این هفته در جهان خودرو: کانسپت جدید لانچیا و برنامههای تازه این خودروساز برای بازگشت به بازارهای جهان، جزییاتی از نسل جدید لوکسترین مدل آئودی، تغییر نام شرکت کرهای سانگیانگ و مجوز استفاده از سیستم خودران در جادههای بریتانیا.
بازگشت لانچیا
لانچیا، خودروساز ایتالیایی در هفته طراحی میلان از کانسپتی رونمایی کرد که چهره مدلهای ده سال آینده این کارخانه را نمایش میدهد. براساس این کانسپت که نامش Pu+ra HPE است، سه مدل جدید الکتریکی ساخته خواهد شد. لانچیا با این مدلها قصد دارد پس از سالها رخوت دوباره به بازار خودروهای لوکس برگردد.
لانچیا در سال ۱۹۰۶ میلادی توسط وینچنزو لانچیا برای ساخت ماشینهای مسابقه تاسیس شد. این شرکت در دهه بیست و سی میلادی به خاطر نوآوریهایش به شهرت رسید. لانچیا پس از جنگ جهانی دوم در کنار ساخت ماشینهای اسپرت به ساخت ماشینهای لوکس رو آورد.
در دهه هشتاد و نود، لانچیا دچار مشکلات مالی بود و در نهایت فیات کارخانه را خرید. با وجود ساخت مدلهای موفقی مانند دلتا مشکلات مالی همچنان ادامه پیدا کرد و لانچیا ناگزیر شد از بازارهای جهانی خارج شود. لانچیا در حال حاضر با تولید یک مدل کوچک شهری تنها در ایتالیا فعالیت میکند.
برنامه احیای لانچیا در سال ۲۰۲۱ و پس از شکلگیری گروه خودروسازی استلانتیس آغاز شد. لانچیا همراه با خودروسازانی نظیر پژو و آلفارومئو عضوی از استلانتیس است و میخواهد با استفاده از فنآوریهای این گروه و تاکید زیاد بر طراحی نوآورانه خودش را از رقیبان متمایز کند.
به همین دلیل کانسپت Pu+ra برای لانچیا بسیار مهم است. نام این کانسپت از ترکیب حروف اول دو کلمه انگلیسی Pure به معنی ناب و Radical به معنی بنیانشکن شکل گرفته که فلسفه طراحان کارخانه را توصیف میکند.
ظاهر ماشین ترکیبی از مدلهای مشهور گذشته لانچیا مانند دلتا، استراتوس، اورلیا و فلامینیا است. این کانسپت به طور مستقیم به مدل خاصی اشاره ندارد، اما به گفته طراحانش گوشههایی از سه مدل آینده کارخانه را در آن میتوان دید.
کانسپت لانچیا با الهام از مدلهای موفق کارخانه طراحی شده است
اولین مدلی که براساس این کانسپت به بازار عرضه میشود، یک شاسیبلند کوچک به نام اپسیلون است که از نظر فنی با پژو ۲۰۰۸ مشترک است و سال آینده به بازار میآید. مدل دوم یک سدان لوکس به نام گاما است که انتظار میرود از نظر فنی با پژو ۴۰۸ مشترک باشد. گاما در سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد. سومین مدل لانچیا نسل جدیدی از هچبک اسپرت دلتا است که در سال ۲۰۲۸ تولید خواهد شد. لانچیا اعلام کرده بعد از سال ۲۰۲۸ همه مدلهایش کاملا الکتریکی خواهد بود.
نسل جدید آئودی A8 با الهام از کانسپت گرندسفیر طراحی شده است
لوکسترین آئودی الکتریکی
آئودی نسل جدیدی از لوکسترین مدل خود، A8 را سال آینده به بازار عرضه میکند. جزییاتی که از این مدل جدید به رسانهها درز کرده نشان میدهد این ماشین رقیبی جدی برای مدلهای لوکس الکتریکی بنز و بامو خواهد بود.
هفتهنامه انگلیسی اتوکار در گزارشی نوشته که A8 مهمترین مدل بین بیست مدل الکتریکی است که قرار است آئودی در سه سال آینده به بازار عرضه کند. اتوکار میگوید A8 فاصله آئودی را با دیگر خودروسازان عضو گروه فولکسواگن بیشتر خواهد کرد. آئودی قصد دارد به جای فروش بیشتر، بر سود بیشتر از فروش مدلهای لوکستر تمرکز کند.
آئودی A8 الکتریکی با مرسدس-بنز EQS و بامو i7 رقابت میکند
ماشین براساس کانسپت گرندسفیر (Grandsphere) طراحی شده که در سال ۲۰۲۱ نمایش داده شد. گفته میشود که A8 تفاوت چندانی با این کانسپت ندارد و به جای فرم همیشگی سدان، سقف ماشین با شیبی ملایم به عقب خودرو وصل میشود. انتقادها به ظاهر مدلهای لوکس بنز و بامو، باعث امیدواری آئودی است که بتواند با A8 توجه بسیاری از مشتریان ماشینهای رقیب را جلب کند.
پلتفرم آئودی A8 با همکاری پورشه ساخته شده است. آئودی میگوید این پلتفرم میتواند با هر بار شارژ تا حدود ۷۵۰ کیلومتر حرکت کند و قدرتش از بنز و بامو بیشتر است. آئودی همچنین ادعا میکند که فنآوری خودران A8 از رقیبان آلمانیاش پیشرفتهتر خواهد بود.
هفتهنامه انگلیسی اتواکسپرس هم در گزارشی خبر داده که آئودی برخلاف بنز و بامو میخواهد یک ماشین الکتریکی کوچک هم تولید کند. بنز و بامو در استراتژی جدید خود بر ساخت ماشینهای بزرگتر تمرکز کردهاند و میگویند از فروش ماشینهای کوچک سود زیادی نمیبرند. اما آئودی با استفاده از پلتفرمی که گروه فولکسواگن برای ماشینهای کوچک الکتریکی ساخته، یک مدل شهری به بازار عرضه خواهد کرد.
اولین مدل کارخانه کیجی موتورز یک شاسیبلند الکتریکی است
نام جدید سانگیانگ
سانگیانگ، خودروساز ورشکسته کرهای با نامی تازه به صنعت خودرو برمیگردد. این کارخانه با نام جدید کیجی موتورز در نمایشگاه سئول شرکت کرد و کانسپتهایی از محصولات آیندهاش را نمایش داد.
سانگیانگ تحت مالکیت کارخانه هندی ماهیندرا سالها زیانده بود و در سال ۲۰۲۰ وقتی ماهیندار از حمایت مالی شرکت دست برداشت، اعلام ورشکستگی کرد. قرار بود سانگیانگ به یک خودروساز دیگر کرهای به نام ادیسون موتورز فروخته شود، اما آن معامله سر نگرفت و پارسال سانگیانگ توسط کنسرسیومی به رهبری گروه صنعتی KG به قیمت ۹۰۰ میلیارد وون (حدود ۷۳۰ میلیون دلار) خریداری شد.
مدیران KG میگویند نام سانگیانگ طرفداران زیادی داشت و تغییر نام کارخانه تصمیم سادهای نبود. از طرف دیگر نام شرکت به خاطر بحرانهای پیاپی اعتبارش را از دست داده بود و در نهایت مدیران متقاعد شدند اسم تازهای انتخاب کنند.
مدل جدید کیجی موتورز یک نمونه الکتریکی از شاسیبلند تورس (Torres) کارخانه است که با هر بار شارژ میتواند تا ۴۲۰ کیلومتر حرکت کند و قیمتش حدود ۳۰ میلیون وون (حدود ۲۳ هزار دلار) است. کیجی موتورز همچنین در نمایشگاه سئول سه شاسیبلند دیگر هم نمایش داد که قرار است تا قبل از سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شوند.
سیستم خودران بلوکروز در فورد موستانگ ارائه میشود
رانندگی خودران در بریتانیا
کارخانه فورد از دولت بریتانیا مجوز ارائه سیستم خودرانی را گرفته که به راننده اجازه میدهد در برخی بزرگراهها دست خود را از روی فرمان بردارد.
نام این سیستم خودران بلوکروز است و در مدل الکتریکی فورد موستانگ ارائه میشود. در ۳۷۰۰ کیلومتر از بزرگراههای بریتانیا میتوان از بلوکروز استفاده کرد و رانندگان باید برای فعال کردن آن ماهانه ۱۸ پوند (۲۳ دلار) حق اشتراک بپردازند.
بلوکروز در ردهبندی سیستمهای خودران، سطح دو است. در سطح دو از سیستم خودران تنها زمانی میتوان استفاد کرد که راننده حواسش به جاده باشد. برای همین دوربینهایی در ماشین نگاه راننده را کنترل میکند و در صورتی که راننده چشم از جاده بردارد، به او هشدار داده میشود. در صورت بیتوجهی راننده به این هشدار، سیستم خودران سرعت ماشین را به ۱۱ کیلومتر در ساعت کاهش میدهد.
هنگام فعال بودن سیستم خودران سطح دو حواس راننده باید به جاده باشد
با فعال شدن بلوکروز، ماشین با کمک سنسور و دوربین محیط ماشینهای اطراف و تابلوهای راهنمایی را رصد کرده و ماشین را بین دو خط تا حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت کنترل میکند.
فورد بلوکروز را در آمریکا هم به مشتریانش عرضه کرده است. برخلاف بریتانیا، مشتریان آمریکایی فورد با یک بار پرداخت ۱۵۰۰ دلار این سیستم را در ماشین فعال میکنند. فورد میگوید این سیستم تاکنون در ۱۹۳ هزار دستگاه ماشین فورد و لینکلن خریداری شده و بیش از صد میلیون کیلومتر از آن استفاده شده است.
خودروسازان دیگر نظیر تسلا، بامو و کادیلاک هم سیستمهای مشابهی را به مشتریان ارائه میدهند. مرسدس بنز سیستم پیشرفتهتری به مشتریان ارائه میکند که با فعال شدنش راننده مجبور نیست به جاده نگاه کند. بنز برای استفاده از این سیستم در آلمان و ایالت نوادا در آمریکا مجوز گرفته است.
منبع: بی بی سی