arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲

افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان زنان/ فروش سیگار الکترونیکی ممنوع است

منصور رنجبر مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در زنان گفت: فروش سیگار الکترونیکی طبق قانون ممنوع است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در زنان گفت: فروش سیگار الکترونیکی طبق قانون ممنوع است.

منصور رنجبر مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی امروز در همایش دانشگاه بدون دخانیات اظهار کرد: روند استعمال دخانیات در نوجوانان و جوانان افزایشی است و بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۸ سال آینده، متأسفانه ایران یکی از سه کشوری خواهد بود که بیشترین مصرف دخانیات را خواهد داشت و با روند کشت و تولید و قاچاق معکوس، به‌زودی ایران به عنوان قطب دخانیات کشور‌های منطقه خواهد شد!

وی افزود: مصرف قلیان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ نیز ۵۷ درصد در زنان و ۱۷ درصد در مردان افزایش یافته است. در مطالعه دیگری که در بین ۲۰۰۰ خانم در استان البرز در سال ۱۴۰۰ انجام شد، شیوع مصرف قلیان ۱۰.۵ درصد بوده است.

مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه صنعت دخانیات در استند فروشگاه‌ها و فضای مجازی محصولات دخانی فریبنده را تبلیغ و عرضه می‌کند، گفت: فروش سیگار الکترونیکی طبق قانون ممنوع است، اما تقریباً سوپرمارکتی پیدا نمی‌شود که سیگار الکترونیکی نفروشد!

رنجبر ادامه داد: در گروه سنی نوجوانان، شیوع استعمال دخانیات در نوجوانان ۹ درصد است و این میزان ۱۲ درصد در پسران و ۶ درصد در دختران است. صنعت دخانیات کاری کرده است که استعمال دخانیات به عنوان ارزش شناخته شود. در فاصله پنج ساله سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ شیوع استعمال دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال ۸۸ درصد در خانم‌ها و ۱۹ درصد در آقایان افزایش یافته است و همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ شیوع استعمال دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال در دختران ۱۳۳ درصد و در پسران ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه طرح کنترل مصرف دخانیات در برخی مدارس به صورت آزمایشی اجرا شد، اما در همان مرحله ماند، یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش اجازه نمی‌دهد که مباحث آگاه سازی دانش آموزان درباره معایب استعمال دخانیات در مطالب درسی، گنجانده شود.

نظرات بینندگان