arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

رایزنی امیرعبداللهیان و همتای اماراتی در کیپ تاون

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده در حاشیه نشست بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده در حاشیه نشست بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه گشورهای گروه بریکس و دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی حضور دارد، امروز (جمعه) ۱۲ خرداد ماه در حاشیه این نشست با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده دیدار و گفت‌وگو کرد.موضوعات مورد علاقه دوجانبه و منطقه‌ای از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

نشست وزرای خارجه کشورهای دوست بریکس امروز در کیپ تاون برگزار شد و حسین امیرعبداللهیان در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. وزیر امور خارجه با اعلام برگزاری کنفرانسی با همکاری‌ سفارتخانه‌های کشورهای عضو بریکس در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای همسو و علاقه‌مند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد. (جزئیات بیشتر)

حسین امیرعبداللهیان پیش از عزیمت به کیپ تاون برای شرکت در نشست بریکس در توئیتی نوشته بود: بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت دنیا است که حدود یک‌ پنجم از اقتصاد جهان را نمایندگی می‌کند. حضور فعال در مجامع بین‌المللی یکی از گام‌های دکترین سیاست‌ خارجی متوازن دولت است.

سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. برای نخستین بار وزرای امور خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و نخستین نشست رسمی سران این گروه در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به شورای تجاری این گروه پیوست و ریاست این گروه در سال ۲۰۲۳ را نیز بر عهده‌ دارد. در سالی که گذشت الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات عربی متحده تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

حسین امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات عربی متحده دوم اردیبهشت ماه هم تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در آن گفت‌وگو به همتای اماراتی گفت که هیچ محدودیتی برای توسعه همه جانبه مناسبات وجود ندارد. 

روز سه‌شنبه نهم خرداد ماه نیز خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده با امیرعبداللهیان در تهران دیدار کرد و وزیر امور خارجه با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان از امارات به عنوان شریک تجاری مورد اعتماد یاد کرد و افزود: روابط دو‌ کشور در دو سطح دولتی و بخش خصوصی توسعه می‌یابد.

خلیفه شاهین المرر نیز در این دیدار بر عزم امارات برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

نظرات بینندگان