arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲

دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز بدون استعلام تخریب شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از تخریب دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز بدون استعلام از این اداره کل خبر داد. وی گفت: بخشی از دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز، در روز‌های تعطیل نوروز و در جریان مسیرگشایی برای یک خیابان، درحالی تخریب شد که این بنا در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از تخریب دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز بدون استعلام از این اداره کل خبر داد.

وحید نواداد گفت: بخشی از دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز، در روزهای تعطیل نوروز و در جریان مسیرگشایی برای یک خیابان، درحالی تخریب شد که این بنا در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تمام بناهای ثبتی به شهرداری‌ها و دیگر نهادها ابلاغ می‌شوند و باید هرگونه اقدامی درباره این خانه‌ها و بناها با استعلام از میراث فرهنگی انجام شود، اظهار کرد: درباره این بنای ثبت شده استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده و عملیات عمرانی بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده است .

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی اضافه کرد: به محض این‌که از ماجرا مطلع شدیم، یگان حفاظت از میراث فرهنگی در منطقه حاضر شد و گزارشی از آن تهیه کرد و به دنبال آن اخطاریه‌ای به شهرداری منطقه ۴ تبریز ابلاغ و اعلام شد که این اقدام ممنوع است و نمی‌توان در عرصه بنای ثبتی مداخله و بخشی از آن را تخریب کرد.

وی با بیان اینکه اختلاف دیدگاهی در این باره وجود دارد، خاطرنشان کرد: شهرداری گمان می‌کند وقتی می‌گوییم بنایی ثبت شده است، منظور فقط ساختمان مرکزی است، در صورتی‌که تمام عرصه ۶ هزار متری و بناهای ملحقات ثبت هستند و تفاوتی ندارد که دیوار داخلی یا بیرونی باشد.

نواداد با اشاره به اینکه در حقیقت وظیفه ذاتی میراث فرهنگی حفاظت است، گفت: در این راستا هم اقدام قانونی در حال انجام است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که باید عرصه ثبتی به هر نحوی برگردانده شود و این‌که شهرداری اعلام کرده است که فقط می‌خواستند دیوار را جابه‌جا کنند، قابل قبول نیست و در چنین حالتی هم باید مراحل مطالعاتی آن انجام و مجوزهای لازم برای آن گرفته می‌شد.

وی با بیان این‌که این بنا به نام «مدرسه سمیه» و با شماره ثبت ۳۳۲۸۰ در سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی، ثبت شده است، گفت: تا پیش از این اتفاق، مالکیت این بنا با بخش خصوصی بود.

نواداد خاطرنشان کرد: در گذشته نیز چندین بار بحث تملک این بنا مطرح شد که حتی در جریان آن، میراث فرهنگی برای مرمت ساختمان ثبت شده مدرسه و همچنین برای همکاری با سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرد.

وی خاطرنشان کرد: درباره بناهای ثبت شده اجازه تفکیک مالکیت و تملک بخشی از بنا وجود ندارد و باید تمام بنا تملک شود.

نظرات بینندگان