پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
۱۱ ذی القعده ۱۴۴۴
- Thursday 01 June 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو /  لحظه بالا بردن کاپ قهرمانی جام حذفی توسط امید عالیشاه و جشن قهرمانی پرسپولیسی‌ها

ویدیو / لحظه بالا بردن کاپ قهرمانی جام حذفی توسط امید عالیشاه و جشن قهرمانی پرسپولیسی‌ها

ویدیو / دور افتخار بیرانوند در ورزشگاه روی دوش بازیکنان

ویدیو / دور افتخار بیرانوند در ورزشگاه روی دوش بازیکنان

ویدیو / درگیری ساپینتو پس از اخراج از زمین با هواداران روی سکو

ویدیو / درگیری ساپینتو پس از اخراج از زمین با هواداران روی سکو

ویدیو / درگیری بازیکنان پرسپولیس و استقلال پس از خطای چشمی روی ترابی

ویدیو / درگیری بازیکنان پرسپولیس و استقلال پس از خطای چشمی روی ترابی

ویدیو / هواداران استقلال تصویربردار صداوسیما‌ را مصدوم کردند

ویدیو / هواداران استقلال تصویربردار صداوسیما‌ را مصدوم کردند

ویدیو /  مصدومیت مربی گلرهای پرسپولیس از برخورد یک شی به سرش پیش از شروع دربی

ویدیو / مصدومیت مربی گلرهای پرسپولیس از برخورد یک شی به سرش پیش از شروع دربی

کد خبر: ۷۲۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
ویدیو >> خبری
پ

تماشا کنید: بن بست بنزین / دولت با کمبود بنزین و قیمت آن چه خواهد کرد؟

وضعیت مصرف بنزین در کشور به شدت نسبت به میانگین جهانی بالاتر است به طوری که طبق اخبار و برآورد‌ها در ایران معادل یک کشور ۳۰۰ میلیون نفری بنزین مصرف می‌شود. بر اساس داده‌های منتشر شده در حال حاضر با گذشت دو ماه از سال میانگین مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده و میزان تولید بنزین نیز تقریبا همین عدد است و اکنون میزان تولید و مصرف بنزین در کشور در نقطه سر به سر قرار دارد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

سرویس اقتصادی «انتخاب»: وضعیت مصرف بنزین در کشور به شدت نسبت به میانگین جهانی بالاتر است به طوری که طبق اخبار و برآورد‌ها در ایران معادل یک کشور ۳۰۰ میلیون نفری بنزین مصرف می‌شود. بر اساس داده‌های منتشر شده در حال حاضر با گذشت دو ماه از سال میانگین مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده و میزان تولید بنزین نیز تقریبا همین عدد است و اکنون میزان تولید و مصرف بنزین در کشور در نقطه سر به سر قرار دارد. 

طی سال ۱۴۰۱ میزان مصرف بنزین نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ درصد افزایش یافت و میانگین مصرف کنونی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ درصد مصرف بنزین افزایش یافته است. این میزان افزایش میانگین است و در شهر‌هایی مانند زاهدان مصرف بنزین نزدیک ۵۰ درصد و در استان فارس حدود ۲۵ درصد و در قم نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. طبق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه قرار بود که شدت مصرف بنزین حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کند، اما روند کاملا برعکس شده است و نه تنها شدت مصرف کاهش پیدا نکرده بلکه حتی افزایش نیز یافته است. برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۶ و درست یک سال قبل از تحریم‌های سنگین ترامپ علیه ایران نوشته شد و بنابراین رویکردی خوشبینانه نسبت به این دستیابی به این هدف وجود داشت. در روز‌های نخست نوروز ۱۴۰۲ مصرف روزانه بنزین حتی از ۱۴۰ میلیون لیتر هم فراتر رفت. 

دلیل اصلی بالا بودن مصرف بنزین
مصرف زیاد بنزین در ایران سه دلیل عمده دارد: خودروی فرسوده، قاچاق و قیمت‌گذاری دستوری

خودرو‌های فرسوده و غیراستاندارد

افزایش مصرف بنزین دلایل عمده‌ای دارد که یکی از مهمترین آن‌ها خودرو‌های فرسوده و غیراستاندارد است. بر اساس آمار‌ها سالانه حدود یک میلیون خودرو وارد چرخه حمل و نقل کشور می‌شود که این خود معادل یک میلیارد لیتر مصرف بنزین در سال است. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد خودرو‌های کشور فرسوده هستند و میزان مصرف بنزین هر خودروی فرسوده چه سواری و چه موتورسیکلت دو برابر یک خودروی نو است. طبق داده‌های مقامات اگر میانگین مصرف روزانه یک خودروی سواری ۴.۱۳ لیتر باشد یک خودروی فرسوده حدود ۸.۲۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند که بر اساس دلار ۵۰ هزار تومانی و نرخ بنزین ۷۰ سنت فوب خلیج فارس روزانه ۱۳۲ هزار تومان هزینه سوخت اضافی یک خودروی فرسوده است. بدین ترتیب اگر این رقم را بر تعداد وسایل نقلیه فرسوده بکنیم رقمی معادل ۲۷۲ میلیارد تومان در روز به دست می‌آید و سالانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. یعنی سالانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بنزین هدر می‌رود. طبق آماری که مدیران نفتی کشور اعلام کردند خودرو‌های داخلی روزانه ۲۵ میلیون لیتر بیش از حد میانگین جهانی می‌سوزانند که در سال رقمی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار است. 

طبق برآورد‌ها تا چهار سال آینده میانگین مصرف بنزین حدود ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت و این در حالیست که تولید بنزین جوابگوی این رقم مصرف نیست و ساخت پالایشگاه در صورت برنامه‌ریزی دقیق و تأمین مالی حداقل نیاز به چهار یا پنج سال دارد؛ بنابراین ایران در حوزه بنزین در حال حرکت به سمت واردات است. 

قاچاق بنزین

یکی دیگر از دلایل مصرف بالای بنزین درکشور قاچاق است. باز هم آمار‌ها می‌گویند که روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌‎شود. اگر نرخ دلار را نرخ مرکز مبادله معادل ۴۵ هزار تومان در نظر بگیریم و هر لیتر بنزین به نرخ جهانی یک دلار باشد بدین معنی است که روزانه بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان بنزین هدر می‌رود. دلیل قاچاق نیز مشخص است که مربوط به اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج است. در حال حاضر بالاترین قیمت بنزین در داخل ۳ هزار تومان است و در خارج از کشور مثلا پاکستان قیمت هر لیتر یک دلار است. طبیعتا بنزین با توجه به این اختلاف قیمت قاچاق می‌شود و رقم ۱۵ میلیون لیتر معادل ۱۵ درصد مصرف کل بنزین در کشور است که رقم بسیار قابل توجهی است. 

واردات بنزین
اواخر فروردین ماه بحث واردات بنزین ایران داغ شد و دلیل آن انشتار خبری از سوی خبرگزاری رویترز بود. طبق گزارش رویترز روسیه در ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۱ حدود ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل به ایران آن هم بالاتر از میانگین قیمت‌های جهانی فروخته است هر چند که بسیاری از مقامات نفتی کشور موضوع واردات را تکذیب می‌کنند و برخی نیز گفته‌اند که واردات بنزین نه برای مصرف بلکه در راستای ذخایر استراتژیک است. اما در هر صورت این یک علامت هشدار است و به نظر می‌رسد که مسیر واردات بنزین بیش از پیش برای ایران محتمل‌تر به نظر می‌رسد. 
پیش از این مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی گفته بود که اوضاع ناترازی انرژی به حدی است که دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیارد دلار واردات بنزین را پیش‌بینی کرده و به نظر می‌رسد با توجه به قرار گرفتن منابع واردات در لایحه بودجه ورود بنزین به کشور دست کم برای حفظ ذخایر استراتژیک کشور قطعی است. 

آینده قیمت بنزین در ایران 

یکی از معضلات بنزین و کلا انرژی در ایران بحث قیمت‌گذاری دستوری و یارانه‌ای بودن است که این خود یکی از عوامل مصرف بالای بنزین است. چرا بنزین ارزان طبیعتا باعث افزایش تقاضا و رشد مصرف بی‌رویه خواهد شد. دولت با ثابت نگه‌داشتن قیمت انرژی طی سال‌های سال آن هم با وجود افزایش قیمت نفت و نرخ ارز دمار از روزگار خود درآورد و حالا کار به جایی رسیده که نه راه پس دارد و نه راه پیش. 

دولت قبل زمانی که قیمت بنزین را افزایش داد نرخ دلار در بازار غیررسمی ایران حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان و قیمت هر بشکه نفت نیز در محدوده‌های ۴۵ دلار بود. همین افزایش قیمت نیز تبعات سنگینی برای دولت داشت. بدین ترتیب هزینه تولید بنزین بسیار پایین بود. قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس در سال ۹۸ حدود ۶ هزار تومان بود و قیمت بنزین آزاد در ایران حدود ۳ هزار تومان؛ بنابراین میزان یارانه پرداختی دولت برای هر لیتر کمتر از ۳ هزار تومان بود. 
در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین در کشور‌های حوزه فوب خلیج فارس و حتی در پاکستان حدود یک دلار است و اگر نرخ دلار تالار دوم مرکز مبادله طلا و ارز را در نظر بگیریم قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس حدود ۴۵ هزار تومان است و اگر نرخ حواله را در نظر بگیریم هر لیتر بنزین حدود ۳۷ هزار تومان. 

اگر فرض بگیریم که هزینه تولید بنزین در ایران ارزان‌تر و نزدیک ۲۵ هزار تومان (به دلیل نفت مجانی و دستوری) است دولت رقمی حول و حوش بیش از ۲۰ هزار تومان (بیشتر یا کمتر) به ازای هر لیتر یارانه می‌دهد تا بتواند انرژی ارزان به مردم بدهد. دولت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین به همراه هزینه حمل و نقل در راستای تثبیت قیمت بنزین در کشور پرداخت می‌کند که امسال احتمالا با افزایش نرخ تورم و ارز و همچنین هزینه‌های حمل و نقل بیشتر می‌شود. اگر یارانه بنزین رقمی حول و حوش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال باشد این رقم معادل تقریبا ۵۰ درصد کل درآمد‌های نفتی تعریف شده (۶۰۰ هزار میلیارد تومان) در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است. وزیر نفت سال گذشته اعلام کرد ایران در سال ۱۴۰۰ در حالی ۸۰ میلیارد دلار برای یارانه سوخت پرداخت کرده در حالی که همین سال مورد نظر در مجموع حدود ۴۳ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. درواقع ایران دو برابر درآمد‌های نفتی خود را برای پرداخت یارانه سوخت (گاز و فرآورده‌های نفتی) هزینه کرده است. 

«هاشم اورعی» استاد دانشگاه اردیبهشت ماه امسال گفت «مهم‌ترین عامل رشد مصرف بنزین، قیمت‌گذاری آن است. حدود ۴ سال است که قیمت بنزین ثابت بوده و این در حالی است که تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد سالانه در کشور داریم. یعنی اگر هر سال قیمت بنزین را ۱.۵ برابر کنیم، درواقع قیمت را ثابت نگه داشته‌ایم و اگر تغییر نکند به این معناست که ۵۰ درصد از قیمت بنزین کم کرده‌ایم. وی همچنین گفت کشوری که ۵۰ تا ۶۰ درصد تورم دارد، اگر برای چهار سال قیمت کالایی را ثابت نگه دارد یعنی آن کالا رایگان و نزدیک به صفر می‌شود. در نتیجه با شرایطی مواجهیم که عملا قیمت بنزین نسبت به همه کالا‌های دیگر به سمت صفر میل می‌کند و وقتی قیمت تا به این حد ارزان می‌شود دولت به صراحت این پیام را به مردم می‌دهد که این کالا فاقد ارزش است». 

با توجه به وضعیت وخیم انرژی اکنون دولت در یک بن‌بست گرفتار شده یعنی نه می‌تواند قیمت بنزین را به دلیل تورم‌زا بودن آن و همچنین حساسیت جامعه افزایش دهد و نه می‌تواند قیمت آن را پایین نگه دارد چرا که این امر منجر به رشد کسری بودجه و هدررفت منابع طبیعی کشور و همچنین ناترازی خواهد شد. در حال حاضر قیمت واقعی بنزین در ایران حول و حوش ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان (شاید هم بیشتر) همراه با هزینه‌های حمل و نقل است و آزادسازی قیمت بنزین در این ارقام به شدت جامعه را ملتهب خواهد کرد چرا که تورم ناشی از آن غیرقابل تصور است؛ بنابراین در شرایط کنونی دولت سه راه پیش روی خود دارد: اول اینکه بنزین را برای مدیریت تقاضا جیره‌بندی کند که به نظر می‌رسد این مسیر را در پیش گرفته به ویژه آنکه طبق گفته مقامات و نمایندگان مجلس قیمت بنزین امسال تغییر نخواهد کرد. دومین راه اینکه دست به واردات بنزین بزند اگر چه این مسیر هم باعث کسری بودجه و هم تورم می‌شود، اما برای مدیریت مصرف بنزین و جلوگیری از کسری راه در دسترس دولت خواهد بود. سومین راه هم افزایش قیمت بنزین و رساندن آن به سطوح بالاتر است تا دست کم یارانه پنهان پرداختی را کاهش دهد که البته این راه بدترین راهکار موجود است چرا که همان قیمت‌گذاری با سطوح بالاتر است ضمن اینکه به شدت جامعه نیز ممکن است به آن واکنش نشان دهد؛ قیمت‌گذاری دستوری با هزینه بالا.

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

نظرات بینندگان
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی فوتبال ایران

تصاویر: قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی فوتبال ایران

۲/۴
تصاویر: آفرودسواری بر فراز زریبار

تصاویر: آفرودسواری بر فراز زریبار

۳/۴
تصاویر: دیدار رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با مقام معظم رهبری

تصاویر: دیدار رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با مقام معظم رهبری

۴/۴
تصاویر: مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم سید محمود دعایی

تصاویر: مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم سید محمود دعایی

ببینید!

ویدیو / خودروی میلیاردی که قطعه اش موجود نیست

ویدیو / ظریف: سازش مگر چیز بدی ست؟ قرآن می گوید «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ»

تماشا کنید: عاقبت، گرگ زاده، گرگ بود / ایران باید در مقابل طالبان چه کند؟

ویدیو / سیل محور گرمی- بیله سوار را مسدود کرد

ویدیو / عملیات احیای پلنگ ایرانی در بندرعباس

ویدیو / پاسخ سردار حاجی‌زاده به سوالی درباره انتقام خون سردار سلیمانی: قانونی تن بدهند دادگاهی می کنیم بعد می کشیم / با قاتلان نمی شود که جنگ راه انداخت

ویدیو / چرا ترکیه به پول اعراب نیاز دارد؟

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

تصاویر: مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم سید محمود دعایی

سفر بی سرو صدای مشاور ارشد بایدن به عمان جهت بررسی امکان توافق با ایران / مقامات اسرائیلی نگران توافق «توقف در برابر توقف» تهران - واشنگتن هستند / منابع می‌گویند آمریکا می‌خواهد ببیند ایران در ازای پذیرفتن محدودیت‌های هسته‌ای، چه می‌خواهد

واکنش قائم‌مقام ضرغامی به خواستگاری در حافظیه و دستگیری مدیر آن: حیرت و افسوس از این «ناحقی»/ با این رفتار‌ها و احکام غیرقابل قبول قضایی به‌دنبال چه چیزی هستیم؟!

عذرخواهی و دلجویی مکتوب سیدحسن خمینی از خبرنگار ایلنا

واکنش ضرغامی به بازداشت مدیر حافظیه: این ماجرا به دلیل اینکه یک اتفاقی در یک محلی ظرف چند دقیقه انجام گرفته بود، نباید انجام می‌شد / امیدوارم اگر اتفاقات مشابه می‌افتد، از مسیرهای بهتر و کم هزینه‌تر استفاده کنیم

تماشا کنید: عاقبت، گرگ زاده، گرگ بود / ایران باید در مقابل طالبان چه کند؟

ظریف: لازمه انقلابی بودن، دشمن انگاری و دور ریختن افراد نیست؛ بلکه جذب حداکثری است / قرآن می فرماید اگر گروه پیمان شکن خواستند با تو صلح کنند با آنها صلح کن

وزیر کشور: برخی افراد غیرمسئول یا در رده های مسئولیت پایین افغانستانی اظهاراتی علیه ایران داشته‌اند که آنها را برکنار کرده اند / درگیری در مرز افغانستان، به دلیل اشتباه مرزبانان طالبان صورت گرفته بود / از طرف افغانستانی هم افرادی کشته شدند

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

کارمند هندی برای نجات موبایل آب مخزن سد را خالی کرد

ویدیو / حمله طالبان به پاسگاه مرزی ایران

ویدیو / اولین تصاویر از درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی در مرز

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

آغاز پرداخت مستمری اردیبهشت‌ماه بازنشستگان / اعمال افزایش حقوق‌ها و واریز مابه‌التفاوت فروردین

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

اظهارات نگران‌کننده مسئولان سپاهان درباره وضعیت سلامتی آرات حسینی: این بچه گناه دارد؛ او با فشار تمرینات پدرش صفحات رشدش بسته شده / هنگام تمرین سینه‌اش را می‌گیرد / پدر آرات به پسرش نگاه بیزینسی دارد

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

نگاهی به سوابق دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی / علی اکبر احمدیان، از دندانپزشکی تا ریاست مرکز راهبردی سپاه

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

بازگشت ملوانان ایرانی از جهنم یک کشور آفریقایی بعد از ۱۰ سال: غذا‎ فقط روزی یک وعده ذرت کوبیده بود و یک تُشک برای خوابیدن۶ مرد

ویدیوی کامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۸+)

خواندنی ها
رکورد فضایی جدیدی ثبت شد؛ حضور هم‌زمان ۱۷ فضانورد در مدار کره زمین

رکورد فضایی جدیدی ثبت شد؛ حضور هم‌زمان ۱۷ فضانورد در مدار کره زمین

ماجرای مدل نمادین دنیای سینما که تنها یک بار جلوی دوربین ژست گرفت

ماجرای مدل نمادین دنیای سینما که تنها یک بار جلوی دوربین ژست گرفت

اکتشاف در فضا و عمق زمین؛ چین عملیات حفاری در عمق ده هزار متری زیر زمین را آغاز کرد / پکن به سنگ‌هایی با قدمت ۱۴۵ میلیون ساله خواهد رسید؟

اکتشاف در فضا و عمق زمین؛ چین عملیات حفاری در عمق ده هزار متری زیر زمین را آغاز کرد / پکن به سنگ‌هایی با قدمت ۱۴۵ میلیون ساله خواهد رسید؟

نخستین نشست عمومی ناسا پیرامون بشقاب‌پرنده‌ها؛ آیا تحقیقات جدید راز مگویی را برملا خواهند کرد؟

نخستین نشست عمومی ناسا پیرامون بشقاب‌پرنده‌ها؛ آیا تحقیقات جدید راز مگویی را برملا خواهند کرد؟

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی فوتبال ایران

تصاویر: آفرودسواری بر فراز زریبار

تصاویر: دیدار رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با مقام معظم رهبری

تاریخ روابط ایران و آمریکا، شماره ۱۱۷: چرا انگلیس از مصدق نفرت داشت؟

یادداشت‌های علم، سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۴۷: نمی‌دانم فایده‌ی این زندگی چیست

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۰ خرداد ۱۳۷۹:آنچه بازجو‌های عزل شده پرونده قتل‌های زنجیره‌ای ادعا کردند

گل‌محمدی: قراردادن بیرانوند مقابل هواداران استقلال، شروع شکست آنها بود

رکورد فضایی جدیدی ثبت شد؛ حضور هم‌زمان ۱۷ فضانورد در مدار کره زمین

ماجرای مدل نمادین دنیای سینما که تنها یک بار جلوی دوربین ژست گرفت

دمیرتاش، رهبر پرنفوذ کردها و چپگرایان ترکیه از سیاست کناره گرفت

قالیباف: برخی حرف انقلابی می زنند و صدای بلند دارند ولی منش انقلابی و اخلاص ندارند / فرهنگ دفاع مقدس می تواند مشکل اقتصاد را نجات دهد

مقام معظم رهبری: مصمم به تکمیل مسیر ترانزیتی شمال به جنوب هستیم که می‌تواند ترکمنستان و کشور‌های اطراف ان را به دریای عمان متصل کند / ظرفیت‌های بیشتری برای گسترش همکاری‌ها به‌خصوص در حوزه‌های مربوط به آب، برق و گاز با ترکمنستان وجود دارد

عذرخواهی و دلجویی مکتوب سیدحسن خمینی از خبرنگار ایلنا

ویدیو / ظریف: سازش مگر چیز بدی ست؟ قرآن می گوید «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ»

رحیم‌پور ازغدی: کشف حجاب‌ها و سلبریتی‌سازی‌ها برای این است که ما را به دوران قبل انقلاب برگردانند / اینکه می‌گویند اکثر مردم قبل از انقلاب متدین‌تر بودند دروغ است

دادستان کل کشور: شرایط کنونی کشور از برخی جهات نسبت به گذشته سخت‌تر شده / به تمامی دادستان‌های کشور ابلاغ شده اگر مطلب و موضوعی در فضای مجازی منتشر شد بلافاصله فرد منتشر کننده را بخواهید / برای فردی که با هدف، اقدام به کشف حجاب می کند برخوردها سخت تر و جدی‌تر خواهد بود

وزیر ارشاد: اعطای مجوز به سریال‌های نمایش خانگی به عهده سازمان صداوسیما است

رئیسی: هرگز از اصول خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد / در گذشته برخی تصور می‌کردند سرنوشت کشور‌ها به دست چند کشور معدود رقم می‌خورد / ما در تعیین خطوط سیاست خارجی خود منتظر اخم و لبخند کسی نیستیم / این ادراک که، چون تحریم هستیم خیلی از کشور‌ها حاضر به همکاری با ما نیستند، کاملا غلط است

فروش امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم فقط ۵۰۰ هزار تومان

اجرای طرح اینترنت طبقاتی؛ وزیرعلوم: «اینترنت باز» بزودی برای اساتید دانشگاه فعال می‌شود

اینفوگرافیک / امروز ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ قیمت ها چقدر است؟

امارات گزارش وال استریت ژورنال را تکذیب کرد: مذاکرات ما با آمریکا درباره ایران نادرست است

کارخانه داروگر دوباره باز شد

خروج امارات از ائتلاف دریایی آمریکا

وال استریت ژورنال: امارات، آمریکا را برای واکنش به توقیف نفتکش‌‌ها از سوی ایران «تحت فشار» گذاشت

اژه ای: مجرمی که قابل اصلاح است باید بنا را بر اصلاح بگذاریم نه حذف و طرد

واکنش رئیس بنیاد شهید به اظهار نظر فرزندان برخی از شهدا: ممکن است دچار مشکلاتی شده باشند

رئیس مدیریت بحران تهران: درباره ناایمن بودن ورزشگاه آزادی اغراق می‌شود / از ۷۲ زون ورزشگاه فقط ۸ زون نیازمند مقاوم‌سازی است / تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده مربوط به فینیشینگ ورزشگاه است؛ ارتباطی با وضعیت سازه‌ای ندارد

قالیباف: شرایط دهه ۶۰ بسیار سخت‌تر از امروز بود / دشمن نقطه ضعف ما که اقتصادی است را پیدا کرده؛ از آنجا ضربه می‌زند / روند منفی جمعیت بری آینده بسیار خطرناک است

وزیر نفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد / سهمیه‌ها نیز همان سهمیه‌های یک سال پیش است / در ۳ قسط اصل بدهی واردات گاز از ترکمنستان را تسویه کردیم

سخنگوی دولت: برای واردات خودروهای کارکرده، منتظر اعلام نظر مکتوب قالیباف هستیم / رئیس مجلس ابتدا طی نامه ای آن را خلاف قانون دانست اما در گفتگوی تلویزیونی نظر خود را تغییر داد / در مرحله اول خودروهای کارکرده مناطق آزاد وارد کشور می‌شود

وزیر بهداشت: خبر تجهیز بیمارستان‌های اندونزی وارونه منعکس شده / قرار است پولش را دریافت کنیم؛ این یک افتخار برای کشور است

وزیر ارشاد: ادعاى ممنوع‌الکاری برخی هنرمندان جوسازی رسانه‌ای است

واکنش ضرغامی به بازداشت مدیر حافظیه: این ماجرا به دلیل اینکه یک اتفاقی در یک محلی ظرف چند دقیقه انجام گرفته بود، نباید انجام می‌شد / امیدوارم اگر اتفاقات مشابه می‌افتد، از مسیرهای بهتر و کم هزینه‌تر استفاده کنیم

 اولین جلسه محرمانه رهبر طالبان با یک مقام خارجی / رویترز: هبت‌الله آخندزاده با نخست وزیر قطر دیدار کرد

وزیر ارتباطات: در روز حدود دو ساعت برای فضای مجازی وقت می‌گذارم / تکلیف کرده‌ایم که تمامی معاونان و مدیران کل استانی وزارتخانه در «ویراستی» حضور داشته باشند

وزیر آموزش و پرورش: امسال ۱۱ هزار نیروی جدید الورود و ۳۲۰۰ سرباز معلم خواهیم گرفت

عقد قرارداد «دلاری» با ورزشکاران و مربیان خارجی ممنوع شد

مدیر مجموعه حافظیه آزاد شد

آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۷۲۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
ویدیو >> خبری
پ

تماشا کنید: بن بست بنزین / دولت با کمبود بنزین و قیمت آن چه خواهد کرد؟

وضعیت مصرف بنزین در کشور به شدت نسبت به میانگین جهانی بالاتر است به طوری که طبق اخبار و برآورد‌ها در ایران معادل یک کشور ۳۰۰ میلیون نفری بنزین مصرف می‌شود. بر اساس داده‌های منتشر شده در حال حاضر با گذشت دو ماه از سال میانگین مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده و میزان تولید بنزین نیز تقریبا همین عدد است و اکنون میزان تولید و مصرف بنزین در کشور در نقطه سر به سر قرار دارد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

سرویس اقتصادی «انتخاب»: وضعیت مصرف بنزین در کشور به شدت نسبت به میانگین جهانی بالاتر است به طوری که طبق اخبار و برآورد‌ها در ایران معادل یک کشور ۳۰۰ میلیون نفری بنزین مصرف می‌شود. بر اساس داده‌های منتشر شده در حال حاضر با گذشت دو ماه از سال میانگین مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده و میزان تولید بنزین نیز تقریبا همین عدد است و اکنون میزان تولید و مصرف بنزین در کشور در نقطه سر به سر قرار دارد. 

طی سال ۱۴۰۱ میزان مصرف بنزین نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ درصد افزایش یافت و میانگین مصرف کنونی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ درصد مصرف بنزین افزایش یافته است. این میزان افزایش میانگین است و در شهر‌هایی مانند زاهدان مصرف بنزین نزدیک ۵۰ درصد و در استان فارس حدود ۲۵ درصد و در قم نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. طبق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه قرار بود که شدت مصرف بنزین حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کند، اما روند کاملا برعکس شده است و نه تنها شدت مصرف کاهش پیدا نکرده بلکه حتی افزایش نیز یافته است. برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۶ و درست یک سال قبل از تحریم‌های سنگین ترامپ علیه ایران نوشته شد و بنابراین رویکردی خوشبینانه نسبت به این دستیابی به این هدف وجود داشت. در روز‌های نخست نوروز ۱۴۰۲ مصرف روزانه بنزین حتی از ۱۴۰ میلیون لیتر هم فراتر رفت. 

دلیل اصلی بالا بودن مصرف بنزین
مصرف زیاد بنزین در ایران سه دلیل عمده دارد: خودروی فرسوده، قاچاق و قیمت‌گذاری دستوری

خودرو‌های فرسوده و غیراستاندارد

افزایش مصرف بنزین دلایل عمده‌ای دارد که یکی از مهمترین آن‌ها خودرو‌های فرسوده و غیراستاندارد است. بر اساس آمار‌ها سالانه حدود یک میلیون خودرو وارد چرخه حمل و نقل کشور می‌شود که این خود معادل یک میلیارد لیتر مصرف بنزین در سال است. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد خودرو‌های کشور فرسوده هستند و میزان مصرف بنزین هر خودروی فرسوده چه سواری و چه موتورسیکلت دو برابر یک خودروی نو است. طبق داده‌های مقامات اگر میانگین مصرف روزانه یک خودروی سواری ۴.۱۳ لیتر باشد یک خودروی فرسوده حدود ۸.۲۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند که بر اساس دلار ۵۰ هزار تومانی و نرخ بنزین ۷۰ سنت فوب خلیج فارس روزانه ۱۳۲ هزار تومان هزینه سوخت اضافی یک خودروی فرسوده است. بدین ترتیب اگر این رقم را بر تعداد وسایل نقلیه فرسوده بکنیم رقمی معادل ۲۷۲ میلیارد تومان در روز به دست می‌آید و سالانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. یعنی سالانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بنزین هدر می‌رود. طبق آماری که مدیران نفتی کشور اعلام کردند خودرو‌های داخلی روزانه ۲۵ میلیون لیتر بیش از حد میانگین جهانی می‌سوزانند که در سال رقمی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار است. 

طبق برآورد‌ها تا چهار سال آینده میانگین مصرف بنزین حدود ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت و این در حالیست که تولید بنزین جوابگوی این رقم مصرف نیست و ساخت پالایشگاه در صورت برنامه‌ریزی دقیق و تأمین مالی حداقل نیاز به چهار یا پنج سال دارد؛ بنابراین ایران در حوزه بنزین در حال حرکت به سمت واردات است. 

قاچاق بنزین

یکی دیگر از دلایل مصرف بالای بنزین درکشور قاچاق است. باز هم آمار‌ها می‌گویند که روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌‎شود. اگر نرخ دلار را نرخ مرکز مبادله معادل ۴۵ هزار تومان در نظر بگیریم و هر لیتر بنزین به نرخ جهانی یک دلار باشد بدین معنی است که روزانه بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان بنزین هدر می‌رود. دلیل قاچاق نیز مشخص است که مربوط به اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج است. در حال حاضر بالاترین قیمت بنزین در داخل ۳ هزار تومان است و در خارج از کشور مثلا پاکستان قیمت هر لیتر یک دلار است. طبیعتا بنزین با توجه به این اختلاف قیمت قاچاق می‌شود و رقم ۱۵ میلیون لیتر معادل ۱۵ درصد مصرف کل بنزین در کشور است که رقم بسیار قابل توجهی است. 

واردات بنزین
اواخر فروردین ماه بحث واردات بنزین ایران داغ شد و دلیل آن انشتار خبری از سوی خبرگزاری رویترز بود. طبق گزارش رویترز روسیه در ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۱ حدود ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل به ایران آن هم بالاتر از میانگین قیمت‌های جهانی فروخته است هر چند که بسیاری از مقامات نفتی کشور موضوع واردات را تکذیب می‌کنند و برخی نیز گفته‌اند که واردات بنزین نه برای مصرف بلکه در راستای ذخایر استراتژیک است. اما در هر صورت این یک علامت هشدار است و به نظر می‌رسد که مسیر واردات بنزین بیش از پیش برای ایران محتمل‌تر به نظر می‌رسد. 
پیش از این مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی گفته بود که اوضاع ناترازی انرژی به حدی است که دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیارد دلار واردات بنزین را پیش‌بینی کرده و به نظر می‌رسد با توجه به قرار گرفتن منابع واردات در لایحه بودجه ورود بنزین به کشور دست کم برای حفظ ذخایر استراتژیک کشور قطعی است. 

آینده قیمت بنزین در ایران 

یکی از معضلات بنزین و کلا انرژی در ایران بحث قیمت‌گذاری دستوری و یارانه‌ای بودن است که این خود یکی از عوامل مصرف بالای بنزین است. چرا بنزین ارزان طبیعتا باعث افزایش تقاضا و رشد مصرف بی‌رویه خواهد شد. دولت با ثابت نگه‌داشتن قیمت انرژی طی سال‌های سال آن هم با وجود افزایش قیمت نفت و نرخ ارز دمار از روزگار خود درآورد و حالا کار به جایی رسیده که نه راه پس دارد و نه راه پیش. 

دولت قبل زمانی که قیمت بنزین را افزایش داد نرخ دلار در بازار غیررسمی ایران حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان و قیمت هر بشکه نفت نیز در محدوده‌های ۴۵ دلار بود. همین افزایش قیمت نیز تبعات سنگینی برای دولت داشت. بدین ترتیب هزینه تولید بنزین بسیار پایین بود. قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس در سال ۹۸ حدود ۶ هزار تومان بود و قیمت بنزین آزاد در ایران حدود ۳ هزار تومان؛ بنابراین میزان یارانه پرداختی دولت برای هر لیتر کمتر از ۳ هزار تومان بود. 
در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین در کشور‌های حوزه فوب خلیج فارس و حتی در پاکستان حدود یک دلار است و اگر نرخ دلار تالار دوم مرکز مبادله طلا و ارز را در نظر بگیریم قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس حدود ۴۵ هزار تومان است و اگر نرخ حواله را در نظر بگیریم هر لیتر بنزین حدود ۳۷ هزار تومان. 

اگر فرض بگیریم که هزینه تولید بنزین در ایران ارزان‌تر و نزدیک ۲۵ هزار تومان (به دلیل نفت مجانی و دستوری) است دولت رقمی حول و حوش بیش از ۲۰ هزار تومان (بیشتر یا کمتر) به ازای هر لیتر یارانه می‌دهد تا بتواند انرژی ارزان به مردم بدهد. دولت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین به همراه هزینه حمل و نقل در راستای تثبیت قیمت بنزین در کشور پرداخت می‌کند که امسال احتمالا با افزایش نرخ تورم و ارز و همچنین هزینه‌های حمل و نقل بیشتر می‌شود. اگر یارانه بنزین رقمی حول و حوش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال باشد این رقم معادل تقریبا ۵۰ درصد کل درآمد‌های نفتی تعریف شده (۶۰۰ هزار میلیارد تومان) در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است. وزیر نفت سال گذشته اعلام کرد ایران در سال ۱۴۰۰ در حالی ۸۰ میلیارد دلار برای یارانه سوخت پرداخت کرده در حالی که همین سال مورد نظر در مجموع حدود ۴۳ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. درواقع ایران دو برابر درآمد‌های نفتی خود را برای پرداخت یارانه سوخت (گاز و فرآورده‌های نفتی) هزینه کرده است. 

«هاشم اورعی» استاد دانشگاه اردیبهشت ماه امسال گفت «مهم‌ترین عامل رشد مصرف بنزین، قیمت‌گذاری آن است. حدود ۴ سال است که قیمت بنزین ثابت بوده و این در حالی است که تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد سالانه در کشور داریم. یعنی اگر هر سال قیمت بنزین را ۱.۵ برابر کنیم، درواقع قیمت را ثابت نگه داشته‌ایم و اگر تغییر نکند به این معناست که ۵۰ درصد از قیمت بنزین کم کرده‌ایم. وی همچنین گفت کشوری که ۵۰ تا ۶۰ درصد تورم دارد، اگر برای چهار سال قیمت کالایی را ثابت نگه دارد یعنی آن کالا رایگان و نزدیک به صفر می‌شود. در نتیجه با شرایطی مواجهیم که عملا قیمت بنزین نسبت به همه کالا‌های دیگر به سمت صفر میل می‌کند و وقتی قیمت تا به این حد ارزان می‌شود دولت به صراحت این پیام را به مردم می‌دهد که این کالا فاقد ارزش است». 

با توجه به وضعیت وخیم انرژی اکنون دولت در یک بن‌بست گرفتار شده یعنی نه می‌تواند قیمت بنزین را به دلیل تورم‌زا بودن آن و همچنین حساسیت جامعه افزایش دهد و نه می‌تواند قیمت آن را پایین نگه دارد چرا که این امر منجر به رشد کسری بودجه و هدررفت منابع طبیعی کشور و همچنین ناترازی خواهد شد. در حال حاضر قیمت واقعی بنزین در ایران حول و حوش ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان (شاید هم بیشتر) همراه با هزینه‌های حمل و نقل است و آزادسازی قیمت بنزین در این ارقام به شدت جامعه را ملتهب خواهد کرد چرا که تورم ناشی از آن غیرقابل تصور است؛ بنابراین در شرایط کنونی دولت سه راه پیش روی خود دارد: اول اینکه بنزین را برای مدیریت تقاضا جیره‌بندی کند که به نظر می‌رسد این مسیر را در پیش گرفته به ویژه آنکه طبق گفته مقامات و نمایندگان مجلس قیمت بنزین امسال تغییر نخواهد کرد. دومین راه اینکه دست به واردات بنزین بزند اگر چه این مسیر هم باعث کسری بودجه و هم تورم می‌شود، اما برای مدیریت مصرف بنزین و جلوگیری از کسری راه در دسترس دولت خواهد بود. سومین راه هم افزایش قیمت بنزین و رساندن آن به سطوح بالاتر است تا دست کم یارانه پنهان پرداختی را کاهش دهد که البته این راه بدترین راهکار موجود است چرا که همان قیمت‌گذاری با سطوح بالاتر است ضمن اینکه به شدت جامعه نیز ممکن است به آن واکنش نشان دهد؛ قیمت‌گذاری دستوری با هزینه بالا.

ارسال به تلگرام
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"