arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲

مصرف دخانیات در زنان ۹۰ درصد افزایش یافته است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در سال‌های اخیر در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال شاهد افزایش مصرف دخانیات بوده‌ایم به صورتی که در بین زنان حدود ۹۰ درصد و در بین مردان ۳۴ درصد مصرف دخانیات افزایش داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در سال‌های اخیر در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال شاهد افزایش مصرف دخانیات بوده‌ایم به صورتی که در بین زنان حدود ۹۰ درصد و در بین مردان ۳۴ درصد مصرف دخانیات افزایش داشته است.
 
دکتر قاسم برجوئی‌فرد سه‌شنبه ۹ خرداد در جمع خبرنگاران افزود: دخانیات هزینه‌های جانی و مالی زیادی برای کشور دارد که به‌طور مثال متأسفانه حدود ۶۰ هزار مرگ سالیانه ناشی از مصرف دخانیات در کشور برآورد شده است.
 
وی با اشاره به هدر رفت سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و تنباکو در کشور ادامه داد: تحمیل هزینه سالیانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد برای درمان بیماری‌های مرتبط با دخانیات بر بخش سلامت کشور و همچنین ضرر اقتصادی سالانه بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش‌های تولیدی و توسعه کشور به دلیل مرگ زودهنگام افراد مصرف‌کننده و در مواجهه با دود دست‌دوم، از دیگر هزینه‌های مصرف دخانیات است.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: ازجمله عوامل مهم تأثیرگذار بر افزایش مصرف دخانیات، ضعف آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی در خصوص مضرات مصرف دخانیات و مواجهه با دود حاصل از مصرف آن، نمایش استعمال دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های تولیدی، قاچاق محصولات دخانی باوجود بازار غیررسمی توزیع کالای قاچاق دخانی، فعال نشدن مراکز غیردولتی برای ارائه خدمات مشاوره ترک دخانیات است.
 
۳۱ ماه می (۱۰ خردادماه) روز جهانی بدون دخانیات نام دارد. شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۳، به عنوان “ People Need Food, Not Tobacco” ” مردم به غذا نیاز دارند نه به دخانیات” تأکید دارد. در همین راستا در کشور ما از ۴ خرداد لغایت ۱۰ خرداد هفته ملی بدون دخانیات نام گرفته است که شعار این هفته “حفظ سلامت مردم با ممنوعیت جامع تبلیغات دخانیات” تعیین شده است.
نظرات بینندگان