arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲

دبیر سابقه ستاد امر به معروف: لایحه عفاف و حجاب، لایحه ترکمن چای فرهنگی است / نهادهای فرهنگی ما در حال عقب نشینی هستند / حجاب را به کشف حجاب، برهنگی و نیمه برهنگی و لباس بدن نما تعریف کرده اند

دبیر سابقه ستاد امر به معروف گفت: بزرگترین ایراد لایحه عفاف و حجاب این است که حجاب را به کشف حجاب، برهنگی و نیمه برهنگی و لباس بدن نما تعریف کرده است ولی مرز چادر مشخص نشده است. یعنی اگر در دستگاه های دولتی کسی تا مرز کشف حجاب نرفته، کسی نمی تواند تحت عنوان نهی از منکر کاری انجام دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از دبیر جدید این ستاد خواست تا با فعالیت‌های خود ضمن جلب اعتماد عمومی مردم، این باور را ایجاد کند که ستاد امر به معروف یک ستاد گره‌گشاست که همواره در حمایت از افراد ستمدیده و مقابله با ستمگران تلاش می‌کند.

حجت الاسلام کاظم صدیقی امروز، یکشنبه هفتم خرداد در مراسم معارفه دبیر جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: امیدواریم این ستاد بتواند با توکل، توسل، رصد، پیگیری‌های جدی، تعامل هدفدار، جذب حداکثری، سعه صدر و از طرف دیگر سخت گیری در برابر تسامح و فساد و همچنین شفافیت در همه امور با زیرمجموعه و نظام، اعتماد عمومی مردم را جلب کند که این اعتماد عمومی یک ثروت بی بدیل است.

وی افزود: ایجاد این باور که ستاد امر به معروف یک ستاد الهی، قانونی و گره گشا و برای حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم است و همچنین ایجاد این باور که این ستاد یک ستاد ارشادی و برای هدایت و در واقع یک ستاد عمل کننده ای است که فقط حرف نمی زند بلکه خودش در اجرای قانون و شرع جلوتر از دیگران است، سرلوحه باشد و این مطلب که حساسیت روی منویات رهبر عزیز انقلاب دارد، به گونه ای که جلوتر از امام حرکت نمی کند و از امام هم جا نمی ماند و همچنین به احیای وصیت نامه های شهدا و امام راحل(ره) می پردازد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این ستاد یک ستاد سلیقه ای نیست، بلکه ستادی حسابگر است که کارهای آن مستند بوده و اعتماد مردم را جلب می کند و امیدواریم با تکیه به نسل جوان، دانشجویان مومن، یک شبکه دانشجویی برای نسل آینده ساز ایجاد کند؛ چه در فضای مجازی و چه در میدان مبارزه با فساد.

انسجام میان دولت و ملت از وظایف ستاد است

وی شناخت آسیب ها را یکی از مهمترین مسائل ستاد امر به معروف دانست و افزود: یکی از وظایف ستاد ایجاد انسجام میان دولت و ملت است. نظام ما یک نظام انتخاباتی و ولایی است و لذا برای ایجاد انسجام و تعامل مطلوب و سازنده ای که زمینه ساز رشد بین مردم و دولت باشد، باید برنامه ریزی شود و در اجرا و عمل هم تعقیب شود.

در کنار مردم هستیم

حجت الاسلام محمدحسین طاهری آکردی با اشاره به برنامه های آینده ستاد امر به معروف از نامه امیرمومنان به مالک اشتر به عنوان یک سند قابل اجرا در نظام سخن گفت و افزود: ما باید به دنبال گشت ارشاد مسئولان باشیم نه گشت ارشاد مردم. بر اساس عهدنامه امیرمومنان به مالک اشتر ما در کنار مردم هستیم نه در مقابل آنها. ما نباید اجازه دهیم شبکه های رهاشده در فضای مجازی ستاد امر به معروف را در برابر مردم قرار دهد و این کار نیازمند یک کار جهادی و مدیریت است.

وی با بیان این مطلب که به دنبال مطالبه گری حقوق ملت و مطالبه گری رهنمودهای رهبر انقلاب هستیم که بر روی زمین مانده است، گفت: درنظر داریم سندهای راهبردی در عرصه های مختلف مانند محیط زیست، تولید ملی، ورزش، عفاف و حجاب و نظام اقتصادی را تهی کنیم. البته جایگاه ما در ستاد باید بازتعریف شود و مسئولان نیز قبول کنند.

وی رفع تبعیض در کشور را ضروری دانست و پرسید: چرا بیشترین معادن کشور در فقیرترین مناطق هستند و مردم آن مناطق نمی توانند از مزایای آن استفاده کنند؟ چرا عده ای به دلیل دانه درشت بودن مالیات نمی دهند ولی عده ای قبل از گرفتن حقوق، مالیاتشان کسر می شود.

بالاترین منکر کدام است؟

طاهری از اشرافی گری به عنوان بالاترین منکر در کشور یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب از زمانی که مساله ثروت های بادآورده را مطرح کردند، تا کنون بارها تذکر داده اند ولی هنوز وجود دارد.

وی همچنین خواستار تلاش بیشتر مسئولان ستاد در شناسایی مصادیق امر به معروف و نهی از منکر شد و گفت: امروز عمل به قانون یک معروف و عمل جهادی است.

دبیر ستاد امر به معروف افزود: سعی کردیم با راهبردهایی امر به معروف را ترویج کنیم و با توجه به تلاش های آقای هاشمی که توانستند این مساله را به یک دغدغه تبدیل کنند، در واقع کار بزرگی کرده اند در حالی که تا چند سال پیش چنین دغدغه ای وجود نداشت و ما هم سعی می  کنیم نگاه ایجابی داشته باشیم.

بزرگترین ایراد لایحه عفاف و حجاب چیست؟

هاشمی گلپایگانی با تجلیل از حجت الاسلام صدیقی گفت: وی به خاطر بنده و همکارانم بارها مورد هجمه قرار گرفت. آقای صدیقی جزو آن علمایی نیستند که در منزل باشند و بقیه به نزد وی بیایند. هر جا که احساس کند سخنش فایده ای داشته باشد، حضور پیدا می کند.

وی افزود: از طرف دیگر ستاد امر به معروف نسبت به مسائل و منکرات و عدم ایجاد معروف ها به ویژه در دو سال اخیر و در مساله عفاف و حجاب بسیار مورد هجمه قرار گرفت و در فضای مجازی نوشتند که فلانی باید برود ولی آقای صدیقی کاملا مقاومت کرد و حتی یک بار به من نگفت که باید بروی. چون به حقانیت راه واقف بود و این عملکرد برای من قوت قلب بود.

هاشمی گلپایگانی درباره جابجایی خود گفت: پایان سال گذشته قرار گذاشتیم تا سوم خرداد و همزمان با پایان دومین سال مسئولیتم به کارم پایان دهم و به همین وعده هم عمل شد.

وی افزود: پنج مورد برای تقویت ستاد را نوشته ام تا به صورت کتبی خدمت حاج آقا بدهم. همین رفتن ها یک امر به معروف است ولی شاید یکی از نقاط ضعف من این بود که گزارش ها را به صورت مفصل به آقای صدیقی نمی دادم.

هاشمی با ارائه گزارشی گفت: شاید عملکرد مدیران این ستاد به خوبی دیده نشده باشد ولی زمانی که مسئولیت را پذیرفتم حدود ۳۰ هزار نفر وارد سایت ستاد می شدند درحالی که در فروردین امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از سایت دیدن کردند. تاکنون چند بار سایت را مورد حمله (هک) قرار دادند و حتی ساختمان ستاد را آتش زدند و سه بار ستاد مورد تحریم های کشورهای دیگر قرار گرفت.

وی افزود: صدا و سیما باید جبهه مقدم در مواجهه با تهاجم های شدید فرهنگی باشد ولی می بینیم که مرزهای ما در زمینه مسائل فرهنگی واگذار می شود.

دبیر سابقه ستاد امر به معروف گفت: بزرگترین ایراد لایحه عفاف و حجاب این است که حجاب را به کشف حجاب، برهنگی و نیمه برهنگی و لباس بدن نما تعریف کرده است ولی مرز چادر مشخص نشده است. یعنی اگر در دستگاه های دولتی کسی تا مرز کشف حجاب نرفته، کسی نمی تواند تحت عنوان نهی از منکر کاری انجام دهد.

وی از لایحه عفاف و حجاب به عنوان لایحه ترکمن چای فرهنگی یاد کرد و گفت: نهادهای فرهنگی ما در یک واماندگی و وادادگی در حال عقب نشینی هستند و مساله حجاب به عنوان یک مطالبه جدی خانواده شهدا از ستاد مطرح است.  

ساختار ستاد نسبت به انتظارات بسیار ضعیف است.

وی با بیان این که ساختار ستاد امر به معروف تناسبی با انتظارات قانونی ندارد، ادامه داد: بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه بالاتر از بودجه ستاد امر به معروف است و من از مجمع تشخیص مصلحت خواستم تا ساختار و قانون ستاد را مشخص کنند.

هاشمی افزود: طبق قانون ستاد باید در ۴۶۰ شهرستان و حدود ۹۰۰ شورای امر به معروف در بخش های کل کشور داشته باشیم.

در پایان این مراسم از تلاش های دبیر ستاد امر به معروف و مدیران آن با اهدای لوح یادبود تقدیر به عمل آمد.

نظرات بینندگان