arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲

تلاش برای کاهش وابستگی به بوئینگ و ایرباس؛ اولین هواپیمای مسافربری ساخت چین پرواز تجاری خود را انجام داد

اولین هواپیمای مسافربری ساخت چین روز یکشنبه هفتم خرداد اولین پرواز تجاری خود را در داخل این کشور انجام داد. هوایپمای «سی ۹۱۹» چین، ساخت شرکت هوانوردی تجاری چین، کوماک، با ۱۳۰ مسافر از فرودگاه بین‌المللی شانگ‌های بلند شد و بعد از دو ساعت در فرودگاه پکن به زمین نشست. این گزارش می‌افزاید چین در تلاش برای رقابت با شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس فرانسه و بوئینگ آمریکا است و ساخت سالانه ۱۵۰ فروند هواپیمای نوع «سی ۹۱۹» را تا پنج سال آینده هدف‌گذاری کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اولین هواپیمای مسافربری ساخت چین روز یکشنبه هفتم خرداد اولین پرواز تجاری خود را در داخل این کشور انجام داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هوایپمای «سی ۹۱۹» چین، ساخت شرکت هوانوردی تجاری چین، کوماک، با ۱۳۰ مسافر از فرودگاه بین‌المللی شانگهای بلند شد و بعد از دو ساعت در فرودگاه پکن به زمین نشست.

این گزارش می‌افزاید چین در تلاش برای رقابت با شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس فرانسه و بوئینگ آمریکا است و ساخت سالانه ۱۵۰ فروند هواپیمای نوع «سی ۹۱۹» را تا پنج سال آینده هدف‌گذاری کرده است.

هم‌اکنون ایرباس و بوئینگ محبوب‌ترین هواپیماهای مسافربری در جهان هستند و هواپیمای «سی ۹۱۹» نیز از لحاظ ظاهری شبیه هواپیماهای مسافربری ساخت بوئینگ و ایرباس است.

هواپیمایی که روز یکشنبه اولین پرواز خود را انجام داد، در مالکیت شرکت هواپیمایی چین شرقی است و روی آن نوشته شده بود: «اولین سی ۹۱۹ جهان».

البته هواپیمای یاد شده، کاملا بومی نیست و برخی قطعات آن مانند بخش‌هایی از موتور و دستگاه‌های الکترونیکی هواپیما از کشورهای غربی وارد می‌شود. پروژه ساخت این هواپیما ۱۶ سال پیش در چین آغاز شد. هواپیمای «سی ۹۱۹» قادر به جابجایی ۱۵۸ تا ۱۶۸ مسافر با حداکثر برد ۳۵۰۰ مایل است.

شرکت کوماک می‌گوید تاکنون سفارش خرید ۱۲۰۰ فروند از این هواپیما داده شده و پنج فروند آن ساخته و تحویل شرکت هواپیمایی چین شرقی شده است.

این شرکت توضیح نداده آیا در میان سفارش‌دهندگان، مشتری خارجی وجود دارد یا نه، اما کارشناسان می‌گویند بخش اعظم این هواپیماها برای استفاده داخلی خواهد بود.

با این حال، روزنامه وال استریت جورنال گزارش داده است اولین پرواز تجاری «سی ۹۱۹» اگرچه نمادین و در مسافت کوتاهی انجام شد، اما یک چالش برای شرکت‌های بوئینگ و ایرباس در بازارهای جهانی خواهد بود.

شبکه تلویزیونی دولتی چین تصاویری از پرواز این هواپیما در آسمان شانگهای منتشر کرد و پرواز آن در رسانه‌های داخلی کشور بازتاب گسترده‌ای داشت.

چین طی سال‌های گذشته در بسیاری از صنایع، از جمله خودروسازی، به رقیب قدرتمندی تبدیل شده است؛ به‌طوری که در ‌سال گذشته ۳.۲ میلیون دستگاه خودرو صادر کرده است. این در حالی است که برای نمونه شرکت‌های خودروسازی آلمان پارسال ۲.۶ میلیون دستگاه صادرات خودرو داشتند.

نظرات بینندگان