arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

صبحانه خبری ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲؛ از آخرین وضعیت تدوین قانون حجاب تا آخرین وضعیت انتخابات ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

انتخابات ترکیه در مسیر دور دوم
رای‌گیری در یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات تاریخ یکصد سال اخیر ترکیه دیشب پایان یافت. شبکه تلویزیونی TRT ترکیه نوشت که نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می‌دهد که اردوغان ۴۹.۸۴ درصد آراء و قلیچدار اوغلو ۴۵.۷۲ درصد آراء را به دست آورده اند. اردوغان تا آخرین دقایق قبل از پایان رای گیری بیش از نیمی از آرا را در اختیار داشت اما به تدریج به زیر نصف رسید. با این نتایج، انتخابات به دور دوم می رود.

صدور قرار کفالت برای شقایق دهقان
کاوه راد، وکیل دادگستری در اینستاگرام خود نوشته است که برای شقایق دهقان، بازیگر سینما در یکی از پرونده‌های قضایی تشکیل شده، قرار کفالت صادر شده است. کاوه راد گفته است که صبح روز ۲۳ اردیبهشت به همراه شقایق دهقان به دادسرای رسانه رفته‌اند و پس از ختم جلسه تفهیم اتهام «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» به خاطر انتشار تصویر حضور بدون حجاب در جلسه رونمایی از یک کتاب، دفاعیات‌شان را ارائه کردند. 

نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کوتاه آمدن نظام نسبت به حجاب
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه ملازمه‌ای بین بی‌حجابی و بی‌عفتی نیست، گفت: هرچند اگر جامعه‌ای بی‌حجاب شده و آرام آرام بی‌حجابی به فرهنگ برهنگی رسید، این جامعه به بی‌عفتی هم کشیده می‌شود و متأسفانه این مسأله در جامعه حد یَقِف ندارد. او گفت: اگر نظام نسبت به حجاب کوتاه بیاید آیا تضمینی هست که در گام بعدی این موضوع ادامه‌دار نشود؟ 

درگیری مرزی ایران و مرزبانی طالبان
تسنیم نوشت: بر اساس اطلاعات رسیده درگیری مرزی در منطقه مرزی نیمروز رخ داده است. طبق گزارش، مرزبان ایرانی در حال گشت‌زنی در منطقه پاسولی، منطقه مرزی ایران و افغانستان بوده که با کاروان قاچاقچیان مواد مخدر عبوری از خاک افغانستان به سوی ایران، روبرو می‌شود. قاچاقچیان به سوی سرباز مرزبانی ایران اقدام به تیراندازی می‌کنند. در این تبادل آتش هیچ فردی کشته نشده و در همین راستا فورا جلسه‌ای بین مرزبانی ایران و افغانستان تشکیل و مراتب اعتراض ایران به مرزبانی افغانستان اعلام می‌شود.

گروگان‌گیری یک مادر و دختر در خاش
افرادی که به گفته دادستان زاهدان هویت آنها مشخص است عصر امروز اقدام به ربودن یک مادر و دختر در بم و انتقال آنها به خاش کرده‌اند. آدم‌ربایان خواستار آزادی یک زندانی هستند. دادستان زاهدان گفت: یکی از اعضای خانواده گروگانگیران در زندان بم به جرم آدم‌ربایی در زندان است و آن‌ها آزادی گروگان‌ها را در مقابل آزادی زندانی خود اعلام کرده‌اند. وی افزود:  در عملیات نجات، یکی از ماموران انتظامی شهید و یک نفر مجروح شده است.

بورل از همکاری‌های ایران و آژانس ابراز رضایت کرد
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره روند گفت‌وگوهای اخیر با آژانس گفت: بگذاریم من ارزیابی خودم را نگویم. دو روز پیش که با آقای بورل گفت‌وگو داشتم وی شاید بعد از مدت‌ها و برای اولین بار براساس گزارشاتی که اتحادیه اروپا از آژانس دریافت کرده بود ابراز رضایت می‌کرد و می‌گفت روند، روند بسیار خوبی است. 

ایمنی خودروهای داخلی در ۱۰ سال گذشته یک‌درصد هم افزایش نداشته
سردار تیمور حسینی جانشین پلیس راهور گفت: در ۱۰ سال گذشته حتی به‌اندازه یک‌درصد هم شاهد افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل در راستای ایمنی و ارتقای ایمنی نبوده‌ایم! وی با بیان اینکه همچنان "پراید" و "پژو ۴۰۵" علی‌رغم اینکه خط تولیدشان متوقف شده است، در صدر تصادفات فوتی هستند، تصریح کرد: به‌جز پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، بن‌سازه (پلت‌فرم) تمام خودرو‌ها یکی است یعنی ما همچنان شاهد تولید خودرو‌هایی با بن‌سازه پراید و پژو ۴۰۵ هستیم! 

پیشنهاد آموزش و پرورش برای قطعی ۳۵ دقیقه ای اینترنت در ۱۱ روز
محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره قطعی اینترنت گفت: ما به دنبال قطع اینترنت بودیم و نه به صورت سراسری و قطعی، اینترنت در حوزه‌های امتحانی به مدت ۳۵دقیقه در ۱۰ الی ۱۱ روز برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم اینترنت خارجی و بین المللی را خواستاریم. در واکنش، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات تاکید کرد همانگونه که سال قبل هم اعلام شد، وزارت ارتباطات برای هیچ آزمونی حتی یک دقیقه هم اینترنت را قطع نخواهد کرد. 

منبع جملات تولستوی درباره حجاب کجاست؟
حسن وزیری که طراح بنرهای حجاب در سطح نمایشگاه صبح امروز در شبکه اجتماعی ویراستی منبع گفته‌های تولستوی را بیان کرد . او گفت: برای آنانکه واقعا برایشان سوال شد و البته برای دوستانمان، منبع جمله منتشر شده در بنرهای حجاب نمایشگاه کتاب، کتاب "محمد ص" جمع آوری و ترجمه برخی نوشته‌های متفاوت تولستوی هست توسط یک نویسنده عرب، فلذا به زبان عربی است که نشر ثالث بخشی از آن را به فارسی ترجمه و در ۱۳۸۵ منتشر کرده.

 اعتصاب کارگری در منطقه پارس جنوبی
اکبر پورات معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر از دستگیری ۸ لیدر اصلی اعتصاب کارگری در منطقه پارس جنوبی خبر داد و گفت: این افراد با تلاش سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شدند. وی با اعلام اینکه "اکنون اعتصاب کارگری در منطقه پارس جنوبی شکسته شده است" افزود: کارگران و کارکنان شرکت‌های مختلف در پارس جنوبی به محل کار خود بازگشته‌اند.

افتتاح سفارتخانه مصر در آینده نزدیک
فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: احیای روابط ایران و مصر بسیار مهم است؛ زیرا مصر یکی از کشورهای قدیمی و باتمدن منطقه و جهان است، ازاین‌رو جایگاه مصر نسبت به سایر کشورها بسیار جایگاه بالا و مهمی است حتی در گذشته نیز ملت مصر با احترام به ملت ایران نگاه می‌کردند و همین‌طور ملت ایران نیز همین نگاه را به ملت مصر داشته‌اند، در همین راستا نیز مذاکرات ایران و مصر در عراق در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک روابط ایران و مصر احیا خواهد شد و شاهد افتتاح سفارتخانه‌ها در هر دو کشور خواهیم بود و بعد از این اقدام نیز دیداری بین آقای رئیسی رئیس جمهور ایران و آقای السیسی رئیس جمهور مصر تدارک دیده خواهد شد. 

آخرین وضعیت تدوین قانون حجاب
حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در مورد ارسال لایحه از جانب قوه قضائیه به دولت گفت: گفت: بله این لایحه از سوی قوه قضائیه به دولت ارسال شده است و در کمیسیون حقوقی قضایی دولت در دست بررسی است. نکته کلیدی لایحه این است که برخی موارد که تاکنون به عنوان جرم قلمداد می‌شد به تخلف تبدیل می‌شود و به تبع آن دیگر نیاز نیست در همه موارد پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل شود؛ بلکه مجریان می‌توانند اقدام لازم را انجام دهند؛ مثلا فرد متخلف را جریمه کنند 

نظرات بینندگان