arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲

مسکو: خطر تنش جدی در مرز ایران و افغانستان را محتمل نمی‌دانیم

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفت مسکو خطر تشدید درگیری در مرز ایران و افغانستان و رسیدن به تنش جدی را محتمل نمی‌داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفت مسکو خطر تشدید درگیری در مرز ایران و افغانستان و رسیدن به تنش جدی را محتمل نمی‌داند.

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان به تنش اخیر در مرز ایران و افغانستان واکنش نشان داد.

او درباره خطر تبدیل آن به تشدید خطرناک به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: فکر نمی‌کنم چنین خطراتی محتمل باشد. زیرا حوادث مشابه در گذشته بدون این که منجر به عواقب طولانی‌مدت شود رخ داده است. 

پیش‌تر، «مولوی عبدالکبیر» معاون سیاسی و سرپرست نخست‌وزیری طالبان بر لزوم روابط حسنه با کشورهای همسایه از جمله ایران تاکید کرد. بر اساس اعلام ارگ، سرپرست نخست‌وزیری طالبان با «ملا عبداللطیف منصور» وزیر آب و انرژی طالبان دیدار و در خصوص حقآبه جهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد.

قبل از آن، برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس‌جمهور خواستار تحقق حقآبه ایران از رودخانه هلمند شدند. 

صبح  روز ششم خرداد منابع خبری اعلام کردند تبادل آتش در منطقه ماککی شهرستان کنم ولایت نیمروز میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی رخ داده است.

در حالی که سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی ایران درباره تنش مرزی ایران گفته بود شروع درگیری از سوی طالبان بوده، سخنگوی وزارت کشور طالبان مدعی شد در ولایت نیمروز نیروهای مرز ایرانی به طرف افغانستانی شلیک کردند که با واکنش متقابل مواجه شدند.

وی افزود وقوع این حادثه با مقامات هر دو طرف در میان گذاشته و در حال حاضر شرایط در مرز تحت کنترل قرار دارد. این مقام طالبان در ادامه تاکید کرد: «امارات اسلامی خواهان جنگ با همسایگان خود نیست».

«امیر حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش در بازدید هفتم خرداد از مرزهای شمال سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرزهای مشترک با کشور افغانستان بطور کامل در کنترل نیروی زمینی ارتش هستند و در کنار ما برادران مرزبانی قرار دارند و امنیت بطور کامل برقرار است.

سردار رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور هم یکشنبه در بازدید از مرز سیستان گفت: در مرز مشترک ایران و افغانستان چند باری است که از طرف حاکمان افغانستان اشتباهی رخ می‌دهد، بطوریکه روز گذشته تیراندازی بی جایی از سوی کشور همسایه اتفاق افتاد و اقدام متقابل انجام شد.

سردار رضایی ضمن بیان این که «نیروهای مرزبانی این موضوع را مدیریت کردند و متاسفانه یکی از همکاران به شهادت رسید و دو نفر دیگر نیز مجروح شدند». تاکید کرد: به کشورهای همسایه می‌گوییم مرزهای ما مرزهای دوستی است و نباید اجازه دهیم اتفاق ناگواری پیش آید.

نظرات بینندگان