arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
ضیا یلماز، کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با «انتخاب»:

اردوغان برای پیروزی مسیر راحت تری نسبت به قلچیداراوغلو دارد / بعد از اعلام نتیجه‌ انتخابات تنشی رخ نخواهد داد؛ چون انتخابات حزبی است، تقلب محتمل نیست / رسانه‌های رسمی ایران طرفدار اردوغان هستند

ضیا یلماز، کارشناس مسائل ترکیه درباره‌ احتمال تنش پس از اعلام نتیجه انتخابات اشاره کرد: خیر تنشی به وجود نخواهد آمد، همانطور که در دور اول تنشی به وجود نیامد، الان نیز اتفاقی نمی‌افتد. مردم ترکیه به انتخابات عادت کرده اند و، چون انتخابات حزبی است بعید است تقلبی در انتخابات صورت بگیرد، در شرایط عادی تقلبی رخ نمی‌دهد و مردم نیز نتیجه را می‌پذیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»: دور دوم انتخابات ترکیه در حال برگزاری است و قلیچداراوغلو اعلام کرده که پیروز خواهد شد، اردوغان نیز مانند سابق با تیم‌های شبه دولتی تبلیغاتی خود در نقاط سنتی ترکیه در حال تبلیغ است. با انحلال ائتلاف آتا و تضاد میان سینان و دیگر متحدانش به نظر می‌رسد پیروز انتخابات فاصله بسیار اندکی با رقیب خود خواهد داشت.

ضیا یلماز، کارشناس مسائل ترکیه  درباره‌ی تحول جدید در عرصه انتخابات ترکیه طی هفته‌های اخیر به «انتخاب» گفت: نتیجه اولیه انتخابات که نشان داد اردوغان ۴ درصد بالاتر از قلیچداراوغلو بود و سینان به عنوان نماینده ائتلاف آتا ۵ درصد داشت. ائتلاف آتا به دو قسمت تقسیم شده است و سینان طرف اردوغان را گرفت. در این میان اردوغان هنوز برتری رسانه‌ای را دارد و از نظر روانشناختی جامعه ترکیه را می‌شناسد و پارلمان را نیز برنده شد. اردوغان مسیر راحت تری نسبت به قلچیداراوغلو دارد.

وی درباره تاثیر ائنلاف آتا بر نتیجه انتخابات افزود: اگر رهبران این ائتلاف همگی بر روی یک نفر هم نظر بودند به این معنا نبود که با نظر و دستور سینان اقدام به حمایت کنند. این اتفاق واکنشی در مقابل دولت فعلی اردوغان بود، آن‌ها بنظر من به نفع قلیچداراوغلو رای می‌دهند یا بی تفاوت خواهند بود. اینکه چه معامله پشت پرده‌ای صورت گرفته و دو بخش ائتلاف آتا از طرفین چه امتیازی خواسته مشخص نیست. هرچند این ائتلاف بعد از دور اول از بین رفت، البته یک سری اشتراکات از جمله در حوزه تروریسم کورد و خروج مهاجران را مدنظر داشتند که به قلیچداراوغلو نزدیک‌تر بود و احتمالا بخشی از آن‌ها به قلیچداراوغلو رای می‌دهند.

این کارشناس مسائل ترکیه سپس درباره‌ی احتمال تنش پس از اعلام نتیجه انتخابات اشاره کرد: خیر تنشی به وجود نخواهد آمد، همانطور که در دور اول تنشی به وجود نیامد، الان نیز اتفاقی نمی‌افتد. مردم ترکیه به انتخابات عادت کرده اند و، چون انتخابات حزبی است بعید است تقلبی در انتخابات صورت بگیرد، در شرایط عادی تقلبی رخ نمی‌دهد و مردم نیز نتیجه را می‌پذیرند.

ضیا یلماز درباره میزان رای دو رقیب در ایران و کشور‌های دیگر گفت: افکار عمومی ایران به نظر نمی‌رسد که به نفع قلیچداراوغلو موضع گیری کنند و رسانه‌های رسمی نیز طرفدار اردوغان اند، البته رای‌های انتخابات ترکیه در ایران چندان مهم نیست، اما رای‌های ترک‌ها در آلمان و فرانسه مهم است.

نظرات بینندگان