arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۱ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
عضو شورای شهر تهران:

۴ هزار ساختمان شهرداری بدون مجوز شورا در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان این که نزدیک ۴ هزار ساختمان شهرداری بدون مجوز شورا در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است، گفت: از ۱۵ شاخص استاندارد تعریف‌شده برای شفافیت نهادهای شورایی، تنها چهار شاخص در شورای شهر تهران رعایت می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان این که نزدیک ۴ هزار ساختمان شهرداری بدون مجوز شورا در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است، گفت: از ۱۵ شاخص استاندارد تعریف‌شده برای شفافیت نهادهای شورایی، تنها چهار شاخص در شورای شهر تهران رعایت می‌شود.

«احمد صادقی» در یکصد و پنجاهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته توسط شهرداری برای تکمیل و به‌روزرسانی سامانه شفافیت گفت: براساس قانون شهرداری باید فیش‌های حقوقی مدیران را در این سامانه منتشر کند و اگر ما در شورا این اقدام را انجام دهیم، نشان می‌دهد که پیش‌قدم هستیم. 

وی با بیان این که ۱۵ شاخص در استاندارد شفافیت نهادهای شورایی تعریف شده است، تاکید کرد: از این تعداد تنها چهار شاخص در شورای شهر تهران رعایت می‌شود. می‌توان برای این شاخص‌ها وقت گذاشت تا شورای شفاف‌تری داشته باشیم. 

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با اشاره به وجود قانون تعارض منافع و الزام شهرداری تهران به پاسخگویی در این خصوص به کمیسیون نظارت و حقوقی، خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ قانون تعارض منافع شهرداری را مکلف کرده است که فهرست مشخصات و کلیه حقوق و مزایای مدیران شهرداری و واحدهای تابعه را به صورت مستمر به‌روزرسانی کرده و در دسترس عموم قرار دهد. 

صادقی تاکید کرد: شهرداری تهران همچنین باید فهرست وکلایی را که با مدیریت شهری همکاری می‌کنند، در سامانه شفافیت بارگذاری کند. این در حالی است که تا امروز تنها نام دو وکیل در این سامانه به ثبت رسیده است. 

۴ هزار ساختمان شهرداری بدون مجوز شورا در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم شفافیت در حوزه شهرداری گفت: نزدیک به ۴ هزار ساختمان وجود دارد که بدون مجوز شورا در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است که جز ۸۶ مورد، هیچ‌کدام مجوز شورا را نداشته و در هیچ کجا به ثبت نرسیده است. این املاک سلیقه‌ای واگذار شده و از این دست موارد زیاد است که باید تعیین تکلیف شود. 

صادقی ادامه داد: شهرداری تهران همچنین مکلف است فهرست املاک حوزه فرهنگی و اجتماعی را به همراه گزارشی از میزان رعایت توزیع عادلانه آن در سطح مناطق ارائه دهد، اما معاونت فرهنگی و اجتماعی هنوز هیچ گزارشی ارائه نداده و می‌گویند در این دوره هیچ ملکی در حوزه فرهنگی و اجتماعی واگذار نشده است. 

وی با تاکید بر الزام شهرداری تهران به بارگذاری معافیت‌ها، تخفیفات و بخشودگی‌های قانونی ناشی از اجرای مصوبات شورای شهر در سامانه شفافیت، اظهار داشت: سهم شهرداری در اداره شهر و واگذاری املاک باید مشخص باشد. از طرفی ارزش مکانی املاک نیز باید تعیین شود که این امر می‌تواند در مهار تورم حوزه مسکن بسیار اثرگذار باشد. 

آخرین وضعیت به‌روزرسانی و تکمیل سامانه شفافیت شهرداری تهران

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا همچنین درباره آخرین وضعیت به‌روزرسانی و تکمیل سامانه شفافیت شهرداری تهران توضیح داد: از ۷۱ تکلیف قانونی شهرداری برای بارگذاری موارد مختلف در سامانه شفافیت، ۳۰ مورد مربوط به دوره قبلی مدیریت شهری بوده که بخشی از آن به‌روزرسانی شده است. از ۴۱ مورد باقیمانده نیز ۱۰ سرفصل جدید به حوزه شفافیت اضافه شده که بخشی از اطلاعات آن بارگذاری شده است. 

وی با تاکید بر این که تنها موارد محرمانه سازمان‌ها و شرکت‌ها نباید در سامانه شفافیت درج شود، خاطرنشان کرد: غیر از این موارد، باید تمامی قراردادها و مسائل مالی مربوط به بخش‌های مختلف شهرداری تهران در سامانه شفافیت بارگذاری شود.

 

نظرات بینندگان