arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۲ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲

یک نماینده مجلس اسرائیل: مامور موساد که در آب‌های ایتالیا غرق شد برای تعطیلات آنجا نبود

یک مقام دولت اسرائیل تایید کرده که مامور بازنشسته موساد که خبر غرق شدن او در آب‌های ایتالیا چند روز پیش گزارش شد، برای «تفریح» آنجا نبوده است. خبر غرق شدن این مامور دستگاه جاسوسی خارجی اسرائیل - موساد - چند روز پیش در رسانه‌ها منتشر شد، اما علت سفر او به ایتالیا و این که چرا در یک قایق تفریحی به همراه چند مامور اطلاعاتی ایتالیایی حضور داشته، همچنان با گمانه‌زنی‌های فراوان همراه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: یک مقام دولت اسرائیل تایید کرده که مامور بازنشسته موساد که خبر غرق شدن او در آب‌های ایتالیا چند روز پیش گزارش شد، برای «تفریح» آنجا نبوده است.

خبر غرق شدن این مامور دستگاه جاسوسی خارجی اسرائیل - موساد - چند روز پیش در رسانه‌ها منتشر شد اما علت سفر او به ایتالیا و این که چرا در یک قایق تفریحی به همراه چند مامور اطلاعاتی ایتالیایی حضور داشته، همچنان با گمانه‌زنی‌های فراوان همراه است.

اکنون رام بن باراک، نماینده مجلس اسرائیل از حزب مخالف دولت نتانیاهو، در یک مصاحبه رادیویی گفته: «او برای حضور در جشن تولد آنجا نبود، برای تعطیلات هم نرفته بود... برای انجام یک ماموریت یا عملیات هم نرفته بود اما در ارتباط با کارش آنجا بود».

آقای بن باراک سابقه کار در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل دارد و در این گفتگوی رادیویی ضمن تایید بازنشسته‌شدن این مامور موساد گفته سفر او به ایتالیا و دیدار با چند جاسوس ایتالیایی «مرتبط با کار» بوده است.

رسانه‌های ایتالیایی غرق شدن این قایق تفریحی را ابتدا دو روز پیش گزارش کردند هر چند در گزارش‌های دیگر تاریخ وقوع این سانحه ۲۸ مه - ۷ خرداد ذکر شده است.

آن طور که گفته شده علاوه بر این مامور بازنشسته موساد سه نفر دیگر هم در جریان این سانحه غرق شده‌اند که دو تن از آنها ماموران اطلاعاتی نهادهای جاسوسی ایتالیا بوده‌اند. یک نفر دیگر را رسانه‌ها یک روس معرفی کرده‌اند.

شبکه رادیویی کان اسرائیل که مصاحبه آقای بن باراک را پخش کرده بر اساس آنچه در رسانه‌های ایتالیایی نوشته‌اند گمانه‌زنی کرده که این ماموران اطلاعاتی در دریاچه ماجیوره ایتالیا دور هم جمع شده بودند تا چند الیگارش روسی مرتبط با ایران که اخیرا در این منطقه املاک و مستغلات معامله کرده‌ و آنجا فعالیت می‌کنند را ردیابی کنند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم روز گذشته - ۳۱ مه - خبر غرق شدن این مامور بازنشسته موساد را تایید کرد.

دولت و نهادهای نظامی و اطلاعاتی اسرائیل رسما اجازه ندارند نام و هویت ماموران موساد را افشا کنند اما رسانه‌ها هویت این مرد ۵۴ ساله را ایرز شیمونی گزارش کرده‌اند.

رسانه‌های ایتالیایی همچنین گمانه‌زنی کرده‌اند این چند مامور اطلاعاتی احتمالا چند الیگارش روس را زیرنظر گرفته بودند که در ارتباط با چند ایتالیایی به ایران برای تهیه قطعات ساخت اروپا که در تولید پهپاد کاربرد دارد کمک می‌کنند.

نتیجه تحقیقات اولیه پلیس ایتالیا درباره این سانحه و علت و نحوه مرگ سرنشینان این قایق تفریحی هنوز منتشر نشده گزارش رسمی درباره ابعاد مشکوک و احتمالی آن هم هنوز وجود ندارد.

نظرات بینندگان