arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲

صبحانه خبری ۱۱ خرداد ۱۴۰۲؛ از واکنش به بازداشت مدیر حافظیه تا سفر بی سرو صدای مشاور بایدن به عمان جهت بررسی امکان توافق با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

واکنش ضرغامی به بازداشت مدیر حافظیه
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی درباره بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: خانم ادهم همکار خوب، متخصص، کارشناس، متعهد و مومنه ما بعد از دو شب بازداشت امروز صبح با قید وثیقه آزاد شد. وی ادامه داد: در دولت درباره این مساله بحث شد، ارزش‌های خانم ادهم برای ما محرز است، اما اگر هرگونه رفتار مغایر با فرهنگ و اصول اجتماعی مردم در جایی انجام شود که نسبتی با بخش‌های دولتی داشته باشد، طبق قانون باید در هیات تخلفات اداری که جایگاه قانونی دارد بررسی شود و در صورت صحت نسبت به آن تصمیم گیری شود. ضرغامی گفت: بازداشت مدیر شایسته‌ای که یک هفته قبل مورد تقدیر وزارت خانه و دولت قرار گرفته و در جریان سفرهای نوروزی رکورد همه بازدیدها را جا به جا کرده، از مسافران نوروزی تا شب‌های احیا که کار متفاوتی را سامان داد آن هم به دلیل اینکه یک اتفاقی در یک محلی ظرف چند دقیقه انجام می‌گیرد نباید انجام می‌شد، در حالی که او اقدامات در رابطه با این رخداد را هم بلافاصله اعلام می‌کند.

قیمت میوه ها در میدان میوه و تره‌بار تهران
فارس نوشت: در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران که محل توزیع میوه به میادین و مغازه‌های سطح شهر است، قیمت هر کیلو توت سفید به قیمت 50 هزار تومان و توت سیاه 60 هزار تومان است همچنین توت فرنگی درجه یک از 55 هزار تا 120 هزار تومان در این میدان فروخته می شود. قیمت زردآلو هم کیلویی 70 هزار تومان است. در این میدان سیب با کیفیت 55 هزار تومان است، موز هم تا 60 هزار تومان عرضه می شود. ملون ها و هندوانه هم رشد قیمت زیادی دارند به طوری که هر کیلو ملون 16 هزار و هندوانه 18 هزار تومان فروخته می شود. گوجه سبز کیلویی 70 هزار تومان و لیمو شیرین 47 هزار تومان است.

هشدار درباره کوچکتر شدن دوباره سفره مردم
عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی در توییتر خود نوشت: حتی اگر تورم نقطه به نقطه هم کاهش یابد، میانگین تورم امسال، همچنان تورم بالایی خواهد بود. بدانید، به فرض کاهش شتاب رشد تورم، با حجم پولی که چاپ کرده و می‌کنید، امسال نیز سفره مردم ۳۰ تا ۴۰ درصد کوچکتر خواهد شد! 

رئیسی: آیین‌نامه پرداخت تسهیلات نامتعارف به کارکنان بانک‌ها اصلاح شود
ابراهیم رئیسی با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر پرداخت تسهیلات ویژه به کارکنان بانک‌ها، اظهار داشت: پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد و نباید این احساس در جامعه به وجود آید کسی که به خزانه نزدیک‌تر است، می‌تواند زودتر و بیشتر از منابع بهره ببرد. رئیسی با بیان اینکه دولت سیزدهم با هرگونه رویه خلاف عدالت و تبعیض‌آمیز مخالف است، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را مأمور کرد چنانچه آیین‌نامه‌ای وجود دارد که برای کارکنان بانک‌ها تسهیلات ویژه و غیرمتعارف در نظر گرفته، مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و به مردم اطلاع‌رسانی شود. 

واکنش وزیر کشور اظهاراتی برخی مقامات طالبان علیه ایران
وزیر کشور با اعلام اینکه آرامش و تردد در مرز با افغانستان برقرار است،گفت: به دلیل اشتباه مرزبانان طالبان درگیری صورت گرفت که به شهادت یک مرزبان ایرانی و کشته شدن تعدادی از نیروهای آنان انجامید. وحیدی یادآور شد: برخی افراد غیرمسئول یا در رده های مسئولیت پایین افغانستانی اظهاراتی علیه ایران داشته‌اند که بر اساس گزارش های دریافتی، آنها را برکنار کرده اند چون اظهارات بی جا و غیر منطقی زده شده بود؛ اکنون با حاکمان افغانستان در تعامل هستیم و هر حرفی باشد از طریق گفت وگو باید حل و فصل شود.

عدم اقبال مردم به کالابرگ الکترونیکی
صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کالابرگ الکترونیکی با اقبال عمومی مواجه نشد افزود: طرح کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است و اگر کسی مایل به کالابرگ نباشد می‌تواند از یارانه نقدی استفاده کند. افزایش ۲۰ درصد یارانه به کسانی تعلق خواهد گرفت که حداقل ۷۰ درصد از یارانه خود را از ۱۱ قلم کالا خریداری کنند. تا پایان خردادماه همه ۳ دهک اول شامل افزایش ۲۰ درصد یارانه خواهند شد. 

گروسی: در برخی موضوعات با ایران پیشرفت داشته‌ایم
رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که در برخی موضوعات با ایران پیشرفت داشته ایم.

ظریف: لازمه انقلابی بودن، دشمن انگاری نیست
ظریف در مراسم یادبود محمود دعایی گفت: مهمترین عامل بازدارندگی ایران در برابر مخالفین خارجی همین مردم هستند. همین توان مردمی است که می‌تواند در شرایط سخت در برابر فشار‌های خارجی مصون بدارد. من از دعایی این درس را آموختم که لازمه انقلابی بودن گریز از دیگران، دشمن انگاری و دور ریختن افراد نیست؛ بلکه جذب حداکثری است. آن وقت هیچ کس نمی‌تواند بر این ملت پیروز شود. دعایی نماد رواداری، جذب و پذیرش حداکثری بود و ما امروز برای پذیرش جهانی چیزی جز این نیاز نداریم. 

سفر بی سرو صدای مشاور بایدن به عمان جهت بررسی امکان توافق با ایران
رسانه آمریکایی آکسیوس نوشت: به گفته پنج مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی، برت مک‌گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در امور خاورمیانه، اوایل ماه جاری برای گفتگو با مقامات عمانی جهت تعامل دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور، سفری بی سر و صدا به مسقط داشت. سه مقام اسرائیلی به آکسیوس گفتند که دولت اسرائیل نگران تلاش احتمالی دولت بایدن برای توافق موقت «توقف در برابر توقف» با ایران است.

نظرات بینندگان