arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۲

بخشنامه وام ازدواج ۱۸۰ میلیون تومانی ابلاغ شد

بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ توسط بانک مرکزی برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ توسط بانک مرکزی برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شد.

 براساس بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور و جزء (1) بند قانونی یادشده مقرر شده است: «مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را به قرض الحسنه، اختصاص داده و از طریق بانکهای عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام کنند:

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (موضوع ماده 68 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)

1‏- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 01‏/01‏/1398 بوده است مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون ریال و با دوره بازپرداخت 10 ساله

2‏- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر 25 سال و زوجه‌های زیر 23 سال مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون ریال

- مسوولیت حُسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، هم مدیران و کارکنان ذیربط است. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

- پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات موضوع بند «الف» این تبصره و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

- تسهیلات موضوع این تبصره از حکم موضوع ماده (10) قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی است.
همچنین، با عنایت به مفاد ماده (50) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، افراد مندرج در قانون مذکور مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان 2 برابر افراد عادی است.

بر این اساس، سهمیه در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طی فروردین و اردیبهشت ماه سال‌جاری برای بانک ها و موسسات اعتباری ارسال می‌شود. بدیهی است، پس از نهایی شدن سهمیه سالیانه برای پرداخت تسهیلات مذکور مراتب به بانک ها و موسسات اعتباری اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است متقاضیانی که پیشتر در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده هستند و تسهیلات مذکور با توجه به شرایط متقاضی، برای همه افراد در صف (ثبت نام شده در سال 1402 و سنوات قبل) مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال 1402 کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

در پایان این بخشنامه تاکید شده است، با توجه به مراتب فوق، ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر در مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی ارسال شود

نظرات بینندگان