arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
ناصر قوامی، فعال اصلاح طلب در گفت‌وگو با «انتخاب»:

مردم از این که به چند اصلاح طلب دسته چندم در انتخابات رای دهند، عبور کرده اند / در انتخابات امسال احتمالا آرای باطله زیاد خواهد بود / اصلاحات باید در سیاست خارجی صورت بگیرد که دولت توان آن را ندارد / چالش مهم سال ۱۴۰۲ گرانی هاست؛ دارد کمر مردم را می‌شکند

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: عده‌ای هستند که در هر حال در انتخابات شرکت می‌کنند، ولی احتمالا آرای باطله انتخابات در سال ۱۴۰۲ زیاد باشد؛ الان نیز مردم از اصلاح طلبان و اصولگرایان عبور کرده اند و رقابتی ایجاد نمی‌شود که مردم در بین آن رقابت بتوانند عده‌ای را انتخاب کنند و مردم از این صحنه که چند اصلاح طلب دسته چندم را انتخاب کنند عبور کرده اند؛ اما در هر حال انتخابات با هر شکل و ظاهری برگزار می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس سیاسی «انتخاب»: چالش‌های سیاسی سال ۱۴۰۲ در بخش‌های مختلفی قابل پیش بینی و بررسی اند از جمله انتخابات مجلس، رقابت جناحی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان، انجام برخی اصلاحات توسط دولت و مجلس و پاسخ به مطالبات و اعتراضات مردم که هر کدام می‌تواند صحنه‌ای جدید در سیاست‌های دولت بگشاید.

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره بروز و ظهور انتخابات در رویداد‌های سیاسی سال ۱۴۰۲ به «انتخاب» گفت: درباره انتخابات در سال ۱۴۰۲ ، عده‌ای هستند که در هر حال در انتخابات شرکت می‌کنند، ولی احتمالا آرای باطله انتخابات ۱۴۰۲ زیاد باشد؛ الان نیز مردم از اصلاح طلبان و اصولگرایان عبور کرده اند و رقابتی ایجاد نمی‌شود که مردم در بین آن رقابت بتوانند عده‌ای را انتخاب کنند و مردم از این صحنه که چند اصلاح طلب دسته چندم را انتخاب کنند عبور کرده اند؛ اما در هر حال انتخابات با هر شکل و ظاهری برگزار می‌شود.

وی درباره مهم‌ترین چالش سیاسی سال ۱۴۰۲ افزود: چالش مهم سال ۱۴۰۲ گرانی هاست که کمر مردم را می‌شکند و قابل تحمل نیست، یعنی حقوق یک کارمند متوسط ده میلیون هم اگر باشد با وجود گوشت پانصد هزار تومان چگونه زندگی کند؟ به نظر من چالش مهم سال دیگر همین مسئله گرانی هاست مخصوصا اگر سوخت هم گران شود فاجعه‌ای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی می‌شود؛ به نظر من سال ۱۴۰۲ سال سختی برای مردم است.

قوامی سپس درباره رقابت جناحی میان گروه‌ها در سال ۱۴۰۲ گفت: رقابت در کشور ما میان جریانات سیاسی از همان دوره چهارم مجلس بین اصلاح طلبان و اصولگرایان بود در دوره پنجم و ششم هم همینطور بود تا دوره هفتم که اصلاح طلبان را کنار زدند و راه برای کسانیکه می‌خواستند به مجلس بروند باز شد، اما الان اصلا این جناح بندی‌ها دیگر مقبولیتی ندارند. مگر اینکه تغییر مهمی به وجود بیاید و چهره‌های اصیل و قدیمی تایید صلاحیت شوند تا صحنه‌ای نسبتا رقابتی برای مجلس ایجاد شود.

قوامی درباره احتمال برخی اصلاحات در سال ۱۴۰۲ توسط دولت گفت: دولت چه اصلاحاتی می‌خواهد بکند؟ راهبردهایش چیست؟ دولت اصلا توان چه اصلاحی را دارد؟ اصلاحات باید در سیاست خارجی صورت بگیرد که دولت توان آن را ندارد؛ اگر این مسائل اصلاح شود شاید تغییر ایجاد شود، اما دولت توان این کار را ندارد. اگر هم مشکل با اروپا و آمریکا حل شود شاید برخی گشایش‌ها در داخل صورت بگیرد در غیر این صورت در بر همان پاشنه می‌چرخد.

نظرات بینندگان