arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۲

کلانتری مجازی در گوشی تلفن همراه/ پایش هوشمند گشتی‌های پلیس

رئیس پلیس پیشگیری فراجا برنامه‌های این پلیس برای هوشمندسازی را تشریح کرد که از جمله آن می‌توان به ایجاد کلانتری مجازی، ایجاد سامانه بازجویی و تحقیق آنلاین و ... اشاره کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
 ایسنا:رئیس پلیس پیشگیری فراجا برنامه‌های این پلیس برای هوشمندسازی را تشریح کرد که از جمله آن می‌توان به ایجاد کلانتری مجازی، ایجاد سامانه بازجویی و تحقیق آنلاین و ... اشاره کرد.
 
سردار رضا بنی‌اسدی‌فر در تبیین برنامه‌های هوشمندسازی پلیس پیشگیری فراجا گفت: برقراری ارتباط الکترونیکی ۱۱۰۰ کلانتری شامل ۴۲۰ کلانتری هدف و ۶۸۰ کلانتری غیرهدف با دادسراهای حوزه‌های مربوطه یکی از روندهای هوشمند سازی این پلیس است و در حال حاضر برای تبادل الکترونیکی پرونده‌ها به طور میانگین ۶۵ درصد از پرونده‌ها در کوپ‌های مذکور از طریق تبادل الکترونیکی انجام می‌شود.
 
وی افزود: فراهم شدن امکان ارائه برخی خدمات و امور قضائی به مردم از طریق کلانتری مجازی در بستر سامانه موبایلی پلیس من از جمله استعلام پرونده انتظامی، ثبت سرقت وسائط نقلیه، نمایش موقعیت نزدیکترین کلانتری به وقوع و خدمات گیرندگان و ... از دیگر اقدامات در حوزه هوشمندی است.
 
رئیس پلیس پیشگیری فراجا با اشاره به راه اندازی گشت هوشمند گفت: ۱۸۰۰ دستگاه دست افزار هوشمند به واحدهای گشتی کلانتری‌های هدف استان ها و تمامی کلانتری های  فرماندهی انتظامی تهران بزرگ واگذار شده است.  دسترسی به استعلام وسایل نقلیه، دسترسی به استعلام افراد، سامانه موبایلی گشت انتظامی برای رسیدگی به ماموریت های ۱۱۰ از کارکردهای این گشت‌های هوشمند است. 
 
بنی‌اسدی‌فر با اشاره به انجام  دادرسی الکترونیکی یا همان تحقیق تصویری گفت:‌در تعدادی از کلانتری‌های تهران بزرگ، خراسان  رضوی، مازندران، گیلان، کرمانشاه، قم، مرکزی و ... تجهیزات مبتنی بر بهره گیری از ظرفیت قانونی پیش بینی شده در ماده ۶۵۹ آیین دادرسی کیفری مانند به کارگیری سامانه های ویدئو کنفرانس در خصوص "تحقیق اصحاب دعوی، اخذ شهادت شهود یا نظرات کارشناسی احراز هویت، اعتبارات اظهارات فرد مورد نظر و ثبت مطمئن سوابق" این اقدام انجام می شود که در این راستا  تاکنون تعداد ۱۱۶  دستگاه تبلت واگذار شده است.
 
وی تجهیز و رصد پنج هزار و ۲۸۵  خودروی گشت انتظامی به سامانه واپایش هوشمند  AVLS را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت:‌ این سامانه برای نظارت بر عملکرد و اجرای مأموریت گشت، برنامه ریزی مدیریتی برای چینش و آرایش واحدهای گشت، اعزام نزدیکترین واحد گشت انتظامی به محل وقوع جرم و امداد خواهی و ارتقای رضایت امداد خواهان است. همچنین  راه‌اندازی سامانه پیامکی به منظور ارسال پیامک به شهروندان در خصوص کشف اموال و همچنین سیر مراحل قضائی پرونده و ... از دیگر اقدامات در راستای هوشمندسازی است.
 
بنی‌اسدی‌فر با اشاره به  توسعه سامانه نظارت و پایش هوشمند پلیس پیشگیری فراجا در مراکز استان ها، این اقدام را در راستای تحقق حقوق شهروندی برشمرد و گفت: نظارت مستقیم بر وضعیت عملکرد و پایش رفتار کارکنان کوپ در نحوه ارائه خدمات انتظامی و قضائی به مراجعین،پایش خودروهای گشت دارای سامانه، AVLSپایش تصویری نظارتی تحت نظرگاه های کوپ،ارتباط برخط با مراکز پزشک قانونی در تمامی کوپ‌های دارای شبکه از اهداف مدنظر در راستای توسعه این سامانه است.
 
رئیس پلیس پیشگیری فراجا درباره  هوشمندسازی در حوزه پلیس راه آهن نیز خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰۰ دستگاه دوربین مدار بسته در سطح کشور با ارتقاء تجهیزات مانیتورینگ و بهره گیری از بستر فیبر نوری راه‌آهن در اختیار پلیس راه‌آهن است. و همگام با آن، با تجهیز بیش از ۱۴ واحد انتظامی به دوربین مداربسته، سطح امنیت و نفوذناپذیری یگان های تابعه نیز به شکل چشمگیری ارتقاء یافته است.
 
وی ادامه داد :جذب اعتبار از طریق سازمان حفاظت شونده (شرکت راه آهن) برای خرید تعداد ۵۶ دستگاه بی سیم سلولار که پیشرفته ترین نسل بی سیم در نیروهای مسلح ایران است، انجام شده و این بی‌سیم‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ به صورت عملیاتی در اختیار واحدهای تابعه پلیس راه آهن قرار خواهد گرفت، از جمله امکانات و قابلیت های آنها، ارتباط تصویری مستقیم از هر نقطه از کشور با یکدیگر است که بواسطه آن امکان هدایت ستادی توسط فرماندهان ارشد فراهم شده است.
 
بنی‌اسدی‌فر اظهارکرد:‌ هدف گذاری اتصال کلیه واحدهای متصل به شبکه به سامانه رخدادهای انتظامی و اتصال به قوه قضائیه، با تهیه تجهیزات سخت افزاری مناسب و در اختیار یگان های تابعه قرار گرفته و در نظر است پروژه موصوف تا ابتدای سال آینده نهایی شود.
نظرات بینندگان