arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۱ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
گزارش فرانس پرس از بازگشت سوریه به نشست اتحادیه عرب؛

چه در انتظار اسد است؟ / «اتحادیه عرب به دنبال ایجاد موزانه بین ایران و اعراب است»

بسام ابوعبدالله، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک دمشق و نزدیک به دولت، گفت: «به طور کلی در خیابان های سوریه آرامش وجود دارد و خوش بینی زیادی نسبت به آینده وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرانس پرس نوشت: کشورهایی که زمانی روی پایان کار بشار اسد شرط بندی می کردند، با ماندن او در قدرت و پس گرفتن قلمروی از دست رفته اش با حمایت ایران و روسیه، اکنون با او گرم گرفته اند.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: بسام ابوعبدالله، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک دمشق و نزدیک به دولت، گفت: «به طور کلی در خیابان های سوریه آرامش وجود دارد و خوش بینی زیادی نسبت به آینده وجود دارد.

وی افزود: ما فصل جدیدی را گشوده ایم.

ارتباط اعراب با دمشق پس از زلزله مرگبار 6 فوریه سوریه و ترکیه به اوج خود رسید و با بهبود روابط دوجانبه عربستان سعودی و ایران در ماه بعد، شتاب بیشتری گرفت.

روز جمعه، اسد پیروز برای اولین بار از زمان تعلیق سوریه، در نشست اتحادیه عرب شرکت کرد.

ترکیه، حامی شورشیانی که بخش‌هایی از شمال سوریه را کنترل می‌کنند، به اسد نیز پیشنهاد داده است.

لینا خطیب، مدیر مؤسسه خاورمیانه در دانشگاه SOAS لندن، گفت که اسد، بازگشت به اتحادیه عرب را "به‌عنوان تأیید پیروزی در جنگ و پذیرش رسمی مشروعیت خود به عنوان رئیس‌جمهور" می‌داند.

 آیا سوریه به صلح نزدیکتر است؟

بخش‌های بزرگی از شمال سوریه پس از 12 سال جنگ که قدرت‌های خارجی و بنیادگرایان را به خود جلب کرد، خارج از کنترل دولت باقی مانده است.

اگرچه خطوط مقدم در سال‌های اخیر عمدتاً آرام شده‌اند، نیروهای روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا همچنان در سوریه حضور دارند.

چندین دور از مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل متحد در ژنو بین دولت و گروه های مخالف، با هدف نگارش قانون اساسی جدید، بدون هیچ راه حل سیاسی در چشم انداز شکست خورده است.

خطیب گفت که نقش مخالفان و شورشیان در تعیین آینده سیاسی کشور به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: «اکنون حتی کمتر امیدی وجود دارد که روند صلح به رهبری سازمان ملل دوباره احیا شود و منجر به گذار سیاسی معنادار شود.»

نیکلاس هراس از مؤسسه راهبرد و سیاست خطوط جدید گفت: «اتحادیه عرب از جریان اپوزیسیون اسد عبور کرده و به دنبال ایجاد توازن مجدد در تحرکات منطقه ای و ایجاد موازنه بین ایران و کشورهای عربی است که با تهران رقابت می کنند».

نظرات بینندگان