفت؛ برای نسل جوان و سینمای تجربی ایران گروه هنر و تجربه تاسیس شد. او سعی داشت با موسسه رسانه‌های تصویری نیز برای جریان تولید فیلم‌های ایرانی شبکه نمایش خانگی مطمئنی ایجاد کند و به همین دلیل سخت‌گیری در ممیزی‌ها کمتر شد. تولید جان تازه پیدا کرد و مبارزه با سرقت و قاچاق فیلم هم جدی‌تر از گذشته ادامه پیدا کرد و خواه ناخواه و به رسم معهود به جای قدر دانی و تشویق زمینه‌های سرنگونی ایوبی نیز همچون سیف‌الله داد فراهم آمد و او هم پیش از آنکه دوره چهار ساله مدیریتش به پایان برسد بر کنار شد. واقعیت این است که انحصارطلبی و دارودسته بازی و ارتجاع در کشور ما گوش بزنگ است تا هر مدیری که برای سازندگی و بهبودی هنر هفتم تلاش کند را کنار برنند و دوباره به جریان سانسور و ناامنی در بازار قوت ببخشند و از این آب گل‌آلود ماهی‌های خود را بگیرند و با احاطه بر بودجه‌ها و غلبه بر گیشه‌ها مسیر و مقصد خود را در سینما و ارتباط آن با مردم دنبال کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «مرهم» افزود: این جریان‌ها اساسا ترجیح می‌دهند تفکر انتقادی و تخیل خلاق در کشور وجود نداشته باشد که یک راه‌ آن جلوگیری از حیات سینمای ملی است و به همین دلیل همواره سینما در ایران و کشورهای منطقه با چالشی در مقابله با این جریانات روبرو بوده است. جریانی ارتجاعی که اساسا میانه‌ای با هنرمند و متفکر داخلی ندارد و از قضا ترجیح می‌دهد راه را برای ورود فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و امریکایی باز ‌کند و اتفاقاً مورد علاقه و حمایت نه چندان آشکار انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها نیز هستند؛ جنانکه می‌بینیم امروز به واسطه همین جریانات سینمای ما تا چه اندازه خنثی و تکراری شده و خانواده‌های ایرانی بیشتر ترجیح می دهند فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی را ببینند و یا مخاطب سریال‌های ترکیه‌ای هستند که آن‌ها هم کپی درجه چندم همین فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی و هالیوودی هستند.

وی افزود: وقتی آمریکایی‌ها می‌توانند با سینما و تلویزیون در هر خانه ایرانی نفوذ داشته باشند چرا باید به هزینه‌های جانی و مالی نظامی تن بدهند؟ در واقع آنها چشم‌ها،‌ گوش‌ها، مغزها و قلب‌ها را در اختیار می‌گیرند و ما هر چقدر هم نیروهای نظامی و دفاعی قوی داشته باشیم در مقابل این هجوم بی‌فایده است؛ ما با قوای نظامی و مراقبت از مرزها و تامین امنیت کشور و به موازات آن با نادیده گرفتن الزامات در عرصه مدیریت فرهنگی در واقع از مملکتی منفعل، مقلد و مصرف‌کننده دفاع می‌کنیم که نیروهای خوش قریحه و متخصص و خلاق حرفه‌ای خود را به امان خود رها کرده و نسل‌های کودک و پیر جوان مملکت را به بازارهای سیاه ماهواره‌ای و اینترنتی هالیوودی و بالیوودی سپرده است.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون داشتن یک منظومه هنری رسانه‌ای قدرتمند برای ملت خود یا در منطقه و جهان تأثیرگذار باشد و امروزه به رسانه دیداری شنیداری فراگیر و اثرگذار نمی‌توان دست پیدا کرد مگر با داشتن سینمایی محبوب و به رونق به منزله نرم‌افزار برای منظومه دیداری شنیداری است؛ یعنی فوت و فن‌ها و شگردهای صوتی تصویری اثر گذار از دانایی سینمایی و هنر فیلمسازی استحصال و استخراج می‌شود؛ یعنی از نور و دکور و آکساسوار و چیدمان و لباس و چهره‌پردازی و رفتار و گفتار و لحن و نحوه حضور مجری در یک برنامه ساده تلویزیونی گرفته تا انتخاب موضوع و ترکیب عوامل سازنده و میزانسن و بازیگری و کارگردانی و قاب‌بندی و تدوین و ریتم و ساختار و صداگذاری یک سریال تلویزیونی و میزان باورپذیری آن تحت تأثیر سطح دانایی سینمایی آن سرزمین و هنر سینما و کم و کیف تولید فیلم در آن مرز و بوم است و بهتر است اضافه کنم که حتی زمان‌بندی و توالی و نحوه اتصال برنامه‌های یک کانال تلویزیونی بدون بهره بردن از دانایی سینمایی نمی‌تواند به فراگیری و اثرگذاری دست پیدا کند. واقعیت این است که دوران متن گوتنبرگی یعنی دوران غلبه متن مسکوت و مکتوب سپری شده و جای آن را متن مصور و مصوت دیجیتالی گرفته است؛ ما باید بپذیریم که دوران گوتنبرگی با بسیاری ملاحظات مخصوص به آن پایان گرفته و دوران دیجیتالی با همه پیامدهای آن آغاز شده است. در این دوران جدید تولید محصول صوتی و تصویری و روایت کردن با صدا و تصویر جز با هنر فیلمسازی و تولید انواع و اشکال متفاوت آن امکان‌پذیر نیست و روایت‌های باورپذیر و اثرگذار روایت‌هایی هستند که با دانایی سینمایی تولید می‌شوند و ما بدون این پشتوانه نمی‌توانیم در دنیای جدید چه برای خودمان چه برای گفتن به دیگران حرف چندان قابل توجهی داشته باشیم.

وی افزود: در دوران گوتنبرگ مردم در جهان حواس پنج‌گانه زندگی می‌کردند و در دنیای دیجیتال عمده وقت‌ها در جهانی دو حسی می‌گذرد، یعنی ما سایر حواس خود را در پرانتز قرار می‌دهیم و بیش از هر چیز از حواس شنوایی و دیداری‌مان استفاده می‌کنیم؛ یعنی در جهانی که از نور و صدا ساخته شده و همه در معرض هجوم سیلی افزاینده از انواع بسته‌بندی‌های صوتی تصویری هستیم که اصرار دارند اوقات ما را اشغال کنند و نهایتا بر افکار عمومی تاثیر بگذارند و تصمیم ساز شوند؛ در چنین جهانی که عرصه جنگ روایت‌های رویت پذیر است پیروزی متعلق به منظومه‌های دیداری شنیداری متکی به دانایی سینمایی است، تضعیف پژوهش و آموزش و تولید سینمای حرفه‌ای آسیب بزرگی به ملک و ملت است چرا که تنها نرم‌افزاری که روایت‌های صوتی و تصویری هنرها و رسانه‌ها را باورپذیر و اثرگذار می‌کند چیزی جز دانایی سینمایی نیست. دیگر نمی‌توان بدون سینما منظومه هنری رسانه‌ای قدرتمند، فراگیر و اثرگذار داشت. اینکه در دوران رویت‌پذیری دیجیتالی ما کاری کنیم که سینمای ملی‌مان منفعل، تکراری، خنثی و کم‌رمق شود خیانتی بزرگ و بخشش ناپذیر در حق کشورمان مرتکب شده‌ایم.

کارگردان فیلم سینمایی «کلاس هنرپیشگی» در پایان تأکید کرد: کشوری که توانست با انقلاب سینمای منقرض‌شده و سیاه و سفید خود را که در تولید انبوه ناچار از اتکا به خشونت و جاذبه‌های جنسی بود، نجات بدهد و بدون بهره گرفتن از این کلیشه‌ها در بازارهای داخلی موفق شود و به عرصه‌های جهانی راه پیدا کند و بالاترین جوایز جشنواره‌های دنیا را به دست بیاورد نباید به هیچ عنوان چنین دارایی و دانایی ارزشمندی را که کم از دانایی غنی‌سازی اورانیوم نیست از دست بدهد. در دنیایی که با خشونت و جاذبه‌های جنسی بازارهای تجاری و حتی جشنواره‌ای را در اختیار خود گرفته باید از کسانی چون اصغر فرهادی و دیگر سینماگرانی که توانسته‌اند بدون این کلیشه‌ها نام سینمای ایران را به عنوان یک سینمای اخلاقی، انسانی و به دور از درنده خویی و بهره‌برداری کالایی از وجود زن چه در داخل و چه در خارج پرطرفدار و پر آوازه کنند قدردانی کرد و پیرامون آنها حلقه‌های پژوهشی و آموزشی راه انداخت و آموزه‌های آن‌ها را در حفظ و رونق و اعتلا سینمای ملی به کار گرفت؛ نه آنکه به عکس با توهین و تحقیر و نفی و انکار آنها را زیر فشار قرار داد و با تهدید و طرد و انزوا از دل و دماغ انداخت و با ممنوع الکاری و ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌المعامله‌ای به تنگنا انداخت و عاصی و خسته و ناتوان یا منزوی کرد و یا فراری داد! این نحوه برخورد با یک سینمای موفق ملی و هنرمندان خلاق آن را جز با گرایشات ارتجاعی یعنی گرایش به استبداد سیاسی و ترجیح وابستگی و جابه‌جایی تولید با واردات با چه انگیزه و مقصد و مقصود دیگری می توان توجیه کرد و فهمید؟

ارسال به تلگرام
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"