arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۲

تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در «دشت ناز» ساری در سال ۱۴۰۲

اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران از تولد اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ در «دشت ناز» ساری خبر داد.آمار دقیقی از تعداد گوزن‌های زرد ایرانی وجود ندارد، اما تخمین‌ می‌زده می‌شود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ راس باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران از تولد اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ در «دشت ناز» ساری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست مازندران، اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز در سال ۱۴۰۲ به دنیا آمد.

در این اطلاعیه آمده است که برنامه حفاظت برای حفاظت گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در منطقه انجام می‌شود.

پارسال دستکم ۱۰ گوساله به جمع گوزن زرد ایرانی پناهنگاه حیات وحش دشت ناز میاندرود اضافه شده بود و پیش بینی می شود امسال هم دستکم به همین تعداد اضافه شود.

گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال های سفید دارد. غذای اصلی این حیوان هم ذرت، جو و بلوط است.

آمار دقیقی از تعداد گوزن‌های زرد ایرانی وجود ندارد، اما تخمین‌ می‌زده می‌شود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ راس باشد.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز ، اولین مرکز تکثیر در اسارت گوزن زرد ایرانی در کشور با هدف افزایش جمعیت و حفظ و احیاء این گونه با ارزش، به وسعت ۵۵ هکتار در شهرستان میاندرود واقع است.

در طول سال‌های متمادی مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک، دشت ناز، آزادی، باغ شادی، میانکتل، ارسنجان، دز و کرخه از جمله مناطقی هستند که گوزن زرد در آنها نگهداری می شود. علاوه بر این چهار مرکز خصوصی شامل مرکز نگهداری حیات وحش البرز، دهکده طبیعت باراجین، باغ وحش اراک و مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش پردیسان هم محل نگهداری گوزن‌های زرد هستند.

نظرات بینندگان