arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز در گفت‌وگو با «انتخاب»:

تخفیف ۱۵ درصدی نفت ایران به چین، رقم بالایی نیست / خریدار هم در شرایطی از ما نفت می‌خرد که منافع خاصی داشته باشد

سید حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی درباره تخفیف ۱۵ دلاری ایران در بازار چین برای رقابت با روسیه افزود: اینکه کشور‌هایی مانند روسیه و ایران و ونزوئلا در شرایط تحریم مجبور هستند تخفیف دهند شکی نیست. خریدار هم در شرایطی از ما نفت می‌خرد که منافع خاصی داشته باشد لذا اینکه ما ۱۵ درصد تخفیف دهیم رقم بالایی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه خبری «انتخاب»: آمار‌های وزارت نفت گویای افزایش صادرات نفتی ایران به چین است، اما با وجود این افزایش صادرات و وضعیت بودجه به نظر نمی‌رسد این افزایش واقعی یا به سود بودجه بوده باشد. از سوی دیگر زیان ایران در انباشت سرمایه نفتی در کشور‌های مقصد صادرات از جمله چین عراق و محدودیت‌های تحریمی که منجر به کاهش ارزش سرمایه پس از تبدیل به دلار می‌شود.

سید حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی، درباره افزایش فروش نفت ایران در دو سال اخیر به «انتخاب» گفت: چین مقصد مهم صادراتی ایران است و در اینکه صادرات ما در دو سال گذشته افزایش پیدا کرده شکی وجود ندارد. رسما وزیر نفت اعلام کرده است سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ نزدیک ۱۹۰ میلیون بشکه نفت افزایش داشته ایم و در سال ۱۴۰۱ نیز ۸۳ میلیون بشکه افزایش داشته ایم که مجموع این دو رقم هفتصد هزار بشکه در روز افزایش صادرات نشان می‌دهد. ضمن اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد ۹۷ درصد انتظارات بودجه محقق شده است. با توجه به اینکه یک میلیون و چهارصد هزار بشکه نفت پیش بینی شده بود قاعدتا این میزان فروش رفته یا به علت افزایش قیمت نفت توانسته اند چهارصد و پنجاه هزار میلیارد تومان درآمد نفتی را محقق کرده باشند.

وی در ادامه درباره تخفیف ۱۵ دلاری ایران در بازار چین برای رقابت با روسیه افزود: اینکه کشور‌هایی مانند روسیه و ایران و ونزوئلا در شرایط تحریم مجبور هستند تخفیف دهند شکی نیست. خریدار هم در شرایطی از ما نفت می‌خرد که منافع خاصی داشته باشد لذا اینکه ما ۱۵ درصد تخفیف دهیم رقم بالایی نیست. اخیرا اعلام شد روسیه فروش نفت اورال را اعلام کرد که متوسط آن ۴۷ دلار بوده است. با توجه به قیمت فعلی نفت ضمن تخفیف ۱۵ دلاری باز هم قیمت فروش قابل قبول است و ما باید به شدت افزایش صادرات دهیم و نیاز کشور را نباید بخاطر شرایط بازار نقاط صادراتی را رها کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی، سپس درباره از بین رفتن ۴۰ درصد ارزش پول در تبدیل به دلار در بازار‌های عراق اشاره کرد: این ادعا بنظر نمی‌رسد با واقعیت هماهنگ باشد اینکه دولت اعلام می‌کند منابع بودجه‌ای تامین شده است یعنی این هزینه‌ها به کشور تحمیل نمی‌شود. هزینه انتقال پول از جنوب شرق آسیا و چین بعضا به درصد نمی‌رسد و این بحثی هم که در مورد عراق مطرح شده است صحت ندارد. اگر بین رسمی و بازار عراق هم بخواهیم اختلاف در نظر بگیریم ۱۵ درصد است و ۴۰ درصد نیست.

حمید حسینی سپس درباره تاثیر ارتباط با عربستان بر گسترش صادرات نفت افزود: گسترش تبادلات منطقه‌ای و دیپلماسی منطقه‌ای و نگاه بیشتر به دیپلماسی تا میدان در منطقه کار بسیار ارزشمندی بود و منجر به کاهش رقابت‌های مخرب در منطقه می‌شود. عربستان می‌تواند از این توافق منافع ببرد و با خیال راحت از خلیج فارس نفت و فرآورده‌های نفتی را صادر کند؛ ما نیز می‌توانیم با هماهنگی‌های لازم در رقابت با بازار‌های هدف خودداری کنیم. با توجه به اینکه مصرف نفت در دنیا صد و یک میلیون بشکه است و تولید نیز در همین حد است، دلیلی بر رقابت منفی بین کشور‌های نفتی وجود ندارد. با اقداماتی که روسیه و چند کشور دیگر انجام دادند خوب بود که ما هم اعلام آمادگی می‌کردیم و مقداری از تولیدمان را برای همراهی با تصمیم اوپک که منجر به کاهش تولید شد کاهش می‌دادیم. بطور کلی هر حرکتی که تنش را در منطقه کاهش دهد به توسعه صادرات و آرام شدن بازار کشور‌های همسایه کمک می‌کند.

حمید حسینی درباره احتمال انتقال تکنولوژی نفت و گاز از کشور‌های عربی به ایران گفت: اینکه عربستان در همکاری با ما بحث انتقال تکنولوژی داشته باشد بعید است. عربستان از تکنولوژی کشور‌های پیشرفته استفاده می‌کند و انگیزه‌ای برای بومی سازی ندارد. اگر روابط ما با عربستان به نقطه‌ای راهبردی برسد آنگاه عربستان در زمینه تامین مالی می‌تواند در پروژه‌های ایران حضور پیدا کند.

نظرات بینندگان