arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۸ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲

صبحانه خبری ۹ خرداد ۱۴۰۲؛ از تدریس دو واحد درسی «مکتب سلیمانی» از مهر امسال در دانشگاه‌ها تا بازداشت دو مسئول پس از انتشار ویدئوی خواستگاری در حافظیه شیراز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

پارلمان اوکراین تحریم‌های ۵۰ ساله علیه ایران را تایید کرد
ورخوونا رادا (پارلمان اوکراین) روز دوشنبه تصمیم شورای ملی و دفاعی این کشور مبنی بر اعمال تحریم علیه ایران را تایید کرد. پارلمان این کشور پیش‌نویس قانون شماره ۹۳۳۳ در رابطه با اعمال تحریم‌های اقتصادی بخشی و دیگر تدابیر محدودکننده علیه ایران برای پنجاه سال را پذیرفته است .

قیمت کالا‌ها باید به قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: مجلس ارز ترجیحی را حذف کرده، ولی در کنار آن کالابرگ الکترونیکی را گذاشته است. طبق مصوبه مجلس، قیمت کالا‌ها باید به قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد. 

تدریس دو واحد درسی «مکتب سلیمانی» از مهر امسال در دانشگاه‌ها
سردار صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: ما تلاش کردیم که دفاع مقدس را در ۲ واحد درسی در نظر بگیریم که برای تمام دانشگاه‌ها تصویب شده است. سال قبل پژوهشگاه دفاع مقدس تلاش کرد تا با کمک وزارت علوم و بر اساس آنچه مقام معظم رهبری فرمودند که «شهید سلیمانی شخص نیست، یک مکتب است»، مکتب سلیمانی را تبدیل به ۲ واحد درسی کند که این مصوبه از مهرماه امسال عملیاتی خواهد شد. 

بخش کنسولی وزارت خارجه در جده، مکه و مدینه فعال است
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: بخش کنسولی وزارت خارجه به همین منظور در جده، مکه مکرمه و مدینه منوره حضور دارد و فعال است. امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد با مساعدت مسئولان عربستان سعودی، حج سال‌جاری با شکوه و در آرامش برگزار شود. 

اولین جلسه دادگاه نماینده خبرساز ماجرای شاسی‌بلندها
احمد علیرضا بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با افشاگری در مورد پرونده «واگذاری خودرو‌های شاسی بلند» هشتم خرداد در دادگاه حاضر شد. علیرضابیگی همان نماینده‌ای است که اعلام کرده بود در جریان بازپس گیری استیضاح فاطمی امین، وزیر سابق صمت ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند بین نمایندگان توزیع شده است. 

بیانات رهبر انقلاب درباره روابط با مصر و عربستان
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم. ایشان درخصوص اظهار خرسندی سلطان عمان از آغاز روابط مجدد ایران و عربستان گفتند: این موضوعات نتیجه سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است. 

هشدار درباره حذف  ارز ٢٨۵٠٠ تومانی
جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره شنیدن زمزمه‌هایی درباره حذف ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومانی کالاهای اساسی اظهار داشت: اگر دولت نسبت به حذف ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومان اقدام کند به طور قطع قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا می‌کند، قیمت کالاهایی که در سفره مردم است از جمله مرغ و برنج به شدت افزایش پیدا می‌کند و قیمت دارو بالا می‌رود. 

ایران هیچ‌گونه تسلیحات و تجهیزات به روسیه و اوکراین نداده
سردار سید حمزه قلندری رئیس امور بین‌الملل وزارت دفاع گفت: همان‌گونه‌ که بارها به طور رسمی از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده، ایران به هیچ وجه تسلیحاتی برای مشارکت در جنگ روسیه با اوکراین به روسیه و یا اوکراین نداده است. اما ما پس از اکتبر ۲۰۲۰ شاهد گسترش تجهیزات و تسلیحات ایرانی در کشورهای مختلف هستیم نکته جالب اینجاست که برخی اوقات اشاره می‌کنند که تسلیحات ایرانی در اوکراین هم مورد استفاده قرار می گیرد. البته برخی دیگر هم می‌گویند تسلیحاتی ایرانی در اختیار روسیه قرار دارد. 

موشک هایپرسونیک به زودی رونمایی می‌شود
سردار امیرعلی حاجی زاده در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفت: آزمایش‌های موشک بالستیک هایپر سونیک ایران انجام شده و به زودی رونمایی می‌شود.وی با اشاره به اینکه این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند بیان کرد: این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است .

دو بازداشتی پس از انتشار ویدئوی خواستگاری در حافظیه شیراز
فارس نوشت: صبح امروز فیلمی از برپایی یک مراسم خواستگاری مغایر با عرف جامعه ایرانی – اسلامی در جوار آرامگاه حافظ شیرازی در فضای مجازی دست به دست شد که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.به موجب این کارت مدیر کل میراث تا اطلاع ثانوی به منظور بررسی های تکمیلی توسط مقام قضایی از حضور در محیط اداری منع می گردد. دو مدیر مجموعه مذکور نیز بازداشت شدند. 

شروع مجدد تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز
خبرگزاری دولتی برنا نوشت: از جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ تخریب دستی خانه های تاریخی بافت تاریخی شیراز توسط کارگران به وسیله کلنگ آغاز شده است.جلوی درب خانه های تخلیه شده با آجر و سیمان یا بلوک سیمانی مسدود شده و تخریب دستی خانه های تاریخی این محدوده توسط کارگران به وسیله کلنگ آغاز شده است. 

نظرات بینندگان