arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
کوروش احمدی، دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با «انتخاب»:

حل شدن دو موضوع غنی سازی ۸۳ درصدی و سایت آباده پیشرفت مفیدی است؛ قطعا تاثیر مثبت خواهد داشت / باید دید این دو موضوع چگونه در گزارش مدیرکل آژانس منعکس خواهد شد / دو سایت دیگر نیز احتمالا در دست بررسی هستند / اگر پیشرفتی در این دو مورد نیز حاصل شود، فرصتی فراهم می‌شود که روی موضوعات دیگر نیز کار شود

کوروش احمدی، دیپلمات پیشین ایران در سازمان ملل می گوید خبر حل و فصل دو موضوع میان ایران و آژانس از جمله غنی سازی ۸۳ درصدی و موضوع سایت آباده قطعا تاثیر مثبت دارد و پیشرفت مفیدی است. باید دید این دو موضوع چگونه در گزارشی که مدیرکل آژانس به شورا حکام خواهد داد منعکس خواهد شد. ولی به هر حال پیشرفت بزرگی است و روی کاهش تنش میان ایران و آژانس تاثیر می‌گذارد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری مهر امروز به نقل از منابع آگاه از حل و فصل د و موضوع اختلافی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده است. این خبرگزاری دو موضوع مذکور را پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس موسوم به آباده و نیز موضوع کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳/۷ عنوان کرده است. آژانس پیش از این درمورد سه سایت در ایران ادعاهایی در خصوص کشف ذرات اورانیوم مطرح کرده بود. قرار است نشست آتی شورای حکام آژانس 15 تا 19 خرداد برگزار شود و در آن رافائل گروسی مدیرکل آزانس درمورد پرونده ایران نیز گزارش دهد. با این رویداد جدید، آیا نتیجه نشست آینده آژانس برای ایران مفید خواهد بود؟

کوروش احمدی، دیپلمات پیشین ایران در سازمان ملل در گفت و گو با «انتخاب»، خبر حل و فصل دو موضوع میان ایران و آژانس از جمله غنی سازی ۸۳ درصدی و موضوع سایت آباده که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده، گفت: در مورد غنی سازی در سطح ۸۳ و خرده‌ای درصد ایران از ابتدا اعلام کرده بود که این میزان غنی سازی اتفاقی بوده است و برای تولید و ذخیره سازی انجام نگرفته است. نتیجتا یک اشتباه فنی بوده و اورانیوم با چنین غلظتی ذخیره سازی نشده است؛ یعنی اصل اینکه چنین اتفاقی افتاده بود را ایران پذیرفته و توضیح قابل قبولی نیز ارائه کرده بود. با توجه به توضیحی که ایران در این باره داد و نشانه‌ای از ذخیره سازی اورانیوم غنی سازی شده ۸۳ درصدی وجود ندارد، مسئله باید قابل حل می‌بود.

او ادامه داد: در مورد آباده هم که صحبت از انجام فعالیت‌هایی در آن در سال‌های خیلی دور بوده، سوال آژانس این بود که اقلام و مواد و تجهیزات مورد استفاده در آن سایت چه شده اند و کجا هستند. کارشناسان آژانس در سال ۲۰۱۹ با اجازه‌ای که ایران داده بود از این منطقه بازدید کردند و مدعی شدند که ذرات اورانیوم ناشی از کار انسانی در آنجا پیدا کرده اند و در این رابطه توضیح خواسته بودند. ایران هم توضیح داد که ما فعالیت هسته‌ای نداشته ایم و شاید جاسازی مواد از سوی صهیونیست‌ها و ایادی آن‌ها در آژانس یا دشمنان صورت گرفته باشد. آژانس این توضیحات را قبول نمی‌کرد، اما الان که خبر بسته شدن این پرونده آمده است خبر خوبی است.

وی در خصوص تاثیر حل شدن این دو موضوع بر روند جلسه هفته آینده شورا حکام اظهار داشت: قطعا این اتفاق تاثیر مثبت دارد و پیشرفت مفیدی است. باید دید این دو موضوع چگونه در گزارشی که مدیرکل آژانس به شورا حکام خواهد داد منعکس خواهد شد. ولی به هر حال پیشرفت بزرگی است و روی کاهش تنش میان ایران و آژانس تاثیر می‌گذارد. به احتمال خیلی زیاد دو سایت دیگر هم که مباحثی مشابه مباحثه سایت آباده در مورد آن‌ها مطرح بوده نیز باید به همین ترتیب تحت بررسی بوده باشد. اگر پیشرفتی در این دو مورد نیز حاصل شود، قطعا فرصتی فراهم می‌شود که روی موضوعات دیگر نیز کار شود. البته باید صبر کرد تا جزئیات آن منتشر شود و گزارش آژانس را ببینیم.

نظرات بینندگان