arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۱

نشست 10 کشور منطقه در تهران درباره سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'حسین امیرعبداللهیان' معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه اظهار داشت: نشستی مشورتی درباره سوریه با حضور تعدادی از كشورهایی كه دارای مواضع اصولی و واقع بینانه در قبال تحولات این كشور هستند، پنج شنبه هفته جاری در تهران برگزار می شود.

'حسین امیرعبداللهیان' روز دوشنبه در جمع سفرا و روسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران افزود: از منظر جمهوری اسلامی ایران، رفع كامل خشونت ها و برگزاری گفت و گوهای فراگیر ملی ، راه حل كنترل بحران سوریه است و در این راستا، ایران این نشست مشورتی را برگزار می كند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح كرد: دعوتنامه شركت در این نشست از طریق سفرا یا فرستادگان وی‍ژه برای مدعوین ارسال شده است و تاكنون بیش از 10 كشور در سطوح مختلف برای حضور در این نشست اعلام آمادگی كرده اند.

امیرعبداللهیان هدف از برگزاری نشست تهران را مشورت برای كمك به مردم سوریه، برون رفت از بحران كنونی و بازگشت ثبات و آرامش به این كشور و نیز حمایت از تمام تلاش های سازنده منطقه ای و بین المللی بیان كرد.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه بر راهكارها و اقدامات سیاسی و مسالمت آمیز برای حل این بحران تاكید داشته و تاكنون برای رفع كامل خشونت ها و ایجاد گفت و گوهای مشترك بین حاكمیت و مخالفان تلاش كرده و معتقد است تنها با اجرای گفت و گوهای جدی و فراگیر ملی با مشاركت احزاب سیاسی دارای پایگاه مردمی و نیز دولت سوریه می توان بحران این كشور را كنترل كرد.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه، پیش زمینه تحقق این امر را توقف خشونت ها و ایجاد آرامش و ثبات دانست.

وی با یادآوری حمایت تهران از طرح شش ماده ای كوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه به عنوان تنها راه حل و فصل سیاسی مناسب بحران سوریه، تاكید كرد: در نشست تهران، اهدافی چون رفع كامل خشونت ها، حمایت از مطالبات مشروع و مسالمت آمیز مردم سوریه و پشتیبانی از ادامه پیگیری طرح آقای عنان را دنبال می كنیم.

معاون وزیر امور خارجه با هشدار نسبت به تشدید افراط گرایی و نفوذ القاعده در سوریه اظهار داشت: برای ما جای سوال است كه با وجود القاعده و تشدید اقدامات تروریستی و خشونت آمیز در سوریه، آمریكا و سایر كشورها چگونه از انتقال سلاح های سنگین و نیمه سنگین حمایت می كنند؟

امیرعبداللهیان همچنین بر ضرورت توجه رسانه های گروهی به بیان حقایق صحنه تحولات سوریه و پرهیز از اشاعه اطلاع رسانی غیرواقعی تاكید كرد.


منبع: خبرگزاری ایرنا
نظرات بینندگان