arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲

بیل گیتس: مدل هوش مصنوعی GPT انقلابی‌ترین پیشرفت فناوری در چند دهه اخیر است

مدیرعامل سابق مایکروسافت، بیل گیتس، در جدیدترین یادداشت خود درباره هوش مصنوعی گفته است که مدل هوش مصنوعی GPT شرکت OpenAI، انقلابی‌ترین پیشرفت فناوری از 1980 تا به امروز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیجیاتو: بیل گیتس می‌گوید از زمان رابط کاربری گرافیکی مدرن دسکتاپ (GUI) در ۱۹۸۰ تا به امروز، GPT انقلابی‌ترین پیشرفت فناوری است.

هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق مایکروسافت، بیل گیتس، در جدیدترین یادداشت خود درباره هوش مصنوعی گفته است که مدل هوش مصنوعی GPT شرکت OpenAI، انقلابی‌ترین پیشرفت فناوری از ۱۹۸۰ تا به امروز است.

به باور بیل گیتس از زمانی که برای اولین‌بار در ۱۹۸۰ رابط کاربری گرافیکی مدرن دسکتاپ (GUI) را دیده است تا به امروز، GPT مهم‌ترین پیشرفت فناوری محسوب می‌شود. پیش از اینکه GUI به کامپیوتر‌ها راه پیدا کند، کاربران با استفاده از رابط خط فرمان (Command Line) با آن‌ها کار می‌کردند. گیتس با استفاده از GUI و ویندوز، نحوه استفاده از کامپیوتر‌ها را متحول کرد.

حالا بیل گیتس مدل‌های GPT شرکت OpenAI را مشابه GUI می‌بیند؛ مدل‌هایی که می‌توانند متن مشابه انسان بنویسند و حتی کد‌های تقریباً قابل‌استفاده کامپیوتری تولید کنند.

مدیرعامل سابق مایکروسافت گفته که سال گذشته میلادی تیم OpenAI را برای اینکه یک مدل هوش مصنوعی برای قبولی در آزمون زیست‌شناسی «Advanced Placement Biology» بسازد، به چالش کشیده است. البته حالا مدل هوش مصنوعی جدید GPT-۴ که اخیراً منتشر شده، طبق ادعای سازنده‌اش در بسیاری از آزمون‌ها بالاترین امتیاز را کسب کرده است.

بیل گیتس تجربه استفاده از این مدل‌ها را خیره‌کننده اعلام کرده است:

«تجربه کلی‌ام خیره‌کننده بود. می‌دانستم که مهم‌ترین پیشرفت فناوری از زمان رابط کاربری گرافیکی را دیده‌ام. توسعه هوش مصنوعی به اندازه ساخت ریزپردازنده، کامپیوتر‌های شخصی، اینترنت و گوشی‌های همراه اقدامی بنیادین است. هوش مصنوعی نحوه کارکردن، آموزش، مسافرت، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و ارتباط مردم با یکدیگر را تغییر می‌دهد. تمامی صنایع حول آن تغییر جهت خواهند داد و کسب‌وکار‌ها با توجه به اینکه چگونه از آن استفاده می‌کنند، خود را از دیگران متمایز خواهند کرد.»

بیل گیتس یکی از جدیدترین افرادی است که باور دارد هوش مصنوعی باعث انقلابی در دنیای فناوری می‌شود. پیش از آن «اریک اشمیت»، مدیرعامل سابق گوگل و «جف بزوس»، مدیرعامل سابق آمازون هم به چنین موضوعی اشاره کرده بودند.

در کنار مدیران سابق، مدیران کنونی هم چنین نظری دارند. برای مثال مدیرعامل انویدیا، «جنسن هوانگ» چند وقت پیش ChatGPT را به آیفون دنیای هوش مصنوعی تشبیه کرد. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که انویدیا یکی از بزرگ‌ترین برندگان افزایش محبوبیت هوش مصنوعی و ChatGPT محسوب می‌شود؛ چرا که سازنده سخت‌افزار‌های موردنیاز آن‌ها به حساب می‌آید.

درنهایت بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که مایکروسافت که بیل گیتس یکی از بنیان‌گذاران آن محسوب می‌شود، تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی دارد و ۱۰ میلیارد دلار در OpenAI، شرکت سازنده مدل‌های GPT سرمایه‌گذاری کرده است. ردموندی‌ها می‌خواهند هوش مصنوعی را به محصولات و سرویس‌های مختلف خود بیاورند و آن‌ها را ارتقا دهند.

نظرات بینندگان