arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۱

کشته شدن «یک پلیس و یک معترض شیعه» در عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد در جریان «تبادل آتش» میان نیروهای گشت پلیس و افراد مسلح در منطقه شیعه نشین قطیف در این کشور، یکی از نیروهای پلیس و یک فرد مسلح کشته شدند.

بدین ترتیب شمار کسانی که در جریان اعتراض‌های اقلیت شیعه در عربستان سعودی طی ۱۰ ماه گذشته کشته می‌شوند، به ۱۱ نفر می‌رسد.

خبرگزاری دولتی واس به نقل از منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی گزارش داده است: «یکی از گشت‌های نیروهای امنیتی که در یکی از چهار راه‌ها در قطیف مستقر شده بود، در معرض شلیک آتش از سوی آشوب طلبان مسلح موتور سوار قرار گرفت.»

الترکی افزود که افراد مسلح پس از تبادل آتش با نیروهای پلیس دستگیر شدند. او همچنین گفت که یکی دیگر از نیروهای پلیس زخمی شده و هم اکنون در بیمارستان بستری است.
سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی خاطرنشان کرد که این حادثه ساعت ۱۱ شب جمعه به وقت محلی روی داد.

بیشتر شیعیان عربستان سعودی در مناطق شرقی این کشور که نفت خیز است زندگی می‌کنند. آنها می‌گویند که در معرض محرومیت و تبعیض در اشتغال، آموزش و دیگر حقوق خود هستند. حکومت عربستان سعودی این سخنان را رد می‌کند.

سال گذشته هنگامی که حکومت بحرین از عربستان سعودی خواست نیروهای نظامی خود را برای کمک در پایان دادن به اعتراض‌های شیعیان خود اعزام کند، اعتراض‌ها در قطیف آغاز شد.

ماه گذشته نیز موجی از اعتراض‌ها در عربستان سعودی آغاز شد که با کشته شدن سه تن از معترضان آرام گرفت. این اعتراض‌ها پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی عربستان سعودی شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه مخالف حکومت این کشور را دستگیر کردند.

۱۰ تن از کشته شدگان این دوره در جریان تظاهرات اعتراض آمیز در قطیف سال گذشته جان خود را از دست دادند. دولت عربستان سعودی می‌گوید که آنها در جریان تبادل آتش با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. معترضان و فعالان با رد این ادعا می‌گویند که کشته شدگان در جریان سرکوب اعتراض‌های مسالمت آمیز توسط نیروهای دولتی جان خود را از دست داده‌اند.

هشت ماه پیش وزارت کشور عربستان سعودی فهرستی از ۲۳ نام ساکنان قطیف را منتشر کرد که می‌گوید آنها با کشورهای خارجی ارتباط دارند و مسئول حملات صورت گرفته به نیروهای امنیتی هستند.
نظرات بینندگان