arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲

شیوع بیماری چشمی «ماکولا» بعد از ۵۵ سالگی/ افراد سیگاری مراقب باشند

 استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، نسبت به شیوع بیماری چشمی «ماکولا»، همراه با افزایش سن در افراد سیگاری و کسانی که تغذیه سالم ندارند، هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا : استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، نسبت به شیوع بیماری چشمی «ماکولا»، همراه با افزایش سن در افراد سیگاری و کسانی که تغذیه سالم ندارند، هشدار داد.
 
قاسمی فلاورجانی افزود: با بالا رفتن سن، یک سری بیماری‌های چشمی ممکن است اتفاق بیافتد که هر چه سن بالاتر برود؛ شیوع آنها افزایش می‌یابد.
 
وی اظهار داشت: بیماری استحاله سنی ماکولا، یکی از بیماری‌های چشمی است که بعد از ۵۵ سالگی شاهد شیوع آن به ویژه در بین افراد سیگاری و کسانی هستیم که استعداد ژنتیکی خاصی دارند.
 
مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان رسول اکرم (ص) ادامه داد: بیماری ماکولا در مرحله ابتدایی، خیلی تأثیری روی دید ندارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما وقتی پیشرفته شد، ممکن است ایجاد عارضه کند و دید را به شدت کم کند و حتی منجر به نابینایی شود.
 
فلاورجانی افزود: یک از عارضه‌های ماکولا، ایجاد رگ‌های غیرطبیعی در شبکیه و خونریزی است که درمان‌هایی برای این عارضه وجود دارد. وقتی این عارضه اتفاق می‌افتد، تزریقات داخل چشمی انجام می‌شود که تا حدود زیادی جلوی نابینایی را می‌گیرد. از همین رو، به افرادی که تاری ناگهانی در یکی از چشم‌ها دارند، توصیه می شود در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنند که اگر لازم به این درمان بود؛ فرصت از دست نرود.
 
وی در ادامه به عارضه آتروفی ماکولا اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از عارضه‌های چشمی در سنین بالا، نازکی لایه‌های شبکیه است که اصطلاحاً به آن، آتروفی ماکولا می‌گویند که برای این عارضه، اقدام خاصی نداشتیم و توصیه می‌کردیم ویتامین‌های خاصی مصرف کنند که پیشرفت به سمت نابینایی کُندتر شود.
 
فلاورجانی ادامه داد: در چند ماه گذشته دارویی برای کند شدن سرعت رشد این بیماری (آتروفی ماکولا) مورد تأیید قرار گرفته که امیدواریم زودتر در دسترس قرار بگیرد.
 
نایب رئیس گروه فوق تخصصی ویتره و رتین در سی و دومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران، گفت: این دارو به صورت تزریق داخل چشمی و برای فرم خشک غیر خونریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: در حال حاضر برای پیشگیری از بیماری استحاله سنی ماکولا توصیه می شود از کشیدن سیگار اجتناب شود و سبک زندگی و تغذیه سالم دنبال شود. در زمینه تغذیه، بر نقش غذاهای حاوی ویتامین و انتی اکسیدان مثل سبزی و میوه جات و ماهی تاکید شده است.
نظرات بینندگان